Natalia Olson-Urtecho, assessora presidencial de Barack Obama, defensa les aliances amb les companyies tecnològiques per garantir la transparència - OCC InCom-UAB

Home » Cròniques OCC » Natalia Olson-Urtecho, assessora presidencial de Barack Obama, defensa les aliances amb les companyies tecnològiques per garantir la transparència

Natalia Olson-Urtecho, assessora presidencial de Barack Obama, defensa les aliances amb les companyies tecnològiques per garantir la transparència

Natalia Olson-Urtecho, experta en impulsar el creixement de petites i mitjanes empreses als Estats Units, va ser l’assessora presidencial de Barack Obama al final del seu mandat, entre el 2012 i el 2017. Convidada pel Clúster Audiovisual de Catalunya, vam poder escoltar-la el passat 20 de març a Casa Rius (Barcelona). Natalia Olson-Urtecho va conversar amb Vanesa Alarcón, advocada especialitzada en IP&IT.

Va ser una conversa distesa, propera i sincera. Es va parlar de molts temes, no només de la comunicació estratègica de la campanya de Barack Obama i de la situació política actual amb Donald Trump. Olson-Urtecho també va reflexionar sobre el sector audiovisual català i la seva percepció del paper de la dona a nivell mundial.

Aquesta activitat s’emmarca dins el programa del Clúster “La Diferència Multiplica”, que té l’objectiu d’augmentar la visibilitat i presència de les dones al sector audiovisual i en l’àmbit empresarial.

Barack Obama, el primer president tecnològic

Olson-Urtecho, davant un auditori ple i expectant, comença parlant de la seva experiència amb Barack Obama, president dels Estats Units entre gener de 2009 i gener de 2017. Olson-Urtecho recorda que el primer iPhone apareix al 2006 i la primera aplicació, al 2007. Amb aquestes dates al cap, l’experta qualifica Obama com el primer president tecnològic. “La campanya, que va coincidir amb l’inici de xarxes com Facebook, va ser molt tecnològica, amb un gran equip a la part de comunicació per guanyar-se el cor de la gent”, ens diu l’experta.

Olson-Urtecho afirma que Barack Obama va ser el primer president a donar un missatge clar i transparent. Del conjunt de missatges en campanya, l’experta destaca la importància d’explicar què es faria amb els impostos de la ciutadania. Recorda el context, es venia d’una gran recessió econòmica global i s’havia de rescatar el país i l’economia mundial. “Obama va comunicar molt a tot el món”, afirma.

Olson-Urtecho qualifica la comunicació de Barack Obama com una comunicació internacional. La campanya, de caràcter mundial, va ajudar a sortir de la recessió però també a tenir millor informació i, per altra banda, la modernització tecnològica va permetre una gestió comunicativa molt més oberta del que es coneixia fins al moment. “Es necessitaven aliances amb les companyies tecnològiques per ser més transparents i per explicar on es destinaven i s’invertien els impostos”, explica Olson-Urtecho, qui considera que, al govern, “són servents a la ciutadania”. En aquell moment no es disposava de les eines per fer-ho, ara ja sí.

El reconegut lema “Sí és pot” va ser una part important de la campanya. Es va traduir amb tots els idiomes i Olson-Urtecho destaca que va arribar a gran part de la població immigrant. Segons va explicar, l’objectiu era que els immigrants se sentissin més propers al país, “una situació molt diferent a la d’ara”. Olson-Urtecho considera que amb el govern de Trump hi ha un canvi de paradigma: la comunicació no és molt clara i hi ha una manca d’estratègia. “No té un pla sincer ni sostenible. Trump no té equip suficient”, diu la persona que va ser assessora d’Obama.

Sobre la situació actual, l’experta lamenta la falta de representació de joves a la política i recorda que els dos candidats de les darreres eleccions presidencials als Estats Units rondaven els 80 anys. Malgrat tot, Olson-Urtecho va voler donar un missatge esperançador atenent al públic que li escoltava: “aquest escenari americà és una oportunitat per Europa, perquè agafi el timó i que no depengui tant d’Estats Units. També de fer créixer companyies i crear nous serveis”.  

Catalunya: cal pensar en global

Respecte el panorama audiovisual de Catalunya, Olson-Urtecho confessa que desconeixia el talent d’aquí. Potser, per això, va remarcar que cal saber vendre el producte, “aquesta indústria d’aquí pot ser un referent mundialment”. L’experta suggereix expandir-se per Europa, però apunta també a Àfrica, atès que aquest és un continent amb creixement, un futur mercat on hi ha necessitats d’aquests productes audiovisuals europeus. Per l’experta, aquí hi ha bones universitats, talent i starts-up, però hi veu un problema a la part de comercialització.

Natalia Olson-Urtecho valora l’ambició per voler créixer com a persona i per aportar més a la comunitat: “l’ambició de vegades es veu de forma negativa. L’ambició és el motor que t’ajuda a competir i a millorar. No s’ha de tenir por al fracàs. S’ha de mirar d’una altra manera el fracàs”. Per qui va ser l’assessora del president Barack Obama, l’ambició és “voler tornar-ho a  intentar de nou. Fracassant aprens”. Olson-Urtecho pensa que, a Catalunya, hi ha “la por a créixer”. Caldria “pensar en global” i en diversificar producte, aconsella. Olson-Urtecho defensa apostar per la política expansiva: “ara es pot vendre online i a qualsevol lloc”.

Igualtat: falta molta educació

En relació al paper de la dona, l’experta considera que el sector tecnològic és un món encara molt masculí. Observa que a la sala hi ha moltes dones, però tan sols l’1% de companyies tecnològiques estan liderades per dones. Olson-Urtecho és optimista: hi ha noves oportunitats i cada vegada hi ha més inversores dones. Però el seu perfil professional continua sent disruptiu i creu que falta encara molta educació adreçada a empoderar les nenes a les carreres tecnològiques.

vistes:

59
Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils. Veure avís Legal i politica de cookies