Amparo Huertas Bailén clausura les XV Jornades de Filosofía Política (UB)

Bellaterra, 26-11-2018. Amparo Huertas Bailén, directora de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), va presentar la ponència “Expedriències migratòries i transculturalitat: la protección com a mesura de control” a la clausura de les XV Jornades de Filosofia Política organitzades per la Universitat de Barcelona amb el lema “Derivacions nominalistes i noves formes de control polític”. Les Jornades s’han celebrat del 21 al 23 de novembre a la Facultat de Filosofia, amb el suport del Departament de Filosofia. El Grup d’Investigació Consolidat “Crisi de la raó pràctica” (2017SGR235) promou aquesta trobada des de 2004 i el comitè organitzador ha estat format Norbert Bilbeny, Martha Palacio Avendaño i Miguel Mandujano.

Com a conferenciants invitats, a més a més d’Amparo Huertas Bailén, també hi han participat Bernardo Sorj (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), José A. Estévez Araujo (Universitat de Barcelona), Jule Goikoetxea (Universidad del País Vasco) i Josep Lluís Micó (Blanquerna - Universitat Ramon Llull).

Resum de la ponència presentada per Amparo Huertas Bailén:

“L’estudi del consum cultural de la població migrant ens ha permès aproximar-nos a la manera en què les tecnologies de la comunicació poden participar en la transculturalitat, concepte recuperat per Wolfgang Welsch que apunta cap a la idea d’una cultura permeable construïda per múltiples entrellaçaments i penetracions. Després d’una mica més de quinze anys investigant el tema a partir de treballs empírics amb mostres poblacionals, en aquesta conferència presentem l’evolució dels principals conceptes que hem treballat (globalització, transnacionalització, cosmopolitisme i identitat) i, inclús, del propi objecte d’estudi (des de la integració a la configuració de les comunitats, passant per la formació dels gustos). A continuació, farem un recorregut pels àmbits en els quals hem trobat que és molt habitual la presència de l’ambigüetat entre protecció i control. En concret, abordarem l’entorn familiar, l’espai públic, l’accés als mitjans de comunicació, la representació mediàtica i també qüestionarem la pròpia manera en què es ve investigant les migracions. I, per últim, es farà un breu apunt sobre l’ús de les tecnologies de la comunicació com a eina de control dels desplaçaments forçats, on la gravetat dels problemes socials és extrema. En termes generals, es farà especial èmfasi en l’entorn digital, encara que el que millor caracteritza la nostra ponència és el paper destacat dels discursos i mirades que moltes dones han compartit amb el nostre equip al llarg d’aquests anys (el nostre més sincer agraïment a totes elles).”

Per a més informació:

XV Jornades de Filosofia Política

ESPECIAL ELECCIONS Convocades les eleccions a la direcció de l’InCom-UAB, que se celebraran el dia 28 de gener de 2019
El període per presentar candidatures romandrà obert des del 20 de desembre de 2018 al 10 de gener de 2019. Poden optar a director/a de l’InCom-UAB aquelles persones amb reconeguda capacitat investigadora, un mínim de dos anys d’antiguitat a la UAB i que formin part del Consell de l’Institut
L’InCom-UAB us desitja bones festes i un any 2019 ple d’il·lusions i nous projectes.
L’InCom-UAB fa balanç del 2018 a la seva reunió anual
A la reunió anual del consell de l’InCom-UAB, celebrada el 13 de desembre passat, Amparo Huertas Bailén va fer èmfasi en la viabilitat econòmica del centre, tot i la forta crisi que estan patint les universitats
José Luis Terrón forma part del Grup de Treball de Comunicació i Publicitat del Consell Espanyol de Drogodependències i altres Addicions
El 27 de novembre es va constituir el Grup de Treball Permanent de Comunicació i Publicitat, que depèn de la Delegació del Govern pel Pla Nacional sobre Drogues (PNsD), organisme que forma part del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social del Govern d’Espanya