No diguis clickbait

 

Selección

Segons les estadístiques, hi ha molts més ciutadans que afirmen mirar els documentals d’animals que els que diuen les dades d’audiència. Una cosa semblant ocorre al parlar del clickbait, articles de consum ràpid amb titulars que només busquen captar visites. Per una banda, són articles que la gent no sol compartir a les xarxes però, per l’altra, contribueixen de manera crucial al total de visites dels mitjans digitals. En un context en què la publicitat provinent de Google està en declivi, sembla que aquests milions –sí, milions– de visites necessiten quelcom més perquè el model basat en contingut gratuït sigui rendible.

A final dels anys noranta i principi d’aquest segle, la majoria de mitjans es van incorporar a la Xarxa. A Espanya, són comptades les iniciatives que durant els primers anys del segle xxi van intentar tancar-ne el contingut –sigui totalment o parcial. Gairebé a ningú li va sortir bé l’experiment. Anys després, la immensa majoria continua confiant en un model de negoci basat en contingut gratuït. Com s’aconsegueix, però, que sigui rendible?

L’equació és senzilla i coneguda: s’atreu el màxim de visites al web i aquestes es monetitzen per mitjà de la publicitat. A més visites, més ingressos. L’estructurà del mitjà serà la que determina si es necessiten milions de visites o només uns milers per fer l’empresa viable. Ara bé, com s’obtenen milions de visites en un mes? Serà gràcies a això que en diuen clickbait?

Als responsables dels mitjans no els agrada gaire escoltar aquesta paraula associada a la seva capçalera. “Tots fem clickbait i tots sabem que no l’hem de fer”, expressa Nerea Rodríguez, redactora en cap d’El Món, amb una sinceritat que contrasta amb altres mitjans, que prefereixen l’ús de termes com contingut lleuger o informació popular, com diu Guillem Bargalló, director de Catalunya Diari. “Ningú vol parlar de clickbait perquè és una tècnica per generar clics que no entronca amb la concepció periodística del treball de qualitat”, valora José Luís Rodríguez Cuyás, consultor en transformació digital per a diferents mitjans.

Seguir llegint: Capçalera

Vistas:

169