Presentació del projecte finançat per la Direcció General d’Afers Religiosos a la comissió inicial de seguiment

Amparo Huertas Bailén ha presentat el projecte «Presència del diàleg interreligiós a l’espai públic audiovisual: diagnosi i elaboració d’indicadors. Estudi de cas: TV3» al seminari inicial de seguiment que va organitzar la Direcció General d’Afers Religiosos el 6 de novembre a Barcelona

Bellaterra, 07-11-2018. La Direcció General d’Afers Religiosos del Departament de Justícia (Generalitat de Catalunya) va convocar el passat 6 de novembre els tres equips d’investigació que van obtenir finançament a la convocatòria d’Ajuts a projectes de recerca en l’àmbit de la diversitat religiosa (RELIG 2017). Amparo Huertas Bailén, coordinadora del projecte «Presència del diàleg interreligiós a l’espai públic audiovisual: diagnosi i elaboració d’indicadors. Estudi de cas: TV3», va ser la primera ponent.

Marcel·lí Joan i Alsienella, director general d’Afers Religiosos, es va mostrar particularment interessat pel projecte liderat per l’InCom-UAB, atesa la seva carrera professional lligada als mitjans de comunicació i la seva preocupació per la sobredimensió mediàtica que pot arribar a tenir la diversitat i que pot acabar afectant negativament les religions majoritàries. El debat posterior a la presentació de Huertas Bailén va ser molt enriquidor. L’antropòleg Manuel Delgado va qüestionar la necessitat que les religions dialoguin, obrint un tema de debat molt interessant. Davant d’aquesta qüestió, Huertas Bailén va destacar que l’estudi també contempla el laïcisme i que, indubtablement, és necessari reflexionar sobre com els mitjans de comunicació parlen de les religions, atès no només la seva responsabilitat en relació amb la construcció dels imaginaris socials, sinó també pel fet que tenen repercussions directes a la vida de les persones, com succeeix de manera evident amb el col·lectiu musulmà i la difusió de notícies que associen islam i terrorisme.

La segona presentació va córrer a càrrec de Joaquín Beltrán Antolín (Universitat Autònoma de Barcelona) amb el projecte «Migració xinesa i pràctiques religioses: una perspectiva intergeneracional» i, per últim, Manuel Delgado (Universitat de Barcelona) va explicar el seu estudi «Religiositats perifèriques. Una anàlisi comparada de les formes religioses de canalització del malestar social a barris estigmatitzats».

Montserrat Santamarina, professora de la UAB i col·laboradora de l’InCom-UAB a projectes com la realització del vídeo Revelades (2016) amb motiu d’una exposició al Centre d’Arts Santa Mònica, i Denise Cogo, professora a l’ESPM-Brasil que està fent actualment una estada d’investigació a l’InCom-UAB, també van assistir a la trobada.

Per a més informació:

Ajuts a projectes de recerca en l’àmbit de la diversitat religiosa (RELIG)

Revelades (2016)

Arts Santa Mònica: 60dB / 16kHz. BCN. Sents la violència? (18.10.2016 - 08.01.2017)

Ampliat el termini per presentar propostes a les III Jornades Internacionals Comunicació i Salut de l’InCom-UAB, fins el 15 d’octubre
Aquesta iniciativa, desenvolupada des d’SCOMLAB, es realitza en el marc de les activitats presencials de l’OCC InCom-UAB, amb la col·laboració de la Societat Catalana de Comunicació (Institut d’Estudis Catalans), la Revista Española de Comunicación en Salud i Filmin. La inscripció és gratuïta
Laura Santamaria, ponent a la II Jornada d’Estudis del Discurs Helena Calsamiglia (UPF)
La membre del grup de recerca consolidat Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura de l’InCom-UAB (2017/SGR-0760) va impartir la ponència d’obertura de la jornada, celebrada el 9 de novembre a la Universitat Pompeu Fabra
Amparo Huertas Bailén publica una lliçó sobre el mesurament de les audiències al Portal de la Comunicació (InCom-UAB)
El text, disponible en castellà, recull els debats que estan adquirint més pes davant els canvis que la cultura digital exigeix als mesuraments. Amparo Huertas Bailén reflexiona sobre aspectes metodològics i el qüestionament que ofertes com Netflix generen a l’entorn de la utilitat d’un estudi únic en cada país
Amparo Huertas Bailén ha participat en unes jornades sobre regulació audiovisual organitzades pel Consejo Audiovisual de Andalucía
Els dies 22 i 23 d’octubre el Consejo Audiovisual de Andalucía ha celebrat les jornades “La Regulación Audiovisual en una Sociedad Democrática”. Amparo Huertas Bailén fou invitada a participar com a ponent amb la conferència “El derecho de acceso y la diversidad”