Càtedra UNESCO de Comunicació: balanç 2020-2023

La Càtedra UNESCO de Comunicació, amb seu a l’InCom-UAB, es va crear el 5 de març de 1990. Es tracta de la Càtedra més antiga a Espanya de l’àrea de la comunicació. Des de l’any 2020, Amparo Huertas és la seva responsable. Per tant, han passat ja 4 anys del seu nomenament, en substitució de Dolores Montero, i toca fer balanç.

Aquest és un resum dels principals resultats obtinguts:

Consolidació de les línies d’investigació (educar en comunicació, pluralisme i diversitat cultural, societat de la informació, comunicació i desenvolupament, participació democràtica), gràcies a l’obtenció de finançament per dur a terme tres projectes d’investigació. El més important és: “POLARIZACION SOCIAL E INTERCULTURALIDAD: EL SEGUIMIENTO DE LA ACTUALIDAD POLITICA POR PARTE DE LA JUVENTUD MIGRANTE Y AUTOCTONA DESDE UNA MIRADA INTERSECCIONAL” (PID2021-125032OB-I00), finançat pel Ministerio de Ciencia y Educación (Gobierno de España) i coordinat per Amparo Huertas.

Augment de les relacions amb UNESCO. Durant aquest període hem estat en contacte amb altres Càtedres UNESCO. Per exemple, a l’entorn català, vam participar a una trobada online de la xarxa de Càtedres UNESCO catalanes organitzada al 2021 per avaluar les repercussions de la pandèmia Covid-19 en les tasques de docència i recerca i, a nivell internacional, com a membres de la xarxa ORBICOM, també ens hem preocupat per participar en activitats i projectes d’interès comu. A més, al novembre de 2022, vam poder assistir a la International Conference on Transforming Knowledge for Just and Sustainable Futures, 30th anniversary of the UNITWIN/UNESCO Chairs Programme (UNESCO, Paris).

Increment de les relacions amb altres institucions, especialment de Brasil. Amparo Huertas, com a responsable de la Càtedra, ha estat convidada a participar a diversos workshops i seminaris organitzats per institucions espanyoles i llatinoamericanes (per exemple, des de la Universidad Simón Bolívar-Mèxic i des de la Universidad de Buenos Aires-Argentina).

La nostra Càtedra UNESCO manté especial relació amb Brasil:

a) Molts estudiants de doctorat han realitzat estades d’investigació al nostre centre. A mode d’exemple, podem mencionar Bruno Vilas Boas Bispo (Universidade Federal da Bahia, UFBA, Brasil), que va fer una estada de 6 mesos entre 2019-2020, i Eloy Santos Vieira (Unisinos-Brasil), que també va estar amb nosaltres 6 mesos al 2020. Ambdós van obtenir finançament del Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (Brasil).

b) Tenim un fort vincle amb l’ESPM (Escola Superior de Propaganda e Marketing) – São Paulo / Brasil. Entre 2021 i 2023, estem desenvolupant un projecte amb l’objectiu d’analitzar com es pot tractar la comunicació inclusiva a les aules universitàries, amb finançament de la Fundació Autònoma Solidària. Coordinat per Amparo Huertas (UAB) i Denise Cogo (ESPM), el treball ha consistit en: amplia revisió bibliogràfica, desenvolupament de treball de camp amb 412 estudiants de l’àrea de la comunicació al curs 2021-2022 (UAB: 299 i ESPM: 113) i organització del I Workshop sobre Metodologies Participatives i comunicació inclusiva, al que van participar investigadors i docents d’ambdós paisos. El pròxim 26 de setembre serà presentat a Brasil el document “Idees clau per al desenvolupament de la comunicació inclusiva als estudis de grau de l’àrea de la comunicació”.

Formació. Des de la Càtedra volem estimular l’interès pels temes que treballem al nostre entorn. Actualment, destaca la tutorització de tres tesis doctorals de persones procedents de Xina, Nigeria i Arabia Saudita. Són treballs que analitzen  la publicitat i el contingut audiovisual des de la perspectiva de gènere. D’altra banda, dos dels Treballs de Fi de grau han estat premiats: un treball sobre el tractament periodístic de Les Kellys, de Laura Alzueta Navarro i Ona Bachrach Barba (Periodisme, curs 2020-2021, UAB), va obtenir un premi de l’Observatori de la Igualtat de la UAB i un altre sobre la presència de la migració musulmana a les sèries de televisió, de l’estudiant Elena Albert Pombo (Comunicació Audiovisual, curs 2020-2021, UAB), va obtenir un premi per la seva contribució a la justícia social (FAS-UAB)

Difusió del nostre treball dins i fora de l’acadèmica. Hem presentat els nostres projectes a 8 trobades internacionals. Entre elles destaquem ALAIC 2022 (Asociación Latinoamericana de Investigadores de la Comunicación, Buenos Aires, Argentina, 09, 2022). Però també és important mencionar la participació a seminaris organitzats per altres institucions. La última col·laboració, al juliol de 2023, ha estat en relació amb el Pla per la Diversitat de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA). A més, els resultats del nostre projecte sobre com la comunitat xinesa ha estat afectada pel discurs d’odi durant la pandèmia a Catalunya, amb finançament de l’Institut Català Internacional per la Pau (ICIP), ha estat present a molts mitjans de comunicació.