La investigadora mexicana Giselle Melchor realitza una estada de recerca de dos mesos a Comress (InCom-UAB)

El tema de recerca que aborda durant la seva estada a Comress (InCom-UAB) és La construcción dramática y cultural del personaje del narcotraficante en series y telenovelas. Aquest estudi pretén, a partir de l’anàlisi de diàlegs, relacions entre personatges, relació amb l’Estat i contextos, entreveure el sentit de la construcción de la narrativa i del personatge del narcotraficant

Bellaterra, 19–06–2017. La investigadora mexicana J. Giselle Melchor, professora de batxillerat a la Universidad Nacional Autónoma de México i alumna de la Maestría en Comunicación a la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México, ha estat invitada pel grup Comunicació i Responsabilitat Social (Comress InCom-UAB) a fer una estada de recerca de dos mesos.

L’objecte de l’estada és la provisió d’informació referent, principalment, a les sèries, ja que a Mèxic és una àrea poc explorada tant en la realització com en l’anàlisi, així com en la construcció metodològica de la proposta d’investigació. A Amèrica Llatina existeixen diversos estudis referents a la telenovel·la, una proposta que també s’analitzarà, però s’avançarà en la inclusió de les sèries en l’anàlisi.

En el panorama de la mundialització, les telenovel·les i sèries es converteixen en una font de negocis i un mitjà socialitzador. Amèrica Llatina s’ha transformat en un productor per excel·lència, s’ha concentrat el cercle productor-consumidor en la majoria dels països de parla hispana. La ingerència de la violència en les trames de telenovel·les i sèries s’entreveu en diversos estats. Per exemple, propostes com l’exitosa Narcos, La Reina del Sur, El Cártel de los Sapos, El señor de los Cielos, Camelia la Texana, entre d’altres, construeixen l’imaginari i permeten donar sentit a la realitat que es viu al país.

En les sèries, la quotidianitat dialoga amb l’entorn dramàtic i així s’aconsegueixen propostes que al·ludeixen a la realitat de països llatinoamericans; un clar exemple n’és la incursió del narcotràfic entre les temàtiques predominants de telenovel·les i sèries. Narcotràfic i política són temes indivisibles en moltes d’elles, ja que, si bé els productors televisius ho lliuren com una ficció, queda clar que reprenen noms i situacions de la política i crim organitzat reals, fet que permet una desmitificació de la gravetat del conflicte i inclús es col·loca la imatge del narcotraficant com un heroi que ha de sortir vencedor i burlar la llei. L’espectador troba un element d’arrelament amb el narcotraficant o burlador de la llei, per això és important ressaltar que els preceptes i inclús les identitats es modifiquen o adeqüen a diversos contextos.

El rerefons general que atorga la televisió ha de contemplar la diversificació d’audiències i presentar propostes que deixin de banda la narrativa de “final feliç”, una proposta que Melchor veu desgastada i caduca. La televisió ha d’aportar elements atractius per la seva relació amb el que és cultural i social.

Web Comress (InCom-UAB)

L’InCom-UAB organitza unes jornades internacionals sobre comunicació i VIH
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. El call for per a l’enviament de propostes romandrà obert fins el 20 de setembre de 2018
Miquel de Moragas i Spà i Gabriela Marques Gonçalves, a les Jornades d’estudi sobre Llenguatge, Comunicació i Societat (UAB)
Els dos investigadors de l’InCom-UAB van participar en aquestes jornades impulsades per un grup d’alumnes de doctorat del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de l’Autònoma, celebrades el 22 de maig, i que tenien com a objectiu conèixer les recerques de doctorat que s’estan desenvolupant a la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) i compartir temes de recerca d’interès comú
L’AE-IC homenatjarà Miquel de Moragas i Spà en el congrés de Salamanca, en el qual també es presentarà el llibre editat per Moragas i Spà, Terrón, i Rincón
El VI Congreso Internacional AE-IC ‘Comunicación y Conocimiento’ se celebrarà a la Facultat de Ciències Socials, al campus Miguel de Unamuno, de la Universidad de Salamanca, del 26 al 29 de juny. Aquest esdeveniment internacional compta amb el suport acadèmic de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Miquel de Moragas i Spà, ponent en l’acte d’homenatge a Jesús Martín Barbero, organitzat per la Universitat Pompeu Fabra i LASA, el 22 de maig
Aquesta sessió monogràfica és una iniciativa de la Taula de Nova Recerca de la Universitat Pompeu Fabra i el XXXVI Congrés Internacional de la Latin American Studies Association (LASA), que se celebrarà per primera vegada a Europa, en concret a Barcelona, del 23 al 26 de maig
Gas Natural Fenosa i l’InCom-UAB renoven el conveni per a la desena edició de l’Informe de la comunicació a Catalunya
L’InCom-UAB aposta per consolidar aquesta publicació biennal com a obra col·lectiva interuniveritària de referència, d’interès tant per a l’àmbit acadèmic com el professional. Des de la primera edició, l’any 2000, l’Informe ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa.