Barcelona, hub d'innovació digital 5G del sud d’Europa - OCC InCom-UAB

Home » Cròniques OCC » Barcelona, hub d’innovació digital 5G del sud d’Europa

Barcelona, hub d’innovació digital 5G del sud d’Europa

Per Redacció OCC InCom-UAB | 26/09/2018

Telefónica i 5GBarcelona van inaugurar el dimecres 26 de setembre el laboratori Thinx | 5GBarcelona. L’objectiu d’aquest nou espai és convertir Barcelona en un dels principals hubs d’innovació digital europeus en l’àmbit del 5G. Aquest projecte s’adreça a startups, pimes i corporacions, i està concebut per a experimentar i validar nous serveis i aplicacions amb tecnologia 5G.

Imatge: Telefónica, 5GBarcelona

Una de les primeres fites del laboratori és aconseguir escurçar el temps d’arribada al mercat de productes i serveis en preproducció, a més d’augmentar la rapidesa de programes pilots específics d’investigació en tecnologia 5G. El laboratori també facilitarà el suport tècnic i la transferència de coneixement de dues tecnologies 5G, com són la LTEM i la narrowband IOT. Aquestes tecnologies estan dotades de capacitats avançades i són especialment rellevants per a la indústria, atès que, per exemple, consumeixen menys bateria i ofereixen cobertura en interiors reforçada.

5Gbarcelona és una iniciativa publico-privada que constitueix un hub digital obert i neutral per a la validació i l’adopció de tecnologia i aplicacions 5G en un entorn real de ciutat. La iniciativa està impulsada per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona, Fundació Mobile World Capital Barcelona, la Fundació i2CAT, el Centre Tecnològic de Telecomunicacions de Catalunya (CTTC), Atos i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

La tecnologia 5G

Com totes les tecnologies de xarxa sense fils que són d’última generació, l’arribada de la tecnologia 5G comportarà una connexió amb molta més velocitat: serà unes 10 vegades més ràpida que la 4G, segons anticipen els experts de la indústria. Això és suficient per transmetre un vídeo de qualitat “8K” o descarregar una pel·lícula en 3D en només 30 segons. La capacitat addicional farà que el servei sigui més fiable, permetent també que més dispositius es puguin connectar a la xarxa simultàniament.

Però la tecnologia 5G va molt més enllà dels telèfons intel·ligents. Sensors, termòstats, cotxes, robots i altres noves tecnologies es connectaran a 5G algun dia. I les xarxes actuals de 4G no compten amb l’ample de banda suficient per a la gran quantitat de dades que tots aquests dispositius transmetran. L’internet de les coses ja és un present.

Les xarxes 5G també reduiran pràcticament a zero el temps de retard entre els dispositius i els servidors amb els quals es comuniquen. En el cas dels automòbils que es condueixen tot sols, això significa una comunicació sense interrupcions entre el cotxe, altres vehicles, centres de dades i sensors externs.

Per aconseguir tot això, la tecnologia 5G necessitarà viatjar en ones de ràdio de molt alta freqüència. Les freqüències més elevades tenen velocitats més ràpides i permeten més ample de banda.

Qui està construint 5G?

Els quatre operadors de telefonia mòbil més implicats en el desenvolupament d’aquesta tecnologia els trobem als Estats Units: Verizon, AT & T, T-Mobile i Sprint. A més, els fabricants de xips, inclosos Qualcomm i Intel, treballen en processadors i ràdios que permeten les comunicacions 5G. I les principals companyies d’equips de xarxa -entre elles Nokia, Ericsson i Huawei- estan construint la xarxa troncal i l’equip per recolzar 5G.

La investigació i el desenvolupament per si sols ja són costosos, però la construcció de xarxes 5G serà extremadament cara, fins i tot per a una indústria acostumada a pagar milers de milions de dòlars cada any en despeses d’infraestructura. Per exemple, implementar la tecnologia 5G en tot Estats Units costarà 300.000 milions de dòlars, segons Barclays.

La indústria sense fil espera que les xarxes 5G es llancin a 2020.

Font: CNN

Barcelona i Catalunya capitalitzant la innovació

La inauguració del laboratori, ubicat a les instal·lacions de Mobile World Capital Barcelona a l’edifici Pier01, ha comptat amb l’assistència de Jordi Puigneró, conseller de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya; Ada Colau, alcaldessa de Barcelona; María Jesús Almazor, Consellera Delegada de Telefónica España; Carlos Grau, CEO de Mobile World Capital Barcelona; i Josep Paradells, director de la Fundació i2CAT.

També han participat en aquesta presentació Andrés Escribano, IOT Global Connectivity Business Director de Telefónica, i Gerard Fernández, CEO d’EnGiDi, una de les primeres empreses que estan validant els seus productes al laboratori amb l’objectiu d’accelerar la seva implantació.

En la presentació, l’alcaldessa ha destacat la importància d’aquest laboratori per seguir consolidant la ciutat com a hub tecnològic. Per a l’alcaldessa és important comptar amb “un centre obert a emprenedors i empreses” que a més deixa clar que “a Barcelona no només volem tenir grans congressos sinó que volem que treballin junts tots els actors per millorar la societat i que aquesta nova tecnologia estigui al servei de les persones i de democratitzar l’accés i l’ús d’aquesta tecnologia”. “Barcelona vol ser referent a Europa i al mon, anticipant-se a allò que ha de canviar el futur immediat perquè aquest canvi tecnològic es posi al servei de les persones”, ha reblat l’alcaldessa.

Enllaços relacionats

El futur de les telecomunicacions: el 5G i la internet de les coses (UOC, 2018)

Barcelona esdevindrà un hub d’innovació en l’àmbit del 5G (Ajuntament de Barcelona, 2018)

Barcelona reforça la candidatura per ser “hub” de referència en 5G (betevé, 2018)