Sobre aquesta iniciativa

Les sigles “LGBTI” són conegudes internacionalment per representar tots els gèneres sexuals que escapen a la definició heteronormativa de masculí o femení i que, tradicionalment, s’ha considerat com l’única acceptable per les societats tant occidentals com orientales.

Els disturbis de Stonewall produïts en al Greenwich Village en protesta per l’assetjament policial a la comunitat gai de Nova York van suposar un punt d’inflexió en la lluita. Van ocórrer el 28 de juny de 1969 durant el registre de la Policia al conegut local. Els agents estaven acostumats a revisar a la clientela, a les persones transvestits les revisaven en els banys per comprovar el seu sexe i eren directament detingudes. Per aquell temps era il·legal portar més de dos peces del sexe oposat. Dues setmanes més tard es va fundar a Nova York el Front d’Alliberament Gai (GLF). Sorgeix per primera vegada la idea d’aquestes sigles.

“LGBTI” són les sigles que designen col·lectivament a Lesbianes, Gais, Bisexuals, persones Transgènere i Intersexuals. En ús massiu des de la dècada dels 1990, el terme “LGBT” és una prolongació de les sigles “LGB”, que al seu torn havien reemplaçat l’expressió “comunitat gai” que molts homosexuals, bisexuals i transsexuals ja venien rebutjant. Més tard van sorgir fórmules que van integrar la “I” (intersexualitat), entre d’altres variants “LGTBI”.

Així, amb la sigla “LGTBI”, el que es pretén és reunir a una multiplicitat de diversitats sexuals. I aquest és un repte que resulta cada vegada més complex, no només per la inevitable incorporació de noves identitats sinó també, i sobretot, per la dificultats que comporta compartir un mateix acrònim quan sorgeixen diferències en les lluites i en les ideas.

comunica-lgtbi.com

Davant la importància que la comunicació segueix tenint en la construcció de què és ser “LGTBI” en les nostres societats, l’Institut de la comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) ha creat aquest espai web. Recollirem aquí una sèrie de documents i informacions actuals, que esperem els siguin útils per construir bones històries i narratives periodístiques, publicitàries, de ficció,…

Bones pràctiques
Denúncies
Estudis
Màrqueting social, campanyes i publicitat
Mediacions
Periodisme
Representacions i ficció

L’InCom-UAB incorpora aquesta línia d’investigació a la seva trajectòria. Portem més de tres anys treballant en ella i ja ha arribat el moment de fer-ho visible.