“Esport femení i mitjans de comunicació” va obrir un nou cicle de xerrades organitzat pel portal català del sector de la comunicació Comunicació 21 a l’Espai Línia. A la sessió, que es va celebrar el passat 11 de maig, es va parlar sobre la febre que viu ara l’esport femení i la seva presència al mitjans de comunicació. Hi van participar Elena Fort, portaveu del FC Barcelona, i les periodistes Begoña Villarubia (Mundo Deportivo) i Laia Tudel (Catalunya Ràdio), a més de la jugadora del Barça-CBS de bàsquet femení Itziar Llobet. La tertúlia va estar moderada per la periodista de Comunicació 21, Maria Cerezuela.
La cobertura informativa de l’esport femení és encara insuficient
Costa parlar d’esport femení als mitjans de comunicació? Pregunta Maria Cerezuela a les dues periodistes.
Begoña Villarubia respon de forma contundent i categòrica: “és difícil i sembla mentida ara que el Barça femení ha guanyat la Lliga i la Champions. Tenim uns èxits femenins brutals i, encara així, costa parlar d’esport femení. Nosaltres som el 50% de la població i si agafes un diari esportiu avui, el 90% de la informació és masculina i només el 10% femenina. No hi ha igualtat en visibilitat i cobertura informativa. És cert que s’està avançant molt, cada cop es parla més no només pels èxits de les dones sinó perquè el públic reclama. Hi ha un reclam que la gent vol esport femení. Tot i així és insuficient i encara hi ha molt camí a fer”.
Laia Tudel argumenta que “la diferència històrica que hi ha hagut sempre de tracte de l’esport masculí i femení és tan gran, porten tants anys d’avantatge, que tot i que ara s’està fent millor les coses i s’està accelerant costa arribar aquest equilibri”. Tudel, no obstant, defensa el treball de Catalunya Ràdio i de TV3, on els resultats aconseguits amb les retransmissions són molt bons. La periodista pensa que “és el camí que s’ha de seguir”.
Poques dones periodistes amb responsabilitats i càrrecs directius
La presència de periodistes dones ha anat creixent a les redaccions. Villarubia, com a veterana, confessa que cada vegada hi ha més dones però que fa uns anys les dones que parlaven de futbol eren considerades “bitxos rars”. La societat avança i això també queda reflectit en el periodisme esportiu. Però, si bé és cert que ara hi ha més dones, falten moltes més, sobretot amb càrrecs directius i més rellevants.
Villarubia reclama més dones a les redaccions i amb més responsabilitat, una proposta que es compartida per la resta de dones participants. Tudel: “falten dones amb responsabilitat i això ho pot constatar també l’Elena Fort, que és la única dona a la junta directiva del Barça”. La periodista espera que el proper salt sigui “veure dones sent caps d’esports” i es lamenta que “a Catalunya Ràdio no n’hi ha cap”.
Una “aposta valenta” provoca una “tempesta perfecta”
L’equip femení de futbol del Barça, amb els seus resultats, està ajudant a l’auge de l’esport femení als mitjans de comunicació. Elena Fort, directiva del Barça, explica que “el futbol femení ha anat fent un creixement fins que, com a club, es fa una aposta per elles i, aquí, sí que hi ha un trencament. L’obertura del Camp Nou va ser un punt d’inflexió”. Prova d’aquest important canvi és que no tothom de la junta hi estava d’acord. Fort ens explica que hi havia qui tenia por de fer el ridícul. Però, finalment, es van arriscar i el Barça ha esdevingut un referent per altres clubs europeus.
Per Tudel, “el fet que s’obri el Camp és la primera mostra factible i tangible que l’esport femení, aquest cas el futbol femení, interessa”. La periodista qualifica aquesta decisió com una ”aposta valenta” i recorda que, a més, el Camp Nou es va omplir no una sinó dues vegades. Es van aconseguir dos records d’assistència consecutius. Fort parla de “tempesta perfecta” amb un equip amb possibilitats i un club disposat a tot. Segons la portaveu del FC Barcelona, està clar que la societat ha pres consciència de l’empoderament femení.
Maria Cerezuela, per si no havia quedat clar l’èxit d’aquesta decisió, va explicar que el dia del clàssic de la temporada 2021-22 es van vendre el doble de samarretes de la jugadora Alexia Putellas que de Pedri a la botiga i que el FC Barcelona s’ha convertit en líder en ingressos en futbol europeu en categoria femenina. És tota una novetat perquè, per primera vegada, els equips femenins entren en aquest rànquing.
Falten més recursos i inversions que ajudin a fer créixer l’esport femení
Itziar Llobet pensa que “encara estem lluny de la professionalització”. La jugadora, a més de jugar a bàsquet, treballa. Vol ser optimista però queda molt camí per recórrer. En aquest sentit, Villarubia comenta que “el futbol és una lliga professional, la única, però els altres esports no. No tenen conveni col·lectiu que protegeixi les jugadores i aquestes estan desprotegides. I, dins el futbol, està el Barça i el Madrid que tenen sous i desplaçaments dignes, però els altres equips tenen pocs recursos i les jugadores han de compaginar lliga amb feina. El futbol hauria d’obrir camí”.
Arran d’aquesta idea, Tudel apunta que la falta de recursos i d’inversió econòmica és un problema i, en relació al cas d’èxit del Barça de futbol femení, indica que va ser possible perquè va coincidir tot. Una aposta del club amb uns resultats immediats va incrementar la visibilitat i, de seguida, van sorgir els patrocinadors. Fort, en aquesta línia, “reclama una inversió per part de les administracions”.
Cal més visibilitat mediàtica, però també més diversa
Per què només és parla de futbol? A la ronda final de preguntes es va plantejar perquè els mitjans de comunicació no ofereixen més continguts esportius. Villarrubia va admetre “que hi ha esports que només són noticia durant els Jocs Olímpics i l’endemà ningú se’n recorda fins al cap de quatre anys”. Per la seva part, Tudel va explicar que “costa trobar l’equilibri i donar visibilitat i oportunitat a tots els esports. És complicat i necessiten que algú hi faci una aposta i generi interès”.
Recupereu el debat “Esport femení i mitjans de comunicació” en aquest enllaç: https://www.youtube.com/watch?v=Aca6_PESrpA&t=29s