Arrenquen les III Jornades de Comunicació i Salut #parlemdeVIH?

Les jornades tindran una sessió en línia, el 21 de novembre, i una sessió presencial, el dia 22 de novembre, que serà retransmesa via streaming (www.comunicacioisalut.cat i Twitter: @parlemdevih). Són una iniciativa d’SCOMLab Comunicació i Salut (InCom-UAB), l’Observatori de la Comunicació a Catalunya (InCom-UAB) i la Càtedra UNESCO de Comunicació (InCom-UAB) i formen part del programa de la Setmana de la Ciència 2018

Bellaterra, 19-11-2018. Barcelona es convertirà els dies 21 i 22 de novembre, en el centre del debat acadèmic a l’entorn de com millorar el tractament mediàtic sobre les campanyes de prevenció VIH/sida als mitjans de comunicació i també a les xarxes socials, gràcies a les III Jornades Internacionals Comunicació i Salut #parlemdeVIH?, organitzades per SCOMLab Comunicació i Salut de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), l’Observatori de la Comunicació (InCom-UAB) i la Càtedra UNESCO de Comunicació (InCom-UAB), amb el suport de l’Institut d’Estudis Catalans i la Societat Catalana de Comunicació, filial d’aquesta institució.

Prevenció de VIH/Sida i mèdia

Els mitjans de comunicació són una eina de promoció i difusió de la salut i, amb l’expansió de la cultura digital, ha augmentat la facilitat d’accés a la informació per part de la ciutadania a continguts poc rigorosos.

Enguany, les III Jornades Internacionals Comunicació i Salut #parlemdeVIH?, es proposen, com a objectius principals, debatre sobre la difusió de les campanyes de prevenció i la informació que circulen a l’entorn del seu tractament i les recomanacions sobre com viure amb aquesta malaltia, a més a més d’analitzar com es difonen les investigacions mèdiques sobre VIH i quins recursos narratius segueixen aquests continguts amb determinades noves pràctiques i avenços mèdics recents. Les Jornades es plantegen de manera inter i transdisciplinària.

Es compta amb la presència de 25 institucions estatals i autonòmiques responsables en l’àrea de la salut i d’organitzacions directament implicades al voltant de VIH, però la trobada pretén ser, sobretot, un lloc de debat entre equips investigadors acadèmics de comunicació, periodistes i personal d’institucions: prop de 100 inscrits, 40 comunicacions, 25 ponents convidats i més de 12 institucions implicades, públiques i privades.

Les jornades formen part del programa de la Setmana de la Ciència 2018 de la Generalitat de Catalunya i es realitzen al marc del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (SGR 2017/SGR-760) (InCom-UAB).

L’esdeveniment compta amb la implicació de 12 institucions, públiques i privades: l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, Filmin, RECS - Revista Española de Comunicación en Salud (UC3M), el Festival Internacional de Cinemes Africans de Barcelona (FICAB), i les institucions abans esmentades.

En aquestes jornades es presenten dues comunicacions realitzades per investigadors de l'InCom-UAB: “La prevenció del VIH als missatges periodístics relacionats amb Barcelona apareguts als mitjans de comunicació d’abast espanyol: televisió, ràdio, premsa i canals digitals”, de Ramón G. Sedó i José Luis Terrón, i “Comunicación sobre salud y Vih/Sida: una revisión sistemàtica”, de Leonardo Moggia.

Per a més informació:

Programa jornades

SCOMLAb InCom-UAB

Setmana de la Ciència (2018), Generalitat de Catalunya

Sessió "Fotoperiodisme amb ulls de dona. Tribut a Joana Biarnés"
L'Institut de la Comunicació (InCom-UAB) organitza una sessió per retre homenatge a la fotògrafa catalana Joana Biarnés (1935-2018). Aquesta activitat està programada el dilluns 25 de març de 2019, de 10 a 12 hores, a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB.
Els investigadors Enric Marín i Lydia Steinbrüggen s’incorporen al Consell de direcció de l’InCom-UAB
Amb aquestes incorporacions, el Consell de direcció de l’InCom-UAB reforça la seva representativitat, tant en l’àmbit de personal docent investigador, com de personal en formació. L’acord es va aprovar durant la darrera reunió del Consell de direcció de l’InCom-UAB, celebrada el 28 de febrer passat
Membres de l’InCom-UAB organitzen una taula sobre comunicació i salut en el XI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social
Els investigadors de l’nCom-UAB José Luis Terrón i Carmen Peñafiel, juntament amb Daniel Catalán, organitzen la taula ‘Comunicació i promoció de la salut’ en el proper congrés Latina que se celebrarà el desembre a La Laguna (Canarias). El termini per enviar comunicacions, que poden ser en castellà, anglès o francès, s’obrirà el 26 de març i es tancarà el 12 de novembre de 2019
Participació de l’InCom-UAB al seminari intermedi de seguiment dels projectes RELIG2017
Amparo Huertas Bailén i Montserrat Santamarina van presentar l’estat del projecte d’investigació “Presència del diàleg interreligiós a l’espai públic audiovisual: diagnosi i elaboració d’indicadors. Estudi de cas: TV3” al segon seminari de seguiment organitzat per l'entitat finançadora —la Direcció General d'Afers Religiosos, Departament de Justícia, Generalitat de Catalunya— el 6 de març de 2019
8M 2019
Aquest divendres 8 de març de 2019, l'Institut de la Comunicació (InCom-UAB), com a Centre de Recerca, s'adhereix i dóna suport a les diferents accions convocades que pretenen visibilitzar les desigualtats en el repartiment del treball intel·lectual, reproductiu i productiu entre homes i dones i la situació de discriminació que això comporta (bretxa salarial, sostre de vidre, terra enganxós, assetjament laboral, segregació horitzontal i segregació vertical), a més de denunciar els discursos LGTBfòbics que pateixen les dones, lesbianes i trans.