Amparo Huertas participa a un debat sobre discurs d’odi a les xarxes organitzat per la UPF

Amparo Huertas, directora de l’InCom-UAB i responsable de la Càtedra UNESCO de Comunicació amb seu a aquest centre, va debatre amb Javier Ayuso (Portaveu d’Emergències 112 a la Comunitat de Madrid) i Marcos Mayo Cubero (professor i investigador de la Universitat Complutense se Madrid) sobre comunicació de crisis i discurs d’odi. Va ser en el marc del I Congrés Internacional en Social Media, celebrat al campus Poblenou de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) el 28 de juny de 2023.  Aquest congrés és una iniciativa dels projectes COMCRISIS (@ComCrisis UPF)  i OdiEnXarxa (@OdiEnXarxa)

Amb el títol “Estudi, pràctica i evolució dels social media envers crisis i discursos d’odi”, la conversa va girar entorn les dificultats de gestionar la comunicació de crisis a les xarxes socials arran la dificultat per fer front a la informació falsa i poder respondre a la ciutadania, pensant sobretot en la ciutadania més directament afectada. També es va parlar del pes del “portaveu uniformat” com a veu que s’adreça a l’opinió pública en aquests casos. La relació entre discurs d’odi i comunicació de crisi es fa evident quan es pensa en els atemptats a Barcelona de l’estiu del 2017 i la repercussió entre la població musulmana o, en el cas de la pandèmia Covid-19, contra la comunitat xinesa. Segons l’estudi desenvolupat a l’Institut de la Comunicació (InCom-UAB) «La comunitat xinesa davant el discurs d’odi durant la pandèmia de la COVID-19» (ICI01521_00001/2021), finançat per l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP) i liderat per Amparo Huertas, la vida diària de la comunitat migrant xinesa està fortament condicionada pel racisme. Aquest col·lectiu té molt interioritzada la necessitat d’evitar qualsevol activitat a les xarxes socials i qualsevol comportament en general que puguin donar peu a patir actituds racistes. La pandèmia, a més, va afavorir l’aparició de noves expressions i actituds racistes. Però, amb un futur incert, ara un tema molt preocupant és com afectarà el creixement de la ultradreta en la creació i expansió del discurs d’odi.

El Periódico (28 de juny de 2023): Claves para combatir el discurso de odio en las redes sociales