Amparo Huertas Bailén clausura les XV Jornades de Filosofía Política (UB)

Bellaterra, 26-11-2018. Amparo Huertas Bailén, directora de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), va presentar la ponència “Expedriències migratòries i transculturalitat: la protección com a mesura de control” a la clausura de les XV Jornades de Filosofia Política organitzades per la Universitat de Barcelona amb el lema “Derivacions nominalistes i noves formes de control polític”. Les Jornades s’han celebrat del 21 al 23 de novembre a la Facultat de Filosofia, amb el suport del Departament de Filosofia. El Grup d’Investigació Consolidat “Crisi de la raó pràctica” (2017SGR235) promou aquesta trobada des de 2004 i el comitè organitzador ha estat format Norbert Bilbeny, Martha Palacio Avendaño i Miguel Mandujano.

Com a conferenciants invitats, a més a més d’Amparo Huertas Bailén, també hi han participat Bernardo Sorj (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Brasil), José A. Estévez Araujo (Universitat de Barcelona), Jule Goikoetxea (Universidad del País Vasco) i Josep Lluís Micó (Blanquerna - Universitat Ramon Llull).

Resum de la ponència presentada per Amparo Huertas Bailén:

“L’estudi del consum cultural de la població migrant ens ha permès aproximar-nos a la manera en què les tecnologies de la comunicació poden participar en la transculturalitat, concepte recuperat per Wolfgang Welsch que apunta cap a la idea d’una cultura permeable construïda per múltiples entrellaçaments i penetracions. Després d’una mica més de quinze anys investigant el tema a partir de treballs empírics amb mostres poblacionals, en aquesta conferència presentem l’evolució dels principals conceptes que hem treballat (globalització, transnacionalització, cosmopolitisme i identitat) i, inclús, del propi objecte d’estudi (des de la integració a la configuració de les comunitats, passant per la formació dels gustos). A continuació, farem un recorregut pels àmbits en els quals hem trobat que és molt habitual la presència de l’ambigüetat entre protecció i control. En concret, abordarem l’entorn familiar, l’espai públic, l’accés als mitjans de comunicació, la representació mediàtica i també qüestionarem la pròpia manera en què es ve investigant les migracions. I, per últim, es farà un breu apunt sobre l’ús de les tecnologies de la comunicació com a eina de control dels desplaçaments forçats, on la gravetat dels problemes socials és extrema. En termes generals, es farà especial èmfasi en l’entorn digital, encara que el que millor caracteritza la nostra ponència és el paper destacat dels discursos i mirades que moltes dones han compartit amb el nostre equip al llarg d’aquests anys (el nostre més sincer agraïment a totes elles).”

Per a més informació:

XV Jornades de Filosofia Política

ESPECIAL ELECCIONS L’InCom-UAB confirma la Dra. Amparo Huertas Bailén com a única candidata a la direcció de l’InCom-UAB
Amb la proclamació oficial d’aquesta única candidatura, avui s’inicia la campanya electoral, que finalitzarà el dijous 24 de gener
La investigadora Carme Ferré Pavia, ponent d’una de les taules rodones de l’International Forum Female Genital Mutilation
La directora de Comress InCom-UAB va participar en aquest fòrum internacional, que es va celebrar del 19 al 21 de novembre passat, a Barcelona, i que va reunir 200 experts provinents de diversos àmbits professionals (administració pública, fundacions, organitzacions no governamentals, serveis socials, estudis de gènere, polítiques públiques i mitjans de comunicació, entre d’altres)
La investigadora de l’InCom-UAB Carme Ferré Pavia, nova secretària i vicedegana de la Facultat de Ciències de la Comunicació (UAB)
Carme Ferré Pavia renova el càrrec de vicedegana d’Intercanvis, Pràctiques i Treballs Final d’Estudis (TFE) i assumeix la responsabilitat de secretària, en l’única candidatura que optava a les eleccions i que ha estat encapçalada per Maria José Recoder, que també renova al càrrec, com la majoria del seu equip
L’InCom-UAB es converteix en plató per un dia
El centre de recerca va acollir, el 20 de desembre passat, el rodatge d’un curtmetratge d’uns estudiants de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB. Es tracta d’un treball dels alumnes Laura Dueñas Guerra, Víctor Carilla, Cèlia Carbó i Guillem Obis. En l’equip del rodatge també hi va col·laborar l’actriu Rocío Maronna Diaz
Reunió del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (InCom-UAB)
Els membres del grup consolidat d’investigació de l’InCom-UAB (2017/SGR-760) es van reunir el 18 de desembre passat per fer balanç del treball realitzat durant els anys 2017-2018. La reunió es va celebrar a la Sala Joan Fuster, a la planta baixa de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General (UAB), edifici en el qual l’InCom-UAB hi té la seva seu