Disponible a: Mesa per a la Diversitat en l’Audiovisual
Aquest llibre recull anàlisis sobre el discurs d’odi i activitats educatives a treballar
amb el jovent per combatre el fenomen de la incitació a l’odi online i offline,
en el marc de la realització del projecte REACT (reactnohate.eu). Hi participen
12 associacions i institucions de 5 estats europeus diferents -Itàlia, Espanya,
Alemanya, França i Regne Unit- i està cofinançat per la Unió Europea des del
programa “Rights, Equality and Citizenship”.
La primera part inclou informació sobre el desenvolupament del projecte. La
fase inicial va incloure la selecció i l’anàlisi, quantitativa i qualitativa, de discursos
d’odi a les xarxes socials. El projecte també va identificar exemples eficaços de
contranarratives a cada país.
Com a conclusions, es presenten les recomanacions, les bones pràctiques i
les estratègies en matèria de contranarratives plantejades a partir dels resultats
d’anàlisis realitzades en diferents països en el marc del projecte REACT. S’il·lustren
amb exemples partint de la definició d’alguns conceptes clau. El projecte també
ha realitzat recorreguts educatius, en els àmbits escolar i extraescolar, amb joves
de 13 a 18 anys.
En la segona part, aquest kit d’eines educatives inclou una guia d’activitats i tallers
amb grups de joves, a realitzar a les aules o en l’àmbit extraescolar. Busquen
orientar i conscienciar sobre discursos d’odi, la seva prevalença, els perjudicis
que comporten i com actuar per reduir-ne la difusió i minimitzar-ne els efectes
nefastos mitjançant contranarratives.
Els discursos d’odi, la violència i el racisme es viralitzen a la xarxa i aquests
continguts virtuals, declaradament hostils o violents, tendeixen a normalitzar-se.
Així, doncs, cal “generar anticossos” a la xarxa per respondre a l’odi i considerem
fonamental la condició de prosumer de la població adolescent. Esdevenen
productors de continguts i són una audiència susceptible de generar discursos
crítics i narratives alternatives contra discursos d’odi.