La investigadora mexicana Giselle Melchor realitza una estada de recerca de dos mesos a Comress (InCom-UAB)

El tema de recerca que aborda durant la seva estada a Comress (InCom-UAB) és La construcción dramática y cultural del personaje del narcotraficante en series y telenovelas. Aquest estudi pretén, a partir de l’anàlisi de diàlegs, relacions entre personatges, relació amb l’Estat i contextos, entreveure el sentit de la construcción de la narrativa i del personatge del narcotraficant

Bellaterra, 19–06–2017. La investigadora mexicana J. Giselle Melchor, professora de batxillerat a la Universidad Nacional Autónoma de México i alumna de la Maestría en Comunicación a la Universidad Iberoamericana de la Ciudad de México, ha estat invitada pel grup Comunicació i Responsabilitat Social (Comress InCom-UAB) a fer una estada de recerca de dos mesos.

L’objecte de l’estada és la provisió d’informació referent, principalment, a les sèries, ja que a Mèxic és una àrea poc explorada tant en la realització com en l’anàlisi, així com en la construcció metodològica de la proposta d’investigació. A Amèrica Llatina existeixen diversos estudis referents a la telenovel·la, una proposta que també s’analitzarà, però s’avançarà en la inclusió de les sèries en l’anàlisi.

En el panorama de la mundialització, les telenovel·les i sèries es converteixen en una font de negocis i un mitjà socialitzador. Amèrica Llatina s’ha transformat en un productor per excel·lència, s’ha concentrat el cercle productor-consumidor en la majoria dels països de parla hispana. La ingerència de la violència en les trames de telenovel·les i sèries s’entreveu en diversos estats. Per exemple, propostes com l’exitosa Narcos, La Reina del Sur, El Cártel de los Sapos, El señor de los Cielos, Camelia la Texana, entre d’altres, construeixen l’imaginari i permeten donar sentit a la realitat que es viu al país.

En les sèries, la quotidianitat dialoga amb l’entorn dramàtic i així s’aconsegueixen propostes que al·ludeixen a la realitat de països llatinoamericans; un clar exemple n’és la incursió del narcotràfic entre les temàtiques predominants de telenovel·les i sèries. Narcotràfic i política són temes indivisibles en moltes d’elles, ja que, si bé els productors televisius ho lliuren com una ficció, queda clar que reprenen noms i situacions de la política i crim organitzat reals, fet que permet una desmitificació de la gravetat del conflicte i inclús es col·loca la imatge del narcotraficant com un heroi que ha de sortir vencedor i burlar la llei. L’espectador troba un element d’arrelament amb el narcotraficant o burlador de la llei, per això és important ressaltar que els preceptes i inclús les identitats es modifiquen o adeqüen a diversos contextos.

El rerefons general que atorga la televisió ha de contemplar la diversificació d’audiències i presentar propostes que deixin de banda la narrativa de “final feliç”, una proposta que Melchor veu desgastada i caduca. La televisió ha d’aportar elements atractius per la seva relació amb el que és cultural i social.

Web Comress (InCom-UAB)

La revista Communication papers publica un article de la investigadora Marta Civil i Serra
L’últim número de la revista de la Universitat de Girona inclou una ressenya escrita per la investigadora de l’InCom-UAB del darrer llibre de Wifredo Espina, Quan volien silenciar-me (Lleida: Editorial Pagès, 2016). El text va ser publicat per primera vegada el passat mes de febrer al Portal de la Comunicació, gestionat per l’InCom-UAB
Aprovats quatre nous títols per a la col·lecció Atlántica de Comunicación