La pàndemia baixa la confiança en els mitjans

Selección

Adrián Caballero

A l’inici de la pandèmia de la COVID-19, una frase es repetia entre els més optimistes: “en sortirem més forts”. Prop d’un any i mig després, sembla que poca cosa ha canviat. Com a mínim en l’entorn periodístic. Segons la darrera edició de l’informe anual Digital News Report, elaborat pel Reuters Institute a partir de més de 90.000 entrevistes, durant el quasi any i mig que portem de pandèmia no s’han registrat canvis significatius en la relació entre la ciutadania i el periodisme. El que més destaca és un increment de sis punts pel que fa a la credibilitat que els ciutadans donen als mitjans. Tot i això, la xifra arriba aquest 2021 al 44%, és a dir, que ni la meitat de la població confia en les notícies.

A Espanya el panorama encara és més desolador, ja que aquesta credibilitat se situa al 36%, la mateixa xifra de l’any 2020 i una de molt similar si ho comparem amb els darrers cinc informes d’aquesta prestigiosa entitat. D’altra banda, l’interès per la informació ha caigut a Espanya del 84% de 2016 al 67% d’aquest 2021. Des de la Universitat de Navarra, encarregats a Espanya de realitzar les entrevistes pel Digital News Report, acusen la polarització social d’aquest retrocés en la credibilitat i, al mateix, temps, destaquen que és “la primera vegada en els darrers cinc anys en què la pèrdua de confiança amb els mitjans es deté”, com afirmava el professor i investigador Alfonso Vara durant la presentació dels resultats en l’àmbit espanyol.

Percentatge (en granat) d’espanyols que confian en els diferents mitjans de comunicació | Gràfic: DNR 2021 Reuters Institute

Seguir leyendo: Rèport.cat

Vistas: