OCC InCom-UAB - Pàgina 18 de 58 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

La campanya excepcional Comunicació política i comportament electoral a les eleccions catalanes del 2017 (2019)

+ info: Documenta Universitaria Vint-i-dos anys després de les eleccions que van donar lloc al primer dels llibres d’aquesta sèrie històrica i ininterrompuda d’anàlisi de la comunicació política i del comportament electoral a les eleccions al Parlament de Catalunya, ens trobem, sense cap mena de dubte, davant dels comicis més anòmals de tots els estudiats fins ara. Així, les eleccions celebrades el 21 de desembre de 2017 no van ser convocades pel President de la Generalitat, tal i com ho estableix l’Estatut, sinó pel president del govern espanyol, Mariano Rajoy, com a conseqüència de la suspensió de l’autonomia i de …

Llegir més

Què és i com es fa servir la intel·ligència artificial?

La intel·ligència artificial (IA) és la capacitat d’una màquina per mostrar capacitats semblants a les humanes, com ara el raonament, l’aprenentatge, la planificació i la creativitat. Permet als sistemes tècnics percebre el seu entorn, fer front al que perceben, resoldre problemes i actuar per assolir un objectiu específic. Els sistemes d’IA són capaços d’adaptar el seu comportament fins a un cert grau analitzant els efectes de les accions anteriors i treballant de manera autònoma. + info: Universitats i Recerca (Amb accés a l’Informe: Artificialintelligence: How does it work, why does it matter, and what can)

Periodistes a les xarxes socials: censura o imparcialitat?

Per Redacció OCC InCom-UAB Molts periodistes s’han alarmat quan el nou director general de la British Broadcasting Corporation (BBC), Tim Davie, ha demanat als seus periodistes no opinar a les xarxes socials. La decisió ha aixecat molta polseguera. Es tracta de control o de censura? Expressar l’opinió a les xarxes socials no compleix amb l’ètica periodística? Fins a on arriba la llibertat d’expressió del periodista? Només pot opinar sobre determinats temes? Les xarxes socials exigeixen noves normes i repensar una regulació? Censura o imparcialitat? Aquest dilema va ser el punt de partida de la taula rodona “L’opinió dels periodistes a …

Llegir més

Quin és el preu de la cultura?

Per Redacció OCC InCom-UAB La situació provocada per la Covid-19 ha anticipat una explosió cultural en línia. La pandèmica ha tocat el sector de la cultura. Però… quin és el valor de la cultura? Quins seran els efectes a curt i llarg termini en la indústria? En el marc del 53 Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya de Sitges, el passat 15 d’octubre la Federació de Productors Audiovisuals (PROA) va organitzar la taula rodona El preu de la cultura en la que hi van participar Miquel Curranta, director de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC); Raimon Masllorens, director …

Llegir més

La ciència a l’ombra. J.M. Mulet (2016)

+ info: Edicions 62 La ciència a l’ombra. Els crims més cèlebres de la història, les sèries i el cine a la llum de la ciència forense. J.M. Mulet En aquesta última dècada, la fi cció policíaca i criminal s’ha instal·lat en les nostres vides, posant el focus d’atenció en una disciplina que fi ns ara havia quedat oculta i restringida a un gremi molt especialitzat: el dels científi cs forenses. Com s’aconsegueixen desxifrar els crims i descobrir els culpables? Com ha funcionat al llarg de la història? En què consisteix una prova d’ADN? És infal·lible? Pot un insecte assenyalar …

Llegir més

La Veïnal TV: Una televisió comunitària a Barcelona

Amb el lema “Suma’t a la tele que fem les veïnes i veïns de Barcelona” i l’etiqueta #femlaveinaldesdecasa es presenta La Veïnal, la xarxa per a una televisió comunitària a Barcelona. Aquesta és una entrevista de l’OCC InCom-UAB a Marta Junco, a La Veïnal TV, on actualment fa tasques de dinamització comunitària i coordinació. També realitza projectes d’educomunicació a Teleduca, Educació i Comunicació, col·lectiu que forma del grup motor que ha impulsat la Veïnal TV. En què consisteix el vostre projecte? La Veïnal és un projecte de televisió comunitària amb l’objectiu de fer efectiu el dret d’informació de la ciutadania d’una …

Llegir més

Pensar el juego. Victor Navarro Remesal (Coord.) (2020)

+ info: Edicions Shangrila Pensar el juego. 25 CAMINOS PARA LOS GAME STUDIES. Victor Navarro Remesal (Coord.) El videojuego es una forma cultural con medio siglo de historia y una gran aceptación entre públicos tan diversos que, muchas veces, son opuestos. Entre sus niveles, sus misterios y sus pruebas de habilidad se refleja nuestro mundo y se articulan ideas, expresiones y debates que luego nos llegan de vuelta a todos. Por ello, someterlo a examen es tan importante para el jugador aficionado como para el académico, para el conocedor veterano como para el crítico curioso. ¿Qué preguntas debemos hacernos para …

Llegir més

El bon vell periodisme: anar, estar, veure, sentir i explicar

Per Redacció OCC InCom-UAB Parar per reflexionar sobre l’ofici del periodisme. Això és el que va passar fa uns dies a Barcelona. De manera distesa i complementant-se molt bé, els dos autors del llibre El viejo periodismo, editat per la Revista 5W, van presentar la seva obra el passat 5 d’octubre al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. Martín Caparrós, periodista i escriptor, i Agus Morales, periodista i director de la Revista 5W, van reivindicar el vell periodisme, és a dir, tornar a les arrels, però sense nostàlgia. A més, també van admetre el fracàs del periodisme en la cobertura …

Llegir més

Manual de desenvolupament d’audiències des de la proximitat. Ferran López (2020)

+ info: Diputació de Barcelona Aquest manual té com a objectiu posar a l’abast de les persones que gestionen els equipaments culturals municipals una metodologia amb un enfocament pràctic, que els permeti desenvolupar una audiència, fer-la créixer en amplitud però també en profunditat. Això vol dir augmentar la quantitat de públic, però també ser-li més útils i rellevants. Establir-hi més relacions i relacions més intenses que siguin profitoses per a ambdúes parts. A partir de la premissa que els gestors culturals municipals gestionen diners públics i presten un servei amb una clara orientació al ciutadà per sobre dels resultats econòmics, …

Llegir més

La fotografia “creativa” a Catalunya (1973-1982)

+ info: Virreina (Centre de la Imatge) LA FOTOGRAFIA «CREATIVA» A CATALUNYA (1973-1982) Diversos autors Llibre de l’exposició que presenta el sorgiment d’una generació de fotògrafs que van reivindicar el reconeixement de la fotografia «creativa» o d’autor com un art autònom dins del sistema institucional i artístic dels anys setanta i principis dels vuitanta. La mostra abraça des de l’obertura de Spectrum, la primera galeria especialitzada en fotografia de l’Estat espanyol, que es va inaugurar a Barcelona el 1973, fins a la celebració de la Primavera Fotogràfica el 1982.

Predicción del alcance de propagación de información e influencia en redes sociales online. Raúl Ortiz-Gaona (2020)

+ info: TDX Las redes sociales online (OSNs) son cada vez más utilizadas por diferentes sectores de la sociedad, y tienen el propósito de informar e influir a la gente. Estos sectores son, entre otros: gobiernos, partidos políticos, organizaciones no gubernamentales, proveedores de bienes y servicios, etc. A ellos les sería muy útil poder pronosticar el alcance de la propagación de la información y de la influencia que transmiten a través de las redes sociales. Actualmente existen muchos modelos matemáticos utilizados en trabajos científicos, que pronostican el alcance de esas propagaciones, muchos de los cuales se basan, a su vez, …

Llegir més

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils. Veure avís Legal i politica de cookies