L’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (InCom-UAB / UVic-UCC) col·labora en el Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc 2016

L’Asociación de Empresas Productoras y Desarrolladoras de Videojuegos y Software de Entretenimiento (DEV), en col·laboració amb l’Institut Català d’Empreses Culturals i l’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC), ha publicat el Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc. Aquest informe té com a objectiu estudiar en detall la indústria de desenvolupament de videojocs a Catalunya

Bellaterra / Barcelona, 17–07–2017. El Llibre Blanc és una eina immillorable per conèixer en profunditat la indústria i el mercat del videojoc a Catalunya i es dirigeix a desenvolupadors, a professionals del sector, a entitats publiques i, també, a inversors privats espanyols i internacionals.

L’estudi sorgeix a partir d’enquestes elaborades per la patronal del videojoc (DEV) i afirma que al 2015 les empreses d’aquest sector ubicades a Catalunya van generar 217 milions d’euros, fet que representa un 40% de la facturació de tot l’Estat (1.000 milions d’euros a tot el món). Ara bé, el Llibre Blanc també recull que tot i generar quasi la meitat de la facturació a tot Espanya, les 120 empreses ubicades Catalunya només representen el 25% del teixit industrial del sector a Espanya.

La indústria de desenvolupament de videojocs a Catalunya ocupa de forma directa 1.687 professionals i genera una ocupació total de més de 3.000 professionals vinculats al sector. Cal destacar, per una altra banda, que el 85% de les empreses actuals té una antiguitat de menys de 10 anys i que el 2% de les empreses a Catalunya concentren quasi el 60% de la facturació, ja que a Barcelona hi ha establerts els gegants King, Ubisoft i Gameloft. Com també és precís remarcar l’alta mortalitat de moltes de les empreses. Per posar un exemple, de les 70 empreses que el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya tenia controlades el 2011, només 35 continuen vives.

L’Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC), dirigit per la Dra. Ruth S. Contreras Espinosa (Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya), participa en esdeveniments nacionals, estatals i internacionals, i en l’actualitat participa en comitès de conferències i comitès científics. A més a més organitza esdeveniments i ofereix l’oportunitat, a les persones interessades, conèixer més detalls sobre el camp científic dels videojocs. Els membres del grup formen part de consells editorials de revistes especialitzades en estudis de jocs, jocs d’ordinador o intel·ligència artificial.

Al mateix temps, l’ OCVE (InCom-UAB/UViC-UCC) realitza investigació bàsica i aplicada, apropant-se als jocs des d’una diversitat de perspectives, incloent l’anàlisi teòrica, disseny, enfocaments qualitatius etnogràfics, intel·ligència artificial (Artificial Intelligence), interfície i experiències del jugador. Investiga els jocs digitals, els mons virtuals i fenòmens associats i integra les línies d’investigació Comunicació digital (Digital Communication) i Estudis dels videojocs (Game studies).

Per a més informació:

Institut Català d’Empreses Culturals (Generalitat de Catalunya)

Observatori de Comunicació, Videojocs i Entreteniment (OCVE InCom-UAB/UVic-UCC)

Llibre Blanc de la Indústria Catalana del Videojoc 2016

L’OCC InCom-UAB publica dues guies destinades a enfortir la cohesió social a Catalunya des de la comunicació
Arran d'un projecte d'investigació competitiu finançat per la Generalitat de Catalunya sobre una mostra de dones musulmanes procedents del Magrib, s'han publicat —en el marc de l'Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB)— dos documents adreçats a millorar el tractament periodístic de l'islam i a reduir l'escletxa digital
Documents disponibles de l’InCom-UAB al Dipòsit Digital de Documents de la UAB: 7.823 consultes i 5.766 descàrregues (2017)
En el que porten d’any, s’han realitzat 7.823 consultes i 5.766 descàrregues dels documents que l’InCom-UAB té registrats al Dipòsit Digital de Documents de la UAB (DDD), que sumen un total de 204. Aquesta activitat es realitza principalment des d’Espanya. Mèxic, Colòmbia, Veneçuela i Perú
Publicats els vídeos de les ponències presentades en el workshop dedicat a l’estudi de les comunitats indígenes
En el canal de YouTube de l’InCom-UAB (PortalCOM TV) s’ha publicat una selección de les ponències presentades en el Workshop interdisciplinar sobre comunidades indígenas: apuntes metodológicos, organitzat per l’InCom-UAB el setembre de 2016
Maria Luna va participar a NECS 2017: European Network for Cinema and Media Studies
La investigadora de l’InCom UAB va parlar sobre la relació entre la mirada artística i les dones com a subjectes dels documentals a NECS 2017, celebrat entre el 29 de juny i l’1 de juliol a la Université Sorbonne Nouvelle, París 3