L’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (InCom-UAB / UVic-UCC) col·labora en el Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc 2016

L’Asociación de Empresas Productoras y Desarrolladoras de Videojuegos y Software de Entretenimiento (DEV), en col·laboració amb l’Institut Català d’Empreses Culturals i l’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC), ha publicat el Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc. Aquest informe té com a objectiu estudiar en detall la indústria de desenvolupament de videojocs a Catalunya

Bellaterra / Barcelona, 17–07–2017. El Llibre Blanc és una eina immillorable per conèixer en profunditat la indústria i el mercat del videojoc a Catalunya i es dirigeix a desenvolupadors, a professionals del sector, a entitats publiques i, també, a inversors privats espanyols i internacionals.

L’estudi sorgeix a partir d’enquestes elaborades per la patronal del videojoc (DEV) i afirma que al 2015 les empreses d’aquest sector ubicades a Catalunya van generar 217 milions d’euros, fet que representa un 40% de la facturació de tot l’Estat (1.000 milions d’euros a tot el món). Ara bé, el Llibre Blanc també recull que tot i generar quasi la meitat de la facturació a tot Espanya, les 120 empreses ubicades Catalunya només representen el 25% del teixit industrial del sector a Espanya.

La indústria de desenvolupament de videojocs a Catalunya ocupa de forma directa 1.687 professionals i genera una ocupació total de més de 3.000 professionals vinculats al sector. Cal destacar, per una altra banda, que el 85% de les empreses actuals té una antiguitat de menys de 10 anys i que el 2% de les empreses a Catalunya concentren quasi el 60% de la facturació, ja que a Barcelona hi ha establerts els gegants King, Ubisoft i Gameloft. Com també és precís remarcar l’alta mortalitat de moltes de les empreses. Per posar un exemple, de les 70 empreses que el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya tenia controlades el 2011, només 35 continuen vives.

L’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC), dirigit per la Dra. Ruth S. Contreras Espinosa (Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya), participa en esdeveniments nacionals, estatals i internacionals, i en l’actualitat participa en comitès de conferències i comitès científics. A més a més organitza esdeveniments i ofereix l’oportunitat, a les persones interessades, conèixer més detalls sobre el camp científic dels videojocs. Els membres del grup formen part de consells editorials de revistes especialitzades en estudis de jocs, jocs d’ordinador o intel·ligència artificial.

Al mateix temps, l’ OCVE (InCom-UAB/UViC-UCC) realitza investigació bàsica i aplicada, apropant-se als jocs des d’una diversitat de perspectives, incloent l’anàlisi teòrica, disseny, enfocaments qualitatius etnogràfics, intel·ligència artificial (Artificial Intelligence), interfície i experiències del jugador. Investiga els jocs digitals, els mons virtuals i fenòmens associats i integra les línies d’investigació Comunicació digital (Digital Communication) i Estudis dels videojocs (Game studies).

Per a més informació:

Institut Català d’Empreses Culturals (Generalitat de Catalunya)

Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC)

Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc 2016

L’InCom-UAB organitza unes jornades internacionals sobre comunicació i VIH
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. El call for per a l’enviament de propostes romandrà obert fins el 20 de setembre de 2018
Miquel de Moragas i Spà i Gabriela Marques Gonçalves, a les Jornades d’estudi sobre Llenguatge, Comunicació i Societat (UAB)
Els dos investigadors de l’InCom-UAB van participar en aquestes jornades impulsades per un grup d’alumnes de doctorat del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de l’Autònoma, celebrades el 22 de maig, i que tenien com a objectiu conèixer les recerques de doctorat que s’estan desenvolupant a la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) i compartir temes de recerca d’interès comú
L’AE-IC homenatjarà Miquel de Moragas i Spà en el congrés de Salamanca, en el qual també es presentarà el llibre editat per Moragas i Spà, Terrón, i Rincón
El VI Congreso Internacional AE-IC ‘Comunicación y Conocimiento’ se celebrarà a la Facultat de Ciències Socials, al campus Miguel de Unamuno, de la Universidad de Salamanca, del 26 al 29 de juny. Aquest esdeveniment internacional compta amb el suport acadèmic de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Miquel de Moragas i Spà, ponent en l’acte d’homenatge a Jesús Martín Barbero, organitzat per la Universitat Pompeu Fabra i LASA, el 22 de maig
Aquesta sessió monogràfica és una iniciativa de la Taula de Nova Recerca de la Universitat Pompeu Fabra i el XXXVI Congrés Internacional de la Latin American Studies Association (LASA), que se celebrarà per primera vegada a Europa, en concret a Barcelona, del 23 al 26 de maig
Gas Natural Fenosa i l’InCom-UAB renoven el conveni per a la desena edició de l’Informe de la comunicació a Catalunya
L’InCom-UAB aposta per consolidar aquesta publicació biennal com a obra col·lectiva interuniveritària de referència, d’interès tant per a l’àmbit acadèmic com el professional. Des de la primera edició, l’any 2000, l’Informe ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa.