Pioneres i agosarades mestres de periodisme

Per | 17/05/2020

+ info: Quaderns del CAC

Cristina Baulies i Batiller, periodista i cap de l’Àrea de Comunicació de l’Institut Català de les Dones, reseña el libro: Yeste, E.; Canosa F. Dones que surten del paper. Periodistes catalanes que expliquen un país. Juneda: Editorial Fonoll, SL, 2018, 215 pàg. ISBN: 978-84-948976-1-0.

Llibre per gaudir de la veu i les experiències de les pioneres del periodisme a Catalunya. Aquesta antologia d’articles ve a omplir el gran buit cognitiu que la història ha administrat a les aportacions de dones. La proposta és immensament rica per a qui abordi el llibre amb mirada historicista, feminista i periodística. A més de permetre llegir de manera directa i cronològica en el temps la història del país, el llibre conté un altre tresor: a través dels 44 articles es pot anar veient com les periodistes van incorporant per primer cop la perspectiva de gènere en els discursos de la vida pública.

A més de ser pioneres, fan periodisme des de la mestria i com a professionals agosarades. Ja sigui pels temes que trien, per com els tracten, pels recursos d’escriptura que utilitzen, per una sorprenent habilitat per situar-se a peu de carrer o de trinxera, pel rigor, o per una vivesa i una precisió informatives gairebé televisives. I tot això ho van fer en un context hostil de discriminació profunda i manca absoluta de drets, on encara es qüestionaven les capacitats de les dones respecte de les dels homes.