Càtedra UNESCO de Comunicació InCom-UAB
Institut de la Comunicació InCom-UAB
Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura - Universitat Autònoma de Barcelona
cat | esp Facebook
  Màster Universitari
en Mitjans, Comunicació i Cultura

Máster Universitario en Medios, Comunicación y Cultura - UAB

Introducció
Inaugurem el Màster amb un 'passeig' per Barcelona

El proper 11 de desembre, a les 18:15h a la Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació s'inaugura l'edició d'aquest any del Màster en Mitjans, Comunicació i Cultura amb una conferència a càrrec Dr. Miquel de Moragas Spà : "Barcelona: ciutat simbòlica. Un exemple d'investigació transversal en comunicació".

La ciutat -i la ciutat de Barcelona d'una manera molt especial- constitueix un objecte del màxim interès per als actuals estudis culturals i de la comunicació. En la interpretació de la ciutat convergeixen diverses disciplines, però a la comunicació li correspon una tasca molt específica: l'anàlisi del conjunt d'intercanvis simbòlics que es produeixen en la comunitat humana i en l'espai urbà.

Les ciutats poden ser considerades com a sistemes de signes, de diversos sistemes de signes, implícits i explícits, com els monuments, els rètols, l'art de carrer, el mobiliari urbà, les il·luminacions, les solucions urbanístiques, l'arquitectura. La ciutat també pot ser considerada com un "mass media", on la publicitat i la presència de les marques comercials és cada dia més invasiva.

En la imaginació col·lectiva -de ciutadans o turistes- la ciutat és, finalment, el resultat d'una construcció simbòlica, d'una narrativa. La ciutat és objecte i escenari de nombroses novel·les (Mendoza, Vázquez Montalbán, Ruiz Zafón), d'odes poètiques (Verdaguer, Maragall), és objecte del còmic i del relat cinematogràfic (Woody Allen, Pedro Almodóvar o José Luis Guerín). La ciutat és "semantizada" a les guies urbanes o turístiques que prioritzen espais, experiència i llocs de la ciutat, recomanant el que s'ha de veure i el que no cal veure.La ciutat de Barcelona, en l'actual context de la globalització, s'ha anat convertint en exemple paradigmàtic de les noves ciutats fantasia, on els aspectes simbòlics s'han convertit en elements estratègics de la seva economia i del seu desenvolupament.

A la conferència "Barcelona: ciutat simbòlica. Un exemple d'investigació transversal en comunicació", el catedràtic emèrit de la UAB, el Dr. Miquel de Moragas Spà tractarà d'interpretar la influència que han tingut en aquest procés la llarga experiència de Barcelona en l'organització de grans esdeveniments com les exposicions universal (1888) i internacional (1929), o els Jocs Olímpics de 1992, fins a esdevenir una de les principals destinacions mundials de turisme.

Aquesta conferència, que tindrà lloc el proper 11 de desembre, a les 18:15h a la Sala de Graus de la Facultat de Ciències de la Comunicació, servirà per inaugurar l'actual curs de Màster en Mitjans, Comunicació i Cultura.

Màster Universitari en Mitjans, Comunicació i Cultura
Més informació i contacte: master.mitjans.comunicacio.cultura@uab.cat