Autor: Joan Sabaté Salazar
Directors: Micó Sanz, Josep Lluís; Sáez Casas, Albert
Universitat: Universitat Ramon Llull. Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna
Resum: Aquesta tesi doctoral pretén descriure l’impacte de les institucions de mesurament d’audiències en la visibilització dels mitjans locals i la definició dels espais de comunicació. L’objectiu principal és demostrar, a través de l’estudi de Fundacc, el Baròmetre de la Comunicació i les audiències de la XAL, que les institucions de mesurament de l’audiència no són actors neutres en la configuració dels espais de comunicació, sinó que la seva font i volum de finançament, la seva forma jurídica i la configuració dels seus òrgans de govern – la seva estructura institucional – condicionen les dades que defineixen l’existència d’aquests espais. Els sistemes de mesurament d’audiències i les institucions que els impulsen són agents estratègics en la definició dels ecosistemes mediàtics: els descriuen però, alhora, en configuren la diversitat. Els estudis d’audiències analitzats en aquesta tesi són els considerats com a operacions de mercat, és a dir, aquells que són utilitzats pel conjunt dels actors empresarials associats a la comunicació — mitjans de comunicació; agències de mitjans; anunciants, i instituts i institucions de mesurament — com a vàlids per assignar el valor de canvi de la publicitat i, per tant, per quantificar la inversió publicitària.
Document: Enllaç