OCC InCom-UAB - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

Alimentació i publicitat, fora de l’ecopostureig

El que mengem preocupa més que mai. Les marques d’alimentació s’enfronten a un gran repte, el de comunicar correctament els ingredients dels seus productes, davant uns consumidors cada vegada més sensibilitzats sobre la qualitat de la seva dieta, que busquen productes personalitzats i fets per empreses compromeses amb la sostenibilitat. L’impacte al medi ambient pel procés de fabricació dels productes esdevé un punt clau en la decisió de compra. En aquest context, la comunicació, sempre clau per arribar al consumidor, ha d’atendre múltiples qüestions. I, ara, s’afegeix la IA. Com s’usen les innovacions digitals com la IA per comunicar i …

Llegir més

El tractament de les persones LGBTI+ als mitjans audiovisuals

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), el Departament d’Igualtat i Feminismesi el Col·legi de Periodistes de Catalunya van presentar el document Recomanacions sobre el tractament de les persones LGBTI+ als mitjans audiovisuals el passat 14 de maig a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya. Aquesta publicació és una actualització d’una guia anterior, feta l’any 2017. A l’acte de presentació hi van participar Xavier Florensa, director general de Polítiques Públiques LGBTI+ del Departament d’Igualtat i Feminismes; Maria Giralt, portaveu del grup de comunicació del Consell Nacional LGBTI, i Laura Pinyol, consellera i responsable de l’àmbit de Relacions amb la …

Llegir més

Barcelona y el turismo coreano. Un análisis a través de los medios de comunicación coreanos

Autor: Kang, Sin Gyu Directora: Espinosa i Mirablet, Sílvia Data de defensa: 2022-02-07 Institució: Universitat de Girona. Departament de Filologia i Comunicació L’Oficina Espanyola de Turisme va assenyalar el 2012 que entre 40.000 i 50.000 sud-coreans havien viatjat a Espanya. Aquesta xifra, validada per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) reflecteix que en nou anys l’aportació de l’turisme coreà a Espanya s’ha multiplicat gairebé per vint. Cal destacar que l’últim informe de Casa Àsia (2017) detalla que Catalunya ha absorbit una bona part d’aquestes arribades, per davant de Madrid i Andalusia. Aquesta tendència justifica la necessitat d’analitzar i ampliar la realització d’estudis …

Llegir més

Recomanacions sobre el tractament de les persones LGBTI+ als mitjans audiovisuals

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), el Departament d’Igualtat i Feminismesi el Col·legi de Periodistes de Catalunya han actualitzat les recomanacions sobre el tractament de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres, intersexuals i altres (LGBTI+) als mitjans audiovisuals. Es tracta d’una eina que aposta per donar visibilitat a aquestes persones i per evitar estereotips i discriminacions. El codi actualitza el que es va elaborar l’any 2017 per tal d’adequar-lo a les noves realitats i a les normatives aprovades posteriorment. En concret, la Llei 19/2020,  de 30 de desembre, d’igualtat de tracte i no-discriminació, i la Llei estatal 4/2023, de …

Llegir més

Cap a on van les plataformes OTT?

El futur de les plataformes OTT -les que retransmeten per Internet- està ple d’incerteses. De quina manera els algoritmes incideixen en la personalització del consum dels continguts i com evolucionarà això en un futur immediat? Quines són les tendències pel que fa als formats audiovisuals? Aquest tipus de preocupacions van ser tractades a una sessió especial, la última, d’Inspira’t TV,  organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya el passat 2 de maig a la seu de la SGAE amb un auditori ple de gom a gom amb la presència de representants de les principals OTTs catalanes, com 3cat, CaixaForum+, RTVEPlay+, La …

Llegir més

Algoritmes i influencers a TikTok: comunitat o viralitat

S’hi val tot a TikTok per aconseguir audiència? On està el límit? On figura l’ètica en les tècniques que fan servir per atrapar la nostra atenció? De tot això se’n va reflexionar a El Mirador del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, el 25 d’abril, al Palau Robert de Barcelona. Per parlar i debatre sobre molts temes polèmics, com els vídeos virals que creuen els límits ètics amb l’objectiu d’aconseguir milions de visites, es va convidar a Mia Ortet, fundadora de Vadebó, agència de creadors en català; Sara Ayter, tiktoker d’èxit, i Héctor Latorre, professional de la persuasió …

Llegir més

Entorn el Reglament Europeu sobre la Llibertat dels Mitjans de Comunicació, que entrarà en vigor el 2025

Neus Bonet, exdegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, i Diana Riba, eurodiputada dels Verds / Aliança Lliure Europa, van conversar entorn el Reglament Europeu sobre la Llibertat de Mitjans de Comunicació, aprovat el 13 de març de 2024. Es tracta d’un reglament d’aplicació directa que entrarà en vigor l’any 2025 a tots els estats membres. Aquest és un pas important pels drets dels periodistes i la llibertat de premsa a Europa, que pretén protegir els periodistes i els mitjans contra les ingerències polítiques i els programes d’espionatge. Per primera vegada, Europa es proposa establir salvaguardes comunes per protegir la …

Llegir més

Periodistes i líders del govern, els actors amb els que menys confiem

Dircom Catalunya, Associació de Directius de Comunicació, va organitzar el 10 d’abril la presentació de l’informe Edelman Trust Barometer Spain 2024, centrat en l’escrutini de la innovació. L’acte va comptar amb la participació de Lucía Carballeda, co-general manager i cap de reputació d’Edelman Spain, i Carla Humet, directora de crisis d’Edelman Spain. L’Edelman Trust Barometer és l’estudi més gran de confiança a escala global. Aquest es basa en una mostra de 28 països, amb 32.000 enquestats. El treball de camp d’aquesta nova edició s’ha desenvolupat del 3 al 22 de novembre de 2023. L’estudi Edelman Trust Barometer Spain 2024 assenyala …

Llegir més

Impugnar les normes (Pere Portabella, 2024)

El cinema de Pere Portabella és indissociable de l’art i de la política. Són disciplines que es conjuguen i retroalimenten des d’una actitud comuna: impugnar les normes, les socials però també les estètiques. Aquest és justament el títol d’un volum que reuneix desenes de textos escrits per l’autor durant seixanta anys, des dels seus inicis com a productor fins a l’actualitat. Inclouen articles en diaris i revistes, presentacions dels seus films, pròlegs de llibres i catàlegs d’exposicions, conferències, així com algunes de les seves intervencions com a senador o diputat durant les primeres legislatures de la democràcia. Igual que el …

Llegir més

Núria Araüna defensa el diàleg i la solidaritat entre universitats i grups d’investigació

Per Amparo Huertas i Sílvia Porta Entrevista a Núria Araüna, nova directora del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona). Graduada en Comunicació Audiovisual i en Antropologia Social i Cultural per la Universitat Autònoma de Barcelona, la seva trajectòria de recerca s’ha centrat en els estudis de gènere, els estudis culturals i la comunicació. Creus que la universitat està formant bé als futurs i futures professionals de la comunicació? Creus que els plans d’estudi actuals tenen sentit? Modificaries algun aspecte? La universitat ha d’entendre el sector i formar professionals, però ha de ser alguna cosa més …

Llegir més

La imatge incessant (Jordi Balló i Mercè Oliva, 2024)

Què ens diuen, les imatges televisives? Quins discursos hi ha al darrere dels formats audiovisuals d’entreteniment? Un format audiovisual és un conjunt de regles capaces de generar una repetició narrativa. Però quins discursos hi ha darrere aquests formats? Com dialoguen amb altres llenguatges visuals? La imatge incessant planteja un recorregut a través de gèneres tan diversos com els concursos, els programes de vocació divulgativa, la telerealitat, els films i les sèries documentals, els talk shows o els continguts de les xarxes socials per tal d’entendre els debats i les friccions que caracteritzen les societats contemporànies. A partir d’aquesta anatomia dels formats audiovisuals s’exploren qüestions …

Llegir més