+ info: Guia per als mitjans audiovisuals d’aspectes sanitaris relacionats amb la seguretat dels pacients
Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), un pacient és aquella persona que rep una atenció sanitària. S’entén per atenció sanitària aquells serveis rebuts per persones o comunitats amb la finalitat de promoure, mantenir, vigilar o restablir la salut.
En aquest sentit, quan un pacient rep atenció sanitària, el que vol és sentir-se segur i els professionals de la salut treballen per oferir un servei d’assistència segur, efectiu i eficient. Per aquest motiu, la comunicació i col·laboració estreta entre pacients, familiars i professionals sanitaris és clau per millorar la seguretat en l’assistència sanitària, ja que tots som responsables a l’hora de reduir i prevenir els esdeveniments adversos en l’atenció mèdica.
Un esdeveniment advers és qualsevol circumstància relacionada amb l’assistència que rep el pacient que té conseqüències mèdiques negatives per a la seva salut. Per exemple, una infecció hospitalària o un error de medicació. Riscos que es poden reduir, i, fins i tot evitar, si es disposa d’una informació clara sobre què pot arribar a passar i com actuar davant d’una situació determinada.
La seguretat del pacient és la reducció del risc de dany innecessari al pacient, associat a l’atenció sanitària, fins a un mínim acceptable i sempre que sigui possible, ja que no tots els esdeveniments adversos es poden arribar a evitar. En aquest sentit, la seguretat vindrà també influenciada pels coneixements del moment, els recursos disponibles i el context en què es presta l’atenció sanitària.
D’altra banda, els mitjans de comunicació constitueixen una eina molt valuosa com a transmissors de la informació i difusors de bones pràctiques, i contribueixen a augmentar el coneixement i l’anàlisi crítica de la població general, ja que poden fer arribar un missatge al conjunt de la ciutadania i fer que aquesta s’interessi per aspectes que són rellevants per a la seva salut i que en prengui consciència.