Streamer i audiència: com interactuen a Twitch?

 

Destacados

Autors: Jaime Lapaz, Adrià González, Rafael Pérez Hidalgo, estudiants del  Grau de Comunicació Audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)

Twitch.tv, malgrat ser un mitjà de comunicació relativament nou, és un portal de comunicació interactiva en què es poden aplicar els conceptes clàssics de l’estudi de l’audiència en relació amb la gestió de la sociabilitat digital. La raó d’això no és una altra que la naturalesa de la plataforma, que potencia la interacció dels creadors de contingut amb el seu públic. Des de la seva estrena, Twitch.tv ha tingut en la major estima el sistema de xat del canal. Aquest sistema s’ha anat perfeccionant a poc a poc, amb l’aplicació de filtres i mecanismes per a controlar la participació del públic, sense deixar d’establir-se una comunicació de caràcter íntim entre streamer i públic, la qual cosa és, sense dubte, la base de l’èxit de la plataforma.

Seguidors i suscriptors

És important tenir en compte que Twitch.tv diferència entre seguidors i subscriptors. Els seguidors són simplement els usuaris que decideixen seguir el seu streamer preferit sense cap mena de cost i, d’aquesta manera, els seus directes són notificats automàticament. En canvi, els subscriptors són els usuaris que decideixen pagar una quantitat de diners mensuals amb el propòsit de fer costat econòmicament al creador de contingut. El servei d’Amazon Prime ofereix una subscripció mensual, que es pot anar renovant manualment. Ser subscriptor té els seus avantatges. Com a subscriptor pots rebre recompenses com ara: noves emoticones, insígnies, la possibilitat de veure streamings sense anuncis i l’accés a sales de xat de Twitch.tv exclusives. Aquest fet fa sentir a l’audiència que forma part d’un col·lectiu especial amb alguns avantatges exclusius, la qual cosa fidelitza encara més a l’espectador. En aquest sentit, es pot afirmar que en els xats interactius de Twitch.tv, tot i aparentar una relació equilibrada, continua havent-hi jerarquies.

A primera vista, podria semblar que el tipus de relació que s’estableix entre el streamer i l’audiència és horitzontal, ja que hi ha un xat en el qual qualsevol pot deixar comentaris perquè el streamer els llegeixi. No obstant això, quan s’indaga una mica més en el funcionament dels streamings de Twitch.tv, es veu clarament que la relació és vertical. Hi ha moments en els quals, efectivament, tota l’audiència, mitjançant el xat, pot interactuar d’igual manera amb el streamer i tots tenen les mateixes possibilitats que el seu missatge sigui vist per aquest. Tot i això, en altres moments, únicament es poden comunicar amb el streamer els usuaris que estan subscrits en aquest canal o els usuaris que fan donacions. Aquest últim cas és en el que més possibilitats hi ha que el streamer contesti, ja que les donacions són automàticament llegides en veu alta per un programa de Twitch.tv. Per tant, tot això es pot resumir en que, com més diners es gasti l’usuari, més possibilitats tindrà d’interactuar.

Moderació amb algoritmes (o no)

Un altre dels mecanismes de relació vertical que s’apliquen per al control de la participació és el sistema automod, que serveix per a que els creadors de contingut puguin moderar el grau d’interacció de les audiències de manera automàtica. D’aquesta manera, les regles del xat que cada streamer ha establert prèviament s’apliquen sistemàticament als missatges que escriuen els usuaris. Per exemple, algunes de les normes més comunes en els canals de Twitch.tv, com pot ser el no ús de majúscules, la prohibició d’enllaços o de l’ús d’insults, es duen a terme mitjançant l’eliminació instantània programada amb paraules clau. Quan un usuari escriu una paraula en majúscules o fa servir un llenguatge groller, la mateixa plataforma la detecta i cancel·la la seva emissió, estalviant treball als moderadors del xat i assegurant-se un mínim de respecte. Aquesta eina pot ser molt útil, sempre que s’utilitzi amb responsabilitat, i no per a coartar la llibertat d’expressió dels usuaris.

L’aparició dels moderadors del xat no algorítmics, és a dir, de persones que es dediquen a moderar els xats de creadors de contingut, és una de les majors revolucions de Twitch.tv. Vindria a ser una espècie d’animador de les audiències a l’estil de les figures dels programes enregistrats a plató de la televisió tradicional, però barrejat amb el paper de censor. La seva funció no és només la de controlar que es compleixin les regles del xat i vigiliar que res s’escapi a l’algoritme del automod, sinó que es dediquen també a animar a l’audiència a participar, establint amb ella una relació comunicativa molt propera, íntima i personalitzada. D’aquesta manera, els usuaris del xat poden fer preguntes i els moderadors les poden contestar instantàniament, sense que l’usuari hagi d’esperar que el streamer s’aturi a llegir els missatges. No obstant això, també poden castigar el mal comportament modificant una espècie de “carnet de punts” en què es veu el seu historial de faltes o banejos.

La plataforma Twitch.tv recomana la presència d’un moderador virtual cada 200-600 espectadors. En els canals més professionalitzats, aquesta figura està remunerada, atès que el volum de treball és molt elevat.

«Carnet de punts», eina per reforçar la comunitat

La distància íntima entre streamer i audiència, d’aquesta manera, és una mica menys directa del que podria semblar en primera instància. Així i tot, el grau de participació del públic de Twitch.tv es complementa també amb una interacció grupal. Els streamers, en nombroses ocasions, estableixen la temàtica del contingut que emetran a continuació mitjançant enquestes o votacions instantànies i afegides al seu canal de Twitch.tv amb forma de plugin. Aquest és un punt clau de la interacció amb el públic d’aquest nou mitjà de comunicació, perquè ja no és només que el creador de contingut pugui llegir les opinions de la seva audiència en temps real i contestar les seves preguntes, sinó que l’audiència decideix en temps real què prefereix que faci en directe el streamer.

A més, Twitch.tv és una plataforma on els streamers realitzen diferents estratègies per a activar la interacció amb el públic. Els estímuls bàsics més populars de la plataforma són els sortejos exclusius per subscriptors i la recompenses que es poden obtenir a través d’un sistema de puntuacions. Aquesta és una eina que facilita la plataforma que consisteix a premiar amb punts aquells espectadors que visualitzen de manera continuada el contingut d’un streamer. Els punts obtinguts podran ser canviats en funció de les recompenses que el creador de contingut hagi desbloquejat, però el més habitual és oferir els avantatges o beneficis que són reservats normalment als subscriptors. La possibilitat d’obtenir punts és una bona manera d’aconseguir que la comunitat segueixi en la plataforma.

Reflexió final

Com s’ha vist al llarg de l’article, Twitch.tv és una plataforma molt versàtil ja que, gràcies a la implicació de la seva audiència i a diverses eines per potenciar la seva fidelització, és possible gestionar de manera eficient la sociabilitat digital. Malgrat que Twitch.tv és una plataforma amb una comunicació més oberta, directa i personalitzada que la dels mitjans tradicionals, també té les seves pròpies regles i circumstàncies que moderen i estableixen els límits comunicatius amb els seus públics. Ara bé, tot i que hi ha molts sistemes de filtres i moderació, és un sistema molt participatiu i interactiu.

ENLLAÇOS D’INTERÈS

Material sobre la gestió d’audiències a Twitch

– Twitch. Guía de puntos de canal.

Recuperat de: https://help.twitch.tv/s/article/channel-points-guide?language=es

– Twitch. Moderación y seguridad.

Recuperat  de: https://www.twitch.tv/creatorcamp/es-es/setting-up-your-stream/moderation-and-safety/

– Twitch. Configuración de la moderación del canal.

Recuperat de: https://help.twitch.tv/s/article/setting-up-moderation-for-your-twitch-channel?language=es

– Twitch. Guía para crear un equipo de moderadores.

Recuperat de: https://help.twitch.tv/s/article/guide-to-building-a-moderation-team?language=es

– Twitch. Cómo gestionar el acoso en el chat.

Recuperat de: https://help.twitch.tv/s/article/how-to-manage-harassment-in-chat?language=es

Selecció de Canals a Twitch

– Canal de Twitch Ibai. Recuperat de: https://www.twitch.tv/ibai

– Canal de Twitch auronplay. Recuperat de: https://www.twitch.tv/auronplay

– Canal de Twitch AngelMartin. Recuperat de: https://www.twitch.tv/angelmartin

– Canal de Twitch Outconsumer. Recuperat de: https://www.twitch.tv/outconsumer

Vistas:

297