L’investigador de l’InCom-UAB Josep Lobera publica un article a International Migration

“Toward a multi-ethnic public sphere? Media consumption in highly diverse districts in Spain” és el títol del article, firmat per Josep Lobera, Victor Arco i Carlos Giménez. El text apareix al número 55 de la revista International Migration, publicada per la International Organization for Migration (IOM)

Bellaterra / Madrid, 20–03–2017. L’investigador de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) i professor de Sociologia a la Universidad Autónoma de Madrid (UAM) Josep Lobera publica, juntament amb Víctor Arco i Carlos Giménez (també de la UAM), l’article “Toward a multi-ethnic public sphere? Media consumption in highly diverse districts in Spain”. El text apareix a la revista International Migration, concretament al número 55, volum 2, publicat aquest mes de març de 2017.

L’article analitza l’esfera pública multiètnica a partir de l’estudi del consum de mitjans de comunicació en barris de ciutats espanyoles que tenen un elevat índex d’immigració. El treball de camp es basa en dues enquestes sobre audiències realitzades els anys 2010 i 2012. Els resultats detecten una baixada del consum de mitjans de comunicació provocada no tant pel canvi dels costums en els consums sinó per la crisi econòmica. Entre el col·lectiu jove, els que tenen un major nivell d’educació consumeixen un ventall més ampli de mitjans de comunicació minoritaris d’altres cultures, sobretot de premsa, ràdio i fonts de notícies d’internet. Els autors també aporten una reflexió teòrica sobre els mitjans de comunicació i l’esfera multiètnica en els països del Sud d’Europa.

Entre la bibliografia citada apareixen dos treballs on han participat altres membres de l’InCom-UAB. En primer lloc, la ponència d’Amparo Huertas Bailén “El consumo cultural de los latinoamericanos en Cataluña: integración, ciudadana y transnacionalismo”, presentada al Congreso de l'Asociación de Estudios Latinoamericanos (LASA) celebrat a Rio de Janeiro (2009) i, en segon lloc, l’estudi que Amparo Huertas Bailén, Yolanda Martínez i Jordi Moreras van fer per encàrrec de la Fundación Alternativas Prácticas y consumos mediático-culturales del colectivo marroquí en España (2013).

Accés a l’article:
LOBERA, Josep; ARCO, Víctor; GIMÉNEZ, Carlos (2017): “Toward a multi-ethnic public sphere? Media consumption in highly diverse districts in Spain” [En línia]. International Migration, núm 55, pàg. 39–52.

Fotografia: arxiu personal Josep Lobera.

L'InCom-UAB participa en la coordinació d’un simposi en el 56º Congreso Internacional de Americanistas (ICA)
Amparo Huertas Bailén i Denise Cogo coordinen el simposi “Migraciones: espacios y conexiones en el entorno digital”, en el proper Congreso Internacional de Americanistas, que se celebrarà del 15 al 20 de juliol de 2018 a Salamanca
La investigadora mexicana Giselle Melchor realitza una estada de recerca de dos mesos a Comress (InCom-UAB)
El tema de recerca que aborda durant la seva estada a Comress (InCom-UAB) és La construcción dramática y cultural del personaje del narcotraficante en series y telenovelas. Aquest estudi pretén, a partir de l’anàlisi de diàlegs, relacions entre personatges, relació amb l’Estat i contextos, entreveure el sentit de la construcción de la narrativa i del personatge del narcotraficant