Càtedra UNESCO de Comunicació i Universidade Federal de Santa Maria (Brasil) s’uneixen per promoure la cooperació i la divulgació científica

El cicle online Diàlegs Brasil – Espanya entorn la Comunicació: Interculturalitat, canvi climàtic i pràctica periodística” és una iniciativa desenvolupada al marc del Projecte Capes/PrInt (Universidade Federal de Santa Maria – Brasil) impulsada des de la Càtedra UNESCO de Comunicació de l’Institut de la Comunicació (Universitat Autònoma de Barcelona – Espanya). L’objectiu és promoure la cooperació i la divulgació científica mitjançant l’intercanvi. S’han organitzat tres trobades entorn tres eixos temàtics: migració, canvi climàtic i pràctica periodística. A cada sessió, es reuneixen equips d’investigació d’ambdós països que comparteixen temes d’estudi per dialogar sobre les seves experiències.

La trobada es farà a Google Meet i es requereix inscripció prèvia.

Enllaç per inscripció

PROGRAMA (14.00 h. – Brasil / 19.00 h. – Espanya)

• 11 d’abril de 2024

L’estudi de les migracions: interculturalitat i interseccionalitat

Liliane Dutra Brignol (Universidade Federal de Santa Maria) conversa amb Amparo Huertas (Universitat Autònoma de Barcelona)

El tractament informatiu dels moviments migratoris ha estat àmpliament estudiat, però el treball del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (InCom-UAB) s’ha centrat en l’experiència de la població migrant com audiència. El consum mediàtic, l’ús de la tecnologia en la defensa dels seus drets o la manera en que la desinformació i la polarització afecta el seu dia a dia són els temes que defineixen el seu treball. Aquesta trobada servirà per debatre sobre les dificultats que implica introduir als dissenys metodològics la noció d’identitat, clau en aquests estudis.

• 18 d’abril de 2024

Canvis climàtics i comunicació de crisi en la cobertura periodística

Márcia Franz Amaral (Universidade Federal de Santa Maria) conversa amb Carlos Lozano Ascencio (Universidad Rey Juan Carlos)

La trobada girarà al voltant de la Comunicació de Riscs i Catàstrofes, especialment sobre la crisi climàtica. Es presentaran els estudis realitzats de forma conjunta per la Càtedra UNESCO d’Investigació en Comunicació i el Grup Universitari d’Investigació en Mediació i Comunicació (Universidad Rey Juan Carlos) i el treball de l’Observatorio de la Comunicación del Cambio Climático en España (Grup d’Investigació Mediació Dialèctica de la Comunicació Social de la Universidad Complutense de Madrid i la Fundació Ecología y Desarrollo).

• 25 d’abril de 2024

La pràctica periodística davant el poder global

Gibsy Caporal (Universidade Federal de Santa Maria) conversa amb Rosalba Guadalupe Mancinas Chavez (Universidad de Sevilla)

Al llarg de la història, la comunicació ha evolucionat de la mà dels avanços tecnològics. En l’actualitat, amb la Intel·ligència Artificial i el domini de les dades, la comunicació es converteix en un factor clau en les societats democràtiques. En aquest context, creiem necessari reflexionar sobre el paper de la comunicació davant del poder global i el rol del periodisme (dels i de les periodistes), amb especial èmfasi en l’impacte que aquest avanç tecnològic suposa pel seu acompliment professional.

Descarrega informació en pdf: Enllaç