Amparo Huertas Bailén clausura les XV Jornades de Filosofía Política (UB)

Bellaterra, 26-11-2018. Amparo Huertas Bailén, directora de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), va presentar la ponència “Expedriències migratòries i transculturalitat: la protección com a mesura de control” a la clausura de les XV Jornades de Filosofia Política organitzades per la Universitat de Barcelona amb el lema “Derivacions nominalistes i noves formes de control polític”. Les Jornades s’han celebrat del 21 al 23 de novembre a la Facultat de Filosofia, amb el suport del Departament de Filosofia. El Grup d’Investigació Consolidat “Crisi de la raó pràctica” (2017SGR235) promou aquesta trobada des de 2004 i el comitè organitzador ha estat format Norbert Bilbeny, Martha Palacio Avendaño i Miguel Mandujano.

Com a conferenciants invitats, a més a més d’Amparo Huertas Bailén, també hi han participat Bernardo Sorj (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), José A. Estévez Araujo (Universitat de Barcelona), Jule Goikoetxea (Universidad del País Vasco) i Josep Lluís Micó (Blanquerna - Universitat Ramon Llull).

Resum de la ponència presentada per Amparo Huertas Bailén:

“L’estudi del consum cultural de la població migrant ens ha permès aproximar-nos a la manera en què les tecnologies de la comunicació poden participar en la transculturalitat, concepte recuperat per Wolfgang Welsch que apunta cap a la idea d’una cultura permeable construïda per múltiples entrellaçaments i penetracions. Després d’una mica més de quinze anys investigant el tema a partir de treballs empírics amb mostres poblacionals, en aquesta conferència presentem l’evolució dels principals conceptes que hem treballat (globalització, transnacionalització, cosmopolitisme i identitat) i, inclús, del propi objecte d’estudi (des de la integració a la configuració de les comunitats, passant per la formació dels gustos). A continuació, farem un recorregut pels àmbits en els quals hem trobat que és molt habitual la presència de l’ambigüetat entre protecció i control. En concret, abordarem l’entorn familiar, l’espai públic, l’accés als mitjans de comunicació, la representació mediàtica i també qüestionarem la pròpia manera en què es ve investigant les migracions. I, per últim, es farà un breu apunt sobre l’ús de les tecnologies de la comunicació com a eina de control dels desplaçaments forçats, on la gravetat dels problemes socials és extrema. En termes generals, es farà especial èmfasi en l’entorn digital, encara que el que millor caracteritza la nostra ponència és el paper destacat dels discursos i mirades que moltes dones han compartit amb el nostre equip al llarg d’aquests anys (el nostre més sincer agraïment a totes elles).”

Per a més informació:

XV Jornades de Filosofia Política

Sessió "Fotoperiodisme amb ulls de dona. Tribut a Joana Biarnés"
L'Institut de la Comunicació (InCom-UAB) organitza una sessió per retre homenatge a la fotògrafa catalana Joana Biarnés (1935-2018). Aquesta activitat està programada el dilluns 25 de març de 2019, de 10 a 12 hores, a l'Aula Magna de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB.
Els investigadors Enric Marín i Lydia Steinbrüggen s’incorporen al Consell de direcció de l’InCom-UAB
Amb aquestes incorporacions, el Consell de direcció de l’InCom-UAB reforça la seva representativitat, tant en l’àmbit de personal docent investigador, com de personal en formació. L’acord es va aprovar durant la darrera reunió del Consell de direcció de l’InCom-UAB, celebrada el 28 de febrer passat
Membres de l’InCom-UAB organitzen una taula sobre comunicació i salut en el XI Congreso Internacional Latina de Comunicación Social
Els investigadors de l’nCom-UAB José Luis Terrón i Carmen Peñafiel, juntament amb Daniel Catalán, organitzen la taula ‘Comunicació i promoció de la salut’ en el proper congrés Latina que se celebrarà el desembre a La Laguna (Canarias). El termini per enviar comunicacions, que poden ser en castellà, anglès o francès, s’obrirà el 26 de març i es tancarà el 12 de novembre de 2019
Participació de l’InCom-UAB al seminari intermedi de seguiment dels projectes RELIG2017
Amparo Huertas Bailén i Montserrat Santamarina van presentar l’estat del projecte d’investigació “Presència del diàleg interreligiós a l’espai públic audiovisual: diagnosi i elaboració d’indicadors. Estudi de cas: TV3” al segon seminari de seguiment organitzat per l'entitat finançadora —la Direcció General d'Afers Religiosos, Departament de Justícia, Generalitat de Catalunya— el 6 de març de 2019
8M 2019
Aquest divendres 8 de març de 2019, l'Institut de la Comunicació (InCom-UAB), com a Centre de Recerca, s'adhereix i dóna suport a les diferents accions convocades que pretenen visibilitzar les desigualtats en el repartiment del treball intel·lectual, reproductiu i productiu entre homes i dones i la situació de discriminació que això comporta (bretxa salarial, sostre de vidre, terra enganxós, assetjament laboral, segregació horitzontal i segregació vertical), a més de denunciar els discursos LGTBfòbics que pateixen les dones, lesbianes i trans.