Per Redacció OCC InCom-UAB
En el marc del Primavera Pro On-Screen, el punt de trobada internacional per a la indústria musical actual, s’ha constatat que la tecnologia de la realitat virtual ha irromput en els sectors audiovisual i musical com un nou motor de canvi. En la sessió Música, vídeo i realitat virtual. Nous reptes i possibilitats, organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya al CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona), els experts han coincidit en l’experiència d’immersió interactiva que representa la realitat virtual en el panorama musical i n’han descrit les seves possibilitats.
A la sessió, moderada per Félix Balbas, CEO de Minimo VFX, empresa de creació 3D i VFX, i on han assistit professionals de la indústria musical i audiovisual, els representants de casos punters d’aplicació de la realitat virtual han relatat les seves experiències personals i empresarials, han apuntat també les limitacions sobretot econòmiques i han dibuixat el camí cap a on deriven els projectes que enllacen música, audiovisual i realitat virtual bàsicament orientades a millorar l’impacte emocional i les experiències dels usuaris.
En la tertúlia Música, vídeo i realitat virtual. Nous reptes i possibilitats, Steve Hancock, cofundador de Melody VR, la major biblioteca de contingut musical de realitat virtual i l’única plataforma llicenciada per la indústria de la música, ha constatat que la realitat virtual aplicada al panorama musical és un “ecosistema que està creixent de forma exponencial” i “s’obre camí en la indústria de la música”. Melody VR representa el 100% de les llicències de la música virtual. Hancock valora l’experiència de l’usuari a interactuar amb l’artista. El cofundador de Melody VR explica que “la idea va sorgir valorant la despesa dels costos dels festivals i l’esgotament ràpid de les entrades en determinats concerts musicals. D’aquesta manera tothom podrà assistir a un concert a qualsevol part del món sense preocupar-se del preu de les entrades”. Hancock explica que, “com a proveïdors de continguts de realitat virtual de música, volem crear experiències interactives per l’usuari que mai s’hauria imaginat”.
Per la seva part Adam Rogers, productor executiu de l’empresa nord americana Gentle Manhands, un dels estudis de realitat virtual més innovadors del món, ha apuntat que “la realitat virtual ofereix la possibilitat de crear impactes emocionals”. I afegeix que és “una experiència interactiva a una tecnologia innovadora”. Rogers veu la realitat virtual com “una nova frontera pels artistes per crear i pels fans per interactuar”. “Sense voluntat d’interacció ni participació dels usuaris no hi ha realitat virtual”, diu el productor. Com a desafiament apunta el contingut i el cost de la tecnologia i encoratja als artistes “que utilitzin aquests models per connectar amb els seus públics”.
Xavi Conesa, client services director de l’agència barcelonina Visyon, especialitzada en realitat virtual, coincideix en les possibilitats de la realitat virtual de crear experiències d’immersió pels usuaris quasi reals i que a través d’un contingut es pugui interactuar amb les mans i les cames. “La tecnologia immersiva ha obert una manera nova d’experimentar la vida”, constata. En la sessió, Conesa descriu el VS Live Streams, la possibilitat d’assistir a l’esdeveniment des de qualsevol part del món i comenta “que és la millor manera de compartir una escena amb algú a través de realitat virtual en temps real” així mateix realça “que el streaming en viu és també la millor opció per permetre que les persones que no poden assistir al festival, la gent de l’estranger, discapacitats, puguin fer-ho i compartir l’experiència”. També apunta que “la realitat virtual transcendeix l’audiovisual i incorpora altres elements sensorials com efectes de llums de calor o dispensació d’aromes”. Per Conesa “la realitat virtual no és un caprici, sinó una manera de millorar les experiències interactives” i constata que “la indústria musical té moltes possibilitats en la realitat virtual”. Els experts són optimistes en les possibilitats que pot oferir la tecnologia de la realitat virtual en els sectors audiovisual i musical i coincideixen en què hi ha pocs sectors que no vegin opcions futures en aquesta tecnologia. Només hi ha un entrebanc, l’alt cost de la tecnologia però confien que el preu es reduirà. El futur el veuen molt clar. La realitat virtual ha arribat per quedar-se. Per tal de deixar palesa l’experiència immersiva de la realitat virtual, els assistents a la sessió van poder viure-la a través d’Old Friend i Chocolate de Gentle Manhands gràcies a Visyon 360.