Marta Civil i Serra, membre del grup de treball sobre continguts mediàtics i valors humanístics (ACUP/Obra Social “la Caixa”)

L’objectiu d’aquest grup de treball és debatre sobre la importància dels valors humanístics en els processos d’aprenentatge a l’entorn de les competències informacionals i mediàtiques per fomentar una ciutadania crítica. Els principals resultats d’aquest debat s’editaran en una publicació-resum que recollirà totes les aportacions del cicle “Sentit i valor de les humanitats al segle XXI”, del que forma part aquest grup de treball

Bellaterra / Barcelona, 08-11-2019 – L’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) va invitar la investigadora de l’InCom-UAB Marta Civil i Serra a participar en un grup de treball, en el marc d’un seminari temàtic titulat “Els continguts mediàtics, processos d’internet i els valors humanístics”, organitzat amb el suport del Palau Macaya i l’Obra Social “la Caixa”, i la coordinació científica del professor emèrit i síndic de la Universitat de Girona Joan Manuel del Pozo. Aquest seminari s’emmarca dins de la programació del Cicle “Sentit i valor de les humanitats al segle XXI”.

El seminari, celebrat el dimecres 30 d’octubre al matí, al Palau Macaya, va reunir una vintena de professionals de diverses disciplines (ciències de la comunicació, indústries culturals, art, biblioteconomia, ciències, tecnologies de la informació i la comunicació, entre d’altres), per tal de reflexionar i debatre, a partir d’una ponència inicial que va anar a càrrec de l’expert en internet i transformació digital, arqueòleg i empresari, Genís Roca. Després es va donar pas a un debat, entre els assistents, sobre el paper que juguen els valors humanístics en relació a la competència informacional i mediàtica que demanda la transformació digital, i els reptes que proposa internet i l’accés massiu a tot tipus d’informacions.

L’objectiu de la sessió va ser formular propostes concretes de futur, que es recolliran en una publicació, a mode de resum i síntesi, de totes les activitats que hagin format part del cicle “Sentit i valor de les humanitats al segle XXI”, celebrat entre el 10 d’abril de 2019 i el 22 de gener de 2020.

L’aportació de Marta Civil i Serra s’inscriu en la seva línia de treball sobre les polítiques del sistema educatiu català i espanyol i la reivindicació d’una assignatura transversal sobre alfabetització informacional i mediàtica no només durant l’ensenyament obligatori, sinó al llarg de la vida, que podria ser impartida per graduats en comunicació. Civil i Serra també reclama la importància de formar pares, cuidadors, professors i educadors en aquest camp de l’alfabetització informacional i mediàtica, que té una relació directa amb les humanitats (art, història, pensament, o literatura) per a la construcció de ciutadania crítica, capaç de discernir entre un contingut veritable d’un contingut falç o no del tot cert.

Per a més informació:

Cicle “Sentit i valor de les humanitats al segle XXI”

Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP)

Palau Macaya - Obra Social “la Caixa”

Genís Roca – Roca Salvatella

Darrera publicació de Marta Civil i Serra sobre alfabetització informacional i mediàtica:
Civil i Serra, Marta (2019): "Els graduats en comunicació: quin rol poden jugar en l’ensenyament de la competència informacional i mediàtica a les escoles?", a Recoder, Maria José, ed.: Com formar ciutadans crítics? Alfabetització informacional i mediàtica [En línia]. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), col·lecció InCom-UAB Publicacions, núm. 18, pàg. 106-124. ISBN 978-84-120344-3-1. ddd.uab.cat/record/213105

ESPECIAL MÀSTER LGTBI+ Oberta la matrícula del nou Màster en Comunicació LGTBI+
La UAB ha aprovat el Màster en Comunicació LGTBI+, presentat per l’InCom-UAB. Es tracta del primer màster d’aquesta temàtica a Catalunya; i del primer màster que organitza un Centre d’Estudis i de Recerca (CER) de la UAB. És un màster propi (professional i presencial) amb 35 places. La inscripció romandrà oberta fins el 9 de setembre
Balanç de l’activitat del 2019 i noves propostes
El 21 de febrer del 2020 es va reunir el Consell anual de l’InCom-UAB amb l’objectiu de fer balanç de l’activitat realitzada i explicar futures actuacions. La renovació del Portal de la Comunicació i la presentació del Màster en Comunicació LGTBI+ van ocupar bona part de la reunió. A continuació, es va realitzar un Consell extraordinari per aprovar un nou Reglament
Membres de l’InCom-UAB publiquen a Acta Ludologica