Amparo Huertas Bailén firma un article a Societies sobre el consum cultural de les dones musulmanes d’origen migrant

“Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)” és el títol del text, resultat del projecte de recerca “Religió i consum mediàtic a contextos post-migratoris, la mirada de les dones musulmanes procedents del Magreb a Catalunya” (2015RELIG00016)

Bellaterra / Basilea (Suïssa), 09-10-2018. Amparo Huertas Bailén participa en el monogràfic que la revista suïssa Societies dedica a les dones en l’Islam, editat per la Dra. Natana J. DeLong-Bas, del Theology Department & Islamic Civilization and Societies, Boston College (Estats Units). En l’article, “Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)”, la directora de l’InCom-UAB reflexiona sobre l’Islam en qualitat de dogma i de cultura amb l’objecte d’entendre com influeix la religió en els processos d’hibridació cultural que es duen a terme amb l’experiència migratòria a partir de l’anàlisi del consum mediàtic.

Entre les conclusions, es detecta que la dieta mediàtica internet domina entre les adolescents i la televisió, entre les adultes (majors de 36 anys). Les dones de major edat tendeixen a consumir productes mediàtics procedents de les seves arrels culturals, però això no es pot interpretar com a una conducta segregacionista. De la mateixa manera que el gust de les adolescents per internet tampoc s’associa amb comportaments assimilacionistes.

A més, el treball ha permès detectar una gran preocupació per la influència que poden tenir els líders religiosos sobre les més joves. Part de la mostra consultada va indicar que, amb una aparença digital moderna, parlen d’un islam en termes fonamentalistes i la seva influència pot ser molt negativa entre les adolescents que no troben en el seu entorn més proper coneixements suficients per entendre què significa ser musulmana.

El projecte “Religió i consum mediàtic a contextos post-migratoris, la mirada de les dones musulmanes procedents del Magreb a Catalunya” (2015RELIG00016), finançat per la Direcció General d'Afers Religiosos (Generalitat de Catalunya) i dirigit per Amparo Huertas Bailén, es va desenvolupar entre el 2016 i el 2017. Aquesta és la segona publicació que sorgeix d’aquest estudi; la primera, firmada per Amparo Huertas Bailén i Maria Luna, fou a la revista Prisma Social, quan l’anàlisi encara no s’havia finalitzat.

Articles:

HUERTAS BAILÉN, Amparo (2018): “Islam and Mass Media Consumption in Post-Migration Contexts among Women from Northern Africa in Catalonia (Spain)” [En línia]. Societies, 8, 91.

HUERTAS BAILÉN, Amparo; LUNA, Maria (2017): “Religión y consumo mediático de las mujeres musulmanas del norte de África con experiencia migratoria” [En línia]. Prisma Social, núm. Especial 2 Investigación en Comunicación Audiovisual y Estudios de Género, setembre. Pàgs. 88-10.

ESPECIAL ELECCIONS Convocades les eleccions a la direcció de l’InCom-UAB, que se celebraran el dia 28 de gener de 2019
El període per presentar candidatures romandrà obert des del 20 de desembre de 2018 al 10 de gener de 2019. Poden optar a director/a de l’InCom-UAB aquelles persones amb reconeguda capacitat investigadora, un mínim de dos anys d’antiguitat a la UAB i que formin part del Consell de l’Institut
L’InCom-UAB us desitja bones festes i un any 2019 ple d’il·lusions i nous projectes.
L’InCom-UAB fa balanç del 2018 a la seva reunió anual
A la reunió anual del consell de l’InCom-UAB, celebrada el 13 de desembre passat, Amparo Huertas Bailén va fer èmfasi en la viabilitat econòmica del centre, tot i la forta crisi que estan patint les universitats
José Luis Terrón forma part del Grup de Treball de Comunicació i Publicitat del Consell Espanyol de Drogodependències i altres Addicions
El 27 de novembre es va constituir el Grup de Treball Permanent de Comunicació i Publicitat, que depèn de la Delegació del Govern pel Pla Nacional sobre Drogues (PNsD), organisme que forma part del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social del Govern d’Espanya