El context actual ens obliga a preguntar-nos de nou on i com es forma l’opinió pública i, quina és la influència dels mitjans de comunicació en aquest procés. L’estudi de l’opinió pública continua sent bàsic per entendre què provoca la transformació social, però la idea de progrés social s’ha esquerdat.
Des de la mirada de la producció, el periodisme conviu avui amb pràctiques alienes als valors i pràctiques pròpies de la professió de manera que resulta gairebé impossible eludir la informació falsa i, cosa encara més preocupant, aquesta no és sempre fàcil de distingir.
Els sistemes democràtics, basats en la participació ciutadana, requereixen una ciutadania ben informada i amb capacitat crítica. Avui, davant l’avanç de l’extrema dreta, creiem urgent reflexionar sobre els processos de formació de l’opinió pública.
Des de Quaderns del CAC us animem a enviar-nos propostes que ens ajudin a definir i entendre com es forma avui l’opinió pública en un context marcat per la digitalització, la desinformació i la polarització. Proposem, per exemple, temes relacionats amb l’opinió pública i el sistema polític, el paper de la cultura en la gestació d’opinió pública, la censura, la cancel·lació, els corrents d’opinió a les xarxes socials, els estudis d’opinió, les enquestes, el paper de la comunicació corporativa o les estratègies dels lobbies.