“Comunicación y Salud en América Latina: contribuciones al campo”, coordinat per Mónica Petracci i Janet García González, nou volum d’InCom-UAB Publicacions

Aquesta obra col·lectiva s’ha desenvolupat en el marc de l’Equip coordinador del Grup Temàtic Comunicació i Salut de l’Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (ALAIC), i enforteix les relacions entre aquesta associació científica i l’InCom-UAB. L’obra també inclou un capítol de José Luis Terrón i Elina María Cruz sobre com la premsa dominicana tracta les temàtiques VIH i sida.

Bellaterra, 03–11–2020. L’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona acaba de treure la seva darrera novetat editorial. Es tracta de l’obra col·lectiva Comunicación y Salud en América Latina: contribuciones al campo / Comunicação e Saúde em America Latina: contribuições au campo, coordinada per les investigadores Mónica Petracci (Instituto Gino Germani, Univeridad de Buenos Aires, Argentina) i Janet García González (Universdad Autónoma de Nuevo León, Mèxic), i que suposa el volum 21 de la col·lecció d’eBooks “InCom-UAB Publicacions”, fundada el 2012 i dirigida per José Luis Terrón.

El llibre reuneix, en un únic volum, aportacions científiques d’investigadors i investigadores que han participat en diversos congressos de l’Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación (ALAIC), entre els anys 2012 i 2018 (Montevideo 2012, Lima 2014, Mèxic 2016 i Costa Rica 2018), amb l’objectiu que el coneixement acadèmic i institucional generat quedi recopilat i ajudi a “contribuir a la comprensió i consolidació del camp Comunicació i Salut, entès com a camp de múltiples dimensions”. Al mateix temps, el volum consolida les relacions institucionals entre l’ALAIC i l’InCom-UAB, que disposa del Laboratori de Comunicació i Salut (SCOMLab InCom-UAB), sota la direcció també de José Luis Terrón.

Comunicación y Salud en América Latina: contribuciones al campo / Comunicação e Saúde em America Latina: contribuições au campo compta amb una introducció a càrrec de les coordinadores de l’obra i està estructurada en sis principals apartats (Polítiques publiques; Tecnologies de la Comunicació i de la Salut eHealth; Relacions metges pacient i la comunicació en la formació mèdica; Campanyes; Discursos socials i mitjans de comunicació; Mirades i enfocaments). Finalment, clou l’obra l’epíleg d’Inesita Soares de Araujo, investigadora de la Fundação Oswaldo Cruz-Fiocruz (Brasil) i coordinadora del Grup Temàtic Comunicació i Salut d’ALAIC (2012–2018). Participen, en total, 37 investigadors i investigadores procedents d’Argentina, Brasil, Colòmbia, Cuba, Espanya, Mèxic, Perú, Puerto Rico, República Dominicana i Xile.

Capítol de J. L. Terrón i E. M. Cruz (InCom-UAB/Funglode)

El capítol de José Luis Terrón (InCom-UAB) i Maria Elina Cruz (Fundación Global Democracia y Desarrollo, República Dominicana), titulat “Cómo trata la prensa Dominicana el VIH y el sida. Conocer para propiciar el cambio”, aporta els principals resultats de la recerca El tratamiento del VIH/sida en los medios de comunicación escritos dominicanos: Diario Libre, El Caribe, El Día, Hoy, Listín Diario y El Nacional. Segons els propis autors, “la recerca s’inscriu en l’anàlisi de contingut i té una finalitat d’intervenció social” i “forma part d’una sèrie d’estudis que des de 2005 es porten desenvolupant a Espanya i que en l’actualitat també es realitzen a República Dominicana i Mèxic, i que tenen com a finalitat oferir arguments pel treball col·laboratiu entre ONG, administracions i periodistes”.

Accés a la publicació:

Petracci, Mónica; García González, Janet (2020): Comunicación y Salud en América Latina: contribuciones al campo / Comunicação e Saúde em America Latina: contribuições au campo, Bellaterra: Cerdanyola del Vallès): Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), col·lecció InCom-UAB Publicacions, núm. 21. ISBN: 978-84-121566-6-9.

Accés al capítol de José Luis Terrón i María Elina Cruz:

Terrón Blanco, José Luis; Cruz, María Elina (2020): “Cómo trata la prensa Dominicana el VIH y el sida. Conocer para propiciar el cambio”, a Petracci, Mónica; García González, Janet: Comunicación y Salud en América Latina: contribuciones al campo / Comunicação e Saúde em America Latina: contribuições au campo. Bellaterra: Cerdanyola del Vallès): Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), col·lecció InCom-UAB Publicacions, núm. 21, pàgs. 266–280. ISBN: 978-84-121566-6-9.