L’InCom-UAB participa en el III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria

Investigadors de l’InCom-UAB participen en el III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria, que se celebrarà a la Universidad Carlos III de Madrid el 19 i el 20 d’octubre. D’una banda, José Luis Terrón impartirà la ponència “Una reflexión entorno a las finalidades del periodismo sobre salud” i, de l’altra, es presentarà la comunicació “La comunicación en las revistas de salud pública. El caso SCIELO”, els autors de la qual son José Luis Terrón i Simón Vialas de l’InCom-UAB, Flor Ramírez (de la Universidad de Guadalajara, Mèxic) i Pedro Jacobetty de la UOC

Barcelona / Madrid, 11-10-2017. El III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria (3ICHC) inclourà diverses taules de debat, ponències i comunicacions entorn a la comunicació i la salut. Aspectes com la comunicació en l’atenció primària de salut i atenció especialitzada, salut pública, la comunicació durant emergències de salut, periodisme en salut, ehealth, mhealth, publicitat en salut i campanyes de promoció de la salut seran presentades per experts en aquestes matèries. Aquesta varietat de temes pretén tractar en un únic Congrés tota l’actualitat de la salut i la comunicació, aprofitar sinergies i presentar investigacions que s’estan desenvolupant en l’àmbit internacional.

En la ponència “Una reflexión entorno a las finalidades del periodismo sobre salud”, que presentarà José Luis Terrón, es proposa reflexionar sobre quines són les finalitats del periodisme sobre salut, partint de la premissa que es donen per suposades i que existeix un consens sobre les mateixes per part d’institucions de salut, pacients, ONG, periodistes i mitjans de comunicació. En la intervenció es pretén problematitzar aquestes presuncions i aquests consensos.

“La comunicación en las revistas de salud pública. El caso SCIELO” pretén esbrinar fins a quin punt les publicacions de salut pública insereixen articles en els quals la comunicació és l’argument central dels mateixos i, de fer-ho, quina tipologia d’articles trobem i amb quins enfocaments metodològics. Es tracta d’una investigació exploratòria en la qual la metodologia utilitzada és l’anàlisi de contingut. Per dur-la a terme es va realitzar una revisió automàtica i manual de textos que s’han sotmès a l’estudi, per la qual cosa la descàrrega automatitzada de cada article es va realitzar a través d’scraping, amb un llenguatge de programació python.

La mostra la composen totes les revistes sobre salut pública que formen part de la plataforma SCIELO (en total 18), publicades entre els anys 2005 i 2015 (inclosos). Del total d’articles (19.886) s’escolliren aquells que la pròpia plataforma caracteritza com de 'comunicació', (n=124). Entre els resultats hem de destacar que només el 0,62% dels articles se centren en l’àmbit de la comunicació. D’aquests, només el 18,54% estan escrits per equips interdisciplinaris, la majoria dels autors principals són de l’àmbit de la salut (93 articles), mentre que només 15 articles tenen com a autor principal un investigador de l’àmbit de la comunicació. En quant a la tipologia, cal subratllar que la gran majoria (n=114) són articles originals. Pel que fa referència als enfocaments metodològics, hem de destacar que bàsicament es tracta d’estudis empírics i que predominen les investigacions quantitatives; sorprèn que hi hagi articles en els quals no s’especifica la metodologia que s’ha utilitzat per arribar a les conclusions a les quals es diu que arriben.

Web del Congrés 3ICHC

L’InCom-UAB organitza unes jornades internacionals sobre comunicació i VIH
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. El call for per a l’enviament de propostes romandrà obert fins el 20 de setembre de 2018
Elina Cruz, directora del Centro de Investigación de la Comunicación de Funglode (República Dominicana), visita l’InCom-UAB