L’InCom-UAB participa en el III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria

Investigadors de l’InCom-UAB participen en el III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria, que se celebrarà a la Universidad Carlos III de Madrid el 19 i el 20 d’octubre. D’una banda, José Luis Terrón impartirà la ponència “Una reflexión entorno a las finalidades del periodismo sobre salud” i, de l’altra, es presentarà la comunicació “La comunicación en las revistas de salud pública. El caso SCIELO”, els autors de la qual son José Luis Terrón i Simón Vialas de l’InCom-UAB, Flor Ramírez (de la Universidad de Guadalajara, Mèxic) i Pedro Jacobetty de la UOC

Barcelona / Madrid, 11-10-2017. El III Congreso Internacional de Comunicación Sanitaria (3ICHC) inclourà diverses taules de debat, ponències i comunicacions entorn a la comunicació i la salut. Aspectes com la comunicació en l’atenció primària de salut i atenció especialitzada, salut pública, la comunicació durant emergències de salut, periodisme en salut, ehealth, mhealth, publicitat en salut i campanyes de promoció de la salut seran presentades per experts en aquestes matèries. Aquesta varietat de temes pretén tractar en un únic Congrés tota l’actualitat de la salut i la comunicació, aprofitar sinergies i presentar investigacions que s’estan desenvolupant en l’àmbit internacional.

En la ponència “Una reflexión entorno a las finalidades del periodismo sobre salud”, que presentarà José Luis Terrón, es proposa reflexionar sobre quines són les finalitats del periodisme sobre salut, partint de la premissa que es donen per suposades i que existeix un consens sobre les mateixes per part d’institucions de salut, pacients, ONG, periodistes i mitjans de comunicació. En la intervenció es pretén problematitzar aquestes presuncions i aquests consensos.

“La comunicación en las revistas de salud pública. El caso SCIELO” pretén esbrinar fins a quin punt les publicacions de salut pública insereixen articles en els quals la comunicació és l’argument central dels mateixos i, de fer-ho, quina tipologia d’articles trobem i amb quins enfocaments metodològics. Es tracta d’una investigació exploratòria en la qual la metodologia utilitzada és l’anàlisi de contingut. Per dur-la a terme es va realitzar una revisió automàtica i manual de textos que s’han sotmès a l’estudi, per la qual cosa la descàrrega automatitzada de cada article es va realitzar a través d’scraping, amb un llenguatge de programació python.

La mostra la composen totes les revistes sobre salut pública que formen part de la plataforma SCIELO (en total 18), publicades entre els anys 2005 i 2015 (inclosos). Del total d’articles (19.886) s’escolliren aquells que la pròpia plataforma caracteritza com de 'comunicació', (n=124). Entre els resultats hem de destacar que només el 0,62% dels articles se centren en l’àmbit de la comunicació. D’aquests, només el 18,54% estan escrits per equips interdisciplinaris, la majoria dels autors principals són de l’àmbit de la salut (93 articles), mentre que només 15 articles tenen com a autor principal un investigador de l’àmbit de la comunicació. En quant a la tipologia, cal subratllar que la gran majoria (n=114) són articles originals. Pel que fa referència als enfocaments metodològics, hem de destacar que bàsicament es tracta d’estudis empírics i que predominen les investigacions quantitatives; sorprèn que hi hagi articles en els quals no s’especifica la metodologia que s’ha utilitzat per arribar a les conclusions a les quals es diu que arriben.

Web del Congrés 3ICHC

L’InCom-UAB organitza unes jornades internacionals sobre comunicació i VIH
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. El call for per a l’enviament de propostes romandrà obert fins el 20 de setembre de 2018
Miquel de Moragas i Spà i Gabriela Marques Gonçalves, a les Jornades d’estudi sobre Llenguatge, Comunicació i Societat (UAB)
Els dos investigadors de l’InCom-UAB van participar en aquestes jornades impulsades per un grup d’alumnes de doctorat del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de l’Autònoma, celebrades el 22 de maig, i que tenien com a objectiu conèixer les recerques de doctorat que s’estan desenvolupant a la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB) i compartir temes de recerca d’interès comú
L’AE-IC homenatjarà Miquel de Moragas i Spà en el congrés de Salamanca, en el qual també es presentarà el llibre editat per Moragas i Spà, Terrón, i Rincón
El VI Congreso Internacional AE-IC ‘Comunicación y Conocimiento’ se celebrarà a la Facultat de Ciències Socials, al campus Miguel de Unamuno, de la Universidad de Salamanca, del 26 al 29 de juny. Aquest esdeveniment internacional compta amb el suport acadèmic de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB)
Miquel de Moragas i Spà, ponent en l’acte d’homenatge a Jesús Martín Barbero, organitzat per la Universitat Pompeu Fabra i LASA, el 22 de maig
Aquesta sessió monogràfica és una iniciativa de la Taula de Nova Recerca de la Universitat Pompeu Fabra i el XXXVI Congrés Internacional de la Latin American Studies Association (LASA), que se celebrarà per primera vegada a Europa, en concret a Barcelona, del 23 al 26 de maig
Gas Natural Fenosa i l’InCom-UAB renoven el conveni per a la desena edició de l’Informe de la comunicació a Catalunya
L’InCom-UAB aposta per consolidar aquesta publicació biennal com a obra col·lectiva interuniveritària de referència, d’interès tant per a l’àmbit acadèmic com el professional. Des de la primera edició, l’any 2000, l’Informe ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya i el patrocini de Gas Natural Fenosa.