OCC InCom-UAB - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

Periodistes i líders del govern, els actors amb els que menys confiem

Dircom Catalunya, Associació de Directius de Comunicació, va organitzar el 10 d’abril la presentació de l’informe Edelman Trust Barometer Spain 2024, centrat en l’escrutini de la innovació. L’acte va comptar amb la participació de Lucía Carballeda, co-general manager i cap de reputació d’Edelman Spain, i Carla Humet, directora de crisis d’Edelman Spain. L’Edelman Trust Barometer és l’estudi més gran de confiança a escala global. Aquest es basa en una mostra de 28 països, amb 32.000 enquestats. El treball de camp d’aquesta nova edició s’ha desenvolupat del 3 al 22 de novembre de 2023. L’estudi Edelman Trust Barometer Spain 2024 assenyala …

Llegir més

Impugnar les normes (Pere Portabella, 2024)

El cinema de Pere Portabella és indissociable de l’art i de la política. Són disciplines que es conjuguen i retroalimenten des d’una actitud comuna: impugnar les normes, les socials però també les estètiques. Aquest és justament el títol d’un volum que reuneix desenes de textos escrits per l’autor durant seixanta anys, des dels seus inicis com a productor fins a l’actualitat. Inclouen articles en diaris i revistes, presentacions dels seus films, pròlegs de llibres i catàlegs d’exposicions, conferències, així com algunes de les seves intervencions com a senador o diputat durant les primeres legislatures de la democràcia. Igual que el …

Llegir més

Núria Araüna defensa el diàleg i la solidaritat entre universitats i grups d’investigació

Per Amparo Huertas i Sílvia Porta Entrevista a Núria Araüna, nova directora del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona). Graduada en Comunicació Audiovisual i en Antropologia Social i Cultural per la Universitat Autònoma de Barcelona, la seva trajectòria de recerca s’ha centrat en els estudis de gènere, els estudis culturals i la comunicació. Creus que la universitat està formant bé als futurs i futures professionals de la comunicació? Creus que els plans d’estudi actuals tenen sentit? Modificaries algun aspecte? La universitat ha d’entendre el sector i formar professionals, però ha de ser alguna cosa més …

Llegir més

La imatge incessant (Jordi Balló i Mercè Oliva, 2024)

Què ens diuen, les imatges televisives? Quins discursos hi ha al darrere dels formats audiovisuals d’entreteniment? Un format audiovisual és un conjunt de regles capaces de generar una repetició narrativa. Però quins discursos hi ha darrere aquests formats? Com dialoguen amb altres llenguatges visuals? La imatge incessant planteja un recorregut a través de gèneres tan diversos com els concursos, els programes de vocació divulgativa, la telerealitat, els films i les sèries documentals, els talk shows o els continguts de les xarxes socials per tal d’entendre els debats i les friccions que caracteritzen les societats contemporànies. A partir d’aquesta anatomia dels formats audiovisuals s’exploren qüestions …

Llegir més

Personalitzar i perfilar el contingut digital, amb la IA com aliada

Què va ser primer? El consum de continguts o l’algoritme? Amb aquest plantejament arrancava el debat de l’últim Mirador del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, celebrat el passat 20 de març al Palau Robert de Barcelona. En el debat sobre tan polèmic tema van participar dues persones vinculades a Prensa Ibérica (Anna Domènech, responsable de marques, i Joan Serra, subdirector general de continguts per a Catalunya i Balears), a més de Luis Fernández, sènior data consultant de GroupM, i Héctor Hernández, digital media manager Adsmurai. La jornada la va moderar Carla Tortosa, directora general a Grupo Mayo …

Llegir més

De las fake news al poder (Anna Clua Infante i Dardo Gómez Ruíz, 2024)

La irrupció, poc explicada però totalment explicable, de la ultradreta al panorama polític occidental te un poc desconcertat el conjunt de la ciutadania democràtica. No es tracta del feixisme ni del nacionalsocialisme de tota la vida, ni tan sols del franquisme. No es tracta de nostàlgics; malgrat que, entre els seus militants, hi ha, un fet que facilita la seva penetració al col·lectiu juvenil necessitat d’un líder que connecti amb les seves  frustracions i li permeti veure idees d’innovació política. Més informació: AKAL Editorial

Ràdio: on són ara les dones periodistes?

Coincidint amb el centenari de la ràdio a Catalunya i en motiu del Dia Internacional de les Dones, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya van reunir dones periodistes entregades a la ràdio a la seu del Col·legi el passat 11 de març amb l’objectiu de debatre sobre el paper de la dona en aquest mitjà de comunicació, analitzar el seu recorregut i apuntar els reptes encara pendents en matèria d’igualtat, que encara són molts. Per donar visibilitat i per reivindicar el paper de la dona a la ràdio, a la taula rodona hi …

Llegir més

Intel·ligència artificial: màquines que depenen de decisions humanes

Si hi ha una característica pròpia de la Intel·ligència Artificial, aquesta és la seva capacitat de treballar de forma simultània amb un volum d’informació impossible per la ment humana. Però d’on surten aquestes dades que la IA necessita per poder treballar? De qui són les dades? I, sobretot, què revelen de nosaltres? Aquestes preguntes van ser l’eix del debat protagonitzat per les expertes internacionals Helga Nowotny i Stefania Milan. Ambdues, amb una mirada constructiva sobre el desenvolupament de les tecnologies, van demostrar que es pot reflexionar sobre la IA amb una perspectiva humanista. Helga Nowotny, expresidenta de l’European Researh Council …

Llegir més

Desigualtat digital i edatisme

La desigualtat digital és una forma més de desigualtat socioeconòmica i la bretxa digital preocupa, i molt. Però, entre la gent gran, quins factors provoquen les desigualtats digitals? No hi ha prou dades acurades sobre l’ús de la tecnologia per part d’aquesta franja d’edat. La informació disponible sobre digitalització d’aquesta part de la població és nul·la o limitada. Les dades oficials disponibles, sobre Catalunya, Espanya i Europa, no mostren informació dels majors de 74 anys d’edat o Eurostat, tot i que es preocupa per la inclusió digital, treballa sobre la població de 74 o menys anys. Amb aquest problema damunt …

Llegir més

Intocables. Quan el poder es transforma en abús (Albert Llimós, 2024)

A tots els abusadors els coneixem. No s’amaguen. Els tenim al nostre voltant. A vegades són els més divertits. D’altres, els més amables. Sovint els més brillants. Sempre poderosos. Al llarg dels darrers sis anys, Albert Llimós ha participat en reportatges d’investigació sobre assetjament, abusos sexuals i de poder. En destaquen els casos de l’exmossèn de Vilobí d’Onyar, l’Aula de Teatre de Lleida (que va derivar en un documental d’Isabel Coixet anomenat El sostre groc), l’Institut del Teatre o el cas Benaiges. Al llarg d’aquests anys ha canviat la mirada del periodista, però també de la societat envers aquests temes. …

Llegir més

El periodisme, des de la mirada de Juan Cal

Envoltat de companys i companyes de professió i amb un clima cordial i distès, el periodista Juan Cal, exdirector del diari Segre, va presentar el seu llibre “Els millors anys. La meva vida en el periodisme 1982-2020” (Pagès Editors), on l’autor explica la seva visió personal i, amb una mirada crítica, reflexiona sobre els canvis que el periodisme ha experimentat els últims 40 anys. L’acte va ser el passat 17 de gener al Col·legi de Periodistes de Catalunya. Núria de José, vicepresidenta del Col·legi, confessa ser una “groupie” de l’obra literària de Juan Cal, a qui admira i considera un …

Llegir més