Dossier ‘20 anys després’: Auge i caiguda dels mitjans tradicionals. La Ràdio (III)

Parlar de la ràdio a Catalunya en els darrers 20 anys és parlar de canvis en profunditat, però amb la integració a l’era d’internet encara molt a les beceroles. Començava el segle XXI amb un paisatge radiofònic dominat per Catalunya Ràdio i la resta d’emissores de la CCMA, tant pel que fa a cobertura territorial com pels resultats d’audiència i, amb això, com a principal perceptora d’ingressos publicitaris. Darrere seu –però a força distància, com es pot veure al gràfic– les emissores generalista i musical de la Cadena SER, i més lluny les altres generalistes d’àmbit espanyol i la musical catalana Flaix FM. Enrere quedaven els intents de Cadena 13, integrades les seves emissores finalment per la COPE, per fer una cadena comercial generalista en català, davant la fortalesa de la ràdio pública.

Però amb el canvi de segle i els concursos successius per a la concessió de llicències d’FM, el mapa radiofònic català va fer un tomb espectacular. Si bé la major part de les cadenes privades catalanes i espanyoles van poder ampliar la cobertura territorial i, amb això, l’audiència diària, per damunt de totes les que encara avui són al dial i la reconvertida Ona Catalana (avui SER Catalunya) destaca el paper jugat per Radiocat XXI i les seves propostes RAC1 i RAC105. Amb un parc d’emissores que cobreixen gran part del territori/població del territori i de la mà del Grupo Godó, amb recursos econòmics i de promoció des dels altres mitjans, ha capgirat els rànquings d’audiència, sobrepassant des de l’any 2011 Catalunya Ràdio en nombre d’oients diaris i en quota de mercat de la ràdio generalista (per damunt del 40% RAC1 i al voltant del 25% l’emissora pública).

Els excel·lents resultats de RAC1 en termes d’audiència han portat l’empresa a augmentar any rere any la seva facturació de forma ininterrompuda, tot i la crisi que ha afectat la inversió publicitària de tots els mitjans: dels 2,1 milions de l’any 2000 fins als 24 milions de l’any 2018. D’acord amb les xifres que s’han presentat de la inversió publicitària a Catalunya, això representa poc menys del 50% de tots els ingressos per aquest concepte al sector radiofònic català. I pel que fa a l’ocupació, de la vintena de persones en nòmina en els seus primers anys, va arribar a 140 empleats el 2018.

Segueix llegint: comunicacio21

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *