L’InCom-UAB ha presentat l’Informe de la comunicació a Catalunya 2015–2016

El 28 de setembre del 2017 s’ha presentat la novena edició de l’Informe de la comunicació a Catalunya en un acte presidit pel director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Jordi del Río González

Barcelona, 29–09–2017. L’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) ha presentat l’Informe de la comunicació a Catalunya 2015–2016. L’equip coordinador de l’obra ha estat format per Marta Civil i Serra (InCom-UAB), Joan M. Corbella Cordomí (UPF), Carme Ferré Pavia (UAB) i Joan Sabaté i Salazar (URL). L’acte s’ha celebrat a la Sala Cotxeres de Palau Robert (Barcelona) el dia 28 de setembre de 2017.

Aquesta és una obra biennal, que des del seu naixement rep el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa. Per a aquesta edició, i per tercer bienni consecutiu, també compta amb la subscripció institucional de la Societat Catalana de Comunicació, filial de l’Institut d’Estudis Catalans.

L’acte de presentació de l’Informe de la comunicació a Catalunya 2015–2016 ha estat presidit pel director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Jordi del Río González, amb la participació de la vicerectora de Comunicació i de Promoció de la Universitat Autònoma de Barcelona, Virginia Luzón Fernández; la directora de l’InCom-UAB, Amparo Huertas Bailén; i de l'autora de l'epíleg de l'obra i membre del comitè científic Maria Corominas Piulats.

A l’obertura de l’acte, el director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, Jordi del Río González, ha remarcat que el Govern ha tirat endavant el Pacte Nacional de l’Audiovisual de Catalunya, amb la participació dels agents del sector, entre els quals hi ha l’InCom-UAB; ha actualitzat les polítiques de suport als mitjans i també ha ajudat a impulsar la professionalització dels mitjans digitals. I, davant d’aquestes iniciatives, el director general ha destacat la importància d’un estudi com l’Informe de la comunicació a Catalunya, per conèixer tot el que està passant en el sector de la comunicació a Catalunya.

La directora de l’InCom-UAB, Amparo Huertas Bailén, ha agraït públicament el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa. Amparo Huertas Bailén ha remarcat la consolidació de l’informe com a eina adreçada al sector de la comunicació en el sentit més ampli, la seva preocupació per oferir un document útil i, molt especialment, l’esperit interuniversitari del projecte. En concret, en aquesta edició, hi han participat autors i autores procedents de 5 universitats diferents i 6 grups reconeguts per la Generalitat de Catalunya.

L’autora de l’epíleg, Maria Corominas Piulats, ha subratllat la importància de l’anàlisi que aporta cada un dels capítols, per a la interpretació del sector de la comunicació a Catalunya, i que cal tenir en compte, en cas que sigui necessari, eventualment, per actuar-hi. Ha destacat que la crisi econòmica marca encara el bienni 2015?2016, tot i que ja es van notant signes de recuperació, amb matisos per a cada un dels àmbits estudiats. Maria Corominas Piulats ha avaluat molt positivament que, tot i la mancança de dades importants referents a Catalunya, l’Informe ha fet un treball molt rigorós, on és molt evident la seva preocupació per accedir al màxim nombre de fonts d’informació.

Per la seva banda, la vicerectora de Comunicació i de Promoció de la UAB, Virginia Luzón Fernández, ha destacat el valor d’un projecte acadèmic transversal com és l’Informe de la comunicació a Catalunya i ha felicitat públicament l’InCom per tota la feina feta.

L’Informe es publica, amb accés obert i gratuït, com a cinquè volum de la col·lecció Lexikon Informes, una col·lecció especialitzada de la Direcció General de Difusió de la Generalitat de Catalunya. A més a més, ja es pot descarregar des del web l’Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB).

Peu de fotografia, d'esquerra a dreta: Amparo Huertas Bailén, Jordi del Río González, Virginia Luzón Fernández i Maria Corominas Piulats. Copyright: Marta Civil i Serra (InCom-UAB).

Accés a l’informe complet

CIVIL I SERRA, Marta; CORBELLA CORDOMÍ, Joan M.; FERRÉ PAVIA, Carme; SABATÉ I SALAZAR, Joan, eds. (2017): Informe de la comunicació a Catalunya 2015-2016 [En línia]. Barcelona: Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona; Generalitat de Catalunya, Direcció General de Difusió; col·lecció Lexikon Informes, núm. 5. ISSN: 2014-2773.

Ángel Munárriz (infoLibre) entrevista Amparo Huertas Bailén per a un dels seus reportatges
El diari digital va publicar el diumenge passat, 18 de febrer de 2018, un reportatge sobre el paper dels mitjans en les democràcies actuals. El text recull les opinions de juristes, investigadors i acadèmics, entre els quals es troba la directora de l’InCom-UAB
Ruth S. Contreras participa en la coordinació d’un monogràfic sobre joves i cultura col·laborativa de la Revista Latina de Comunicación Social
La investigadora de l’InCom-UAB coordina el monogràfic “Joves, mitjans i cultura col·laborativa” amb Victòria Tur-Viñes i Mª-José González-Río, de la Universitat d’Alacant. El termini per poder presentar originals romandrà obert fins el dia 1 de juny de 2018