Comress InCom-UAB analitza l’espectacularització en els informatius televisius en relació a l’atemptat a Charlie Hebdo, en un article a la revista Observatorio (OBS*)

Esmerarda Montero, doctoranda de la UPV/EHU, i Carme Ferré Pavia, directora de Comress InCom-UAB, analitzen la cobertura mediàtica dels informatius televisius en ‘prime time’ del cas de Charlie Hebdo, i com els elements d’espectacularització es van repetir posteriorment en el cas dels atemptats a la sala de concerts parisenca Bataclán i les Rambles de Barcelona

Bellaterra / Lisboa (Portugal), 06-02-2018. Les investigadores Emerarda Montero, doctoranda de la Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea (UPV/EHU), i Carme Ferré Pavia, directora del Grup de Recerca en Comunicació i Responsabilitat Social (Comress InCom-UAB), han publicat l’article “Elementos de espectacularización en los informativos televisivos de ‘prime time’: el caso de ‘Charlie Hebdo’” a la revista portuguesa Observatorio (OBS*), volum 11, número 2.

El text té com a objectiu principal “analitzar si el tractament donat pels informatius de la cadena privada espanyola Telecinco a les notícies sobre l’atemptat al setmanari satíric Charlie Hebdo, perpetrat el 7 de gener de 2015 a París, es pot considerar espectacularitzat. Aquest fet va tenir una transcendència mundial i encara es localitza poca investigació sobre els seus aspectes comunicatius”.

Les autores han dut a terme un treball de camp centrat en l’anàlisi de contingut de l’emissió dels informatius de ‘prime time’ de Telecinco durant 14 dies, amb un total de 99 peces informatives. A través de categories múltiples han analitzat la imatge i també el text verbal. Segons les autores, aquest estudi “també porta a plantejar-se com potser el cas va funcionar com a un toc d’atenció a les autoritats, que quan es va produir l’atemptat d’agost de 2017 a les Rambles de Barcelona, demanessin als ciutadans que no compartissin imatges de les víctimes”.

Per a més informació:

Accés a l’article complet:

MONTERO, Esmerarda; FARRÉ PAVIA, Carme (2017): “Elementos de espectacularización en los informativos televisivos de ‘prime time’: el caso de ‘Charlie Hebdo’” [En línia]. Observatorio (OBS*), volum 11, número 2, pàgs. 35-60.

Web Comress InCom-UAB (30-01-2018): “El tratamiento de los atentados en TV” [En línia].

ESPECIAL ELECCIONS Convocades les eleccions a la direcció de l’InCom-UAB, que se celebraran el dia 28 de gener de 2019
El període per presentar candidatures romandrà obert des del 20 de desembre de 2018 al 10 de gener de 2019. Poden optar a director/a de l’InCom-UAB aquelles persones amb reconeguda capacitat investigadora, un mínim de dos anys d’antiguitat a la UAB i que formin part del Consell de l’Institut
L’InCom-UAB us desitja bones festes i un any 2019 ple d’il·lusions i nous projectes.
L’InCom-UAB fa balanç del 2018 a la seva reunió anual
A la reunió anual del consell de l’InCom-UAB, celebrada el 13 de desembre passat, Amparo Huertas Bailén va fer èmfasi en la viabilitat econòmica del centre, tot i la forta crisi que estan patint les universitats
José Luis Terrón forma part del Grup de Treball de Comunicació i Publicitat del Consell Espanyol de Drogodependències i altres Addicions
El 27 de novembre es va constituir el Grup de Treball Permanent de Comunicació i Publicitat, que depèn de la Delegació del Govern pel Pla Nacional sobre Drogues (PNsD), organisme que forma part del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social del Govern d’Espanya