[:es]Els nous patrons de conducta informativa[:]

 

Selección

[:es]

Saber on es vol anar a parar és important, però això per si mateix no garanteix obtenir el resultat que es busca, per molts esforços que s’hi facin, o potser quan s’obtenen ja és massa tard. Aquest pensament em ve al cap quan contraposo les campanyes i arguments dels editors a favor del pagament dels usuaris per la informació en els seus suports digitals amb la resistència de la immensa majoria de la població a abandonar la pràctica de l’accés gratuït als mitjans informatius.

Des de fa uns quants anys ja, cada mes de juny el Reuters Institute for the Study of Journalism (de la Universitat d’Oxford) publica el seu informe Digital News Report, basat en una exhaustiva enquesta sobre les pràctiques informatives dels/les internautes majors d’edat de més de 40 països i les seves opinions sobre els menús i les condicions que els ofereixen les empreses periodístiques i els altres circuits de distribució de la informació. L’informe inclou una anàlisi de conjunt de les tendències mundials i l’estudi de les dades obtingudes país a país. No cal dir que és de lectura recomanada per a tothom que vulgui entendre què està passant amb la transformació de l’ecosistema informatiu.

Les dades que proporciona l’informe permeten anar copsant com s’estan configurant els patrons de relació de la ciutadania amb la informació d’actualitat, en la tercera dècada del segle XXI i de l’existència d’internet, i a l’espera que hi hagi noves evolucions amb la millora de la connectivitat (xarxes 5G i 6G i els dispositius de relació). I una de les coses que va quedant més clara és la resistència de la població a pagar per les notícies, i aquest any, a més, es detecta a nivell mundial una gran indiferència envers els problemes dels editors i un rebuig majoritari a què els estats atorguin ajuts a les empreses periodístiques privades (a Espanya el 50%). Afegeixo de passada que de cara al futur resultaria interessant també preguntar pel finançament i el suport als mitjans públics de ràdio i televisió.

Segueix llegint: comunicacio21[:]

Vistas:

111