OCC InCom-UAB - Pàgina 2 de 56 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

Cap a on van les plataformes OTT?

El futur de les plataformes OTT -les que retransmeten per Internet- està ple d’incerteses. De quina manera els algoritmes incideixen en la personalització del consum dels continguts i com evolucionarà això en un futur immediat? Quines són les tendències pel que fa als formats audiovisuals? Aquest tipus de preocupacions van ser tractades a una sessió especial, la última, d’Inspira’t TV,  organitzada pel Clúster Audiovisual de Catalunya el passat 2 de maig a la seu de la SGAE amb un auditori ple de gom a gom amb la presència de representants de les principals OTTs catalanes, com 3cat, CaixaForum+, RTVEPlay+, La …

Llegir més

Algoritmes i influencers a TikTok: comunitat o viralitat

S’hi val tot a TikTok per aconseguir audiència? On està el límit? On figura l’ètica en les tècniques que fan servir per atrapar la nostra atenció? De tot això se’n va reflexionar a El Mirador del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, el 25 d’abril, al Palau Robert de Barcelona. Per parlar i debatre sobre molts temes polèmics, com els vídeos virals que creuen els límits ètics amb l’objectiu d’aconseguir milions de visites, es va convidar a Mia Ortet, fundadora de Vadebó, agència de creadors en català; Sara Ayter, tiktoker d’èxit, i Héctor Latorre, professional de la persuasió …

Llegir més

Entorn el Reglament Europeu sobre la Llibertat dels Mitjans de Comunicació, que entrarà en vigor el 2025

Neus Bonet, exdegana del Col·legi de Periodistes de Catalunya, i Diana Riba, eurodiputada dels Verds / Aliança Lliure Europa, van conversar entorn el Reglament Europeu sobre la Llibertat de Mitjans de Comunicació, aprovat el 13 de març de 2024. Es tracta d’un reglament d’aplicació directa que entrarà en vigor l’any 2025 a tots els estats membres. Aquest és un pas important pels drets dels periodistes i la llibertat de premsa a Europa, que pretén protegir els periodistes i els mitjans contra les ingerències polítiques i els programes d’espionatge. Per primera vegada, Europa es proposa establir salvaguardes comunes per protegir la …

Llegir més

Periodistes i líders del govern, els actors amb els que menys confiem

Dircom Catalunya, Associació de Directius de Comunicació, va organitzar el 10 d’abril la presentació de l’informe Edelman Trust Barometer Spain 2024, centrat en l’escrutini de la innovació. L’acte va comptar amb la participació de Lucía Carballeda, co-general manager i cap de reputació d’Edelman Spain, i Carla Humet, directora de crisis d’Edelman Spain. L’Edelman Trust Barometer és l’estudi més gran de confiança a escala global. Aquest es basa en una mostra de 28 països, amb 32.000 enquestats. El treball de camp d’aquesta nova edició s’ha desenvolupat del 3 al 22 de novembre de 2023. L’estudi Edelman Trust Barometer Spain 2024 assenyala …

Llegir més

Impugnar les normes (Pere Portabella, 2024)

El cinema de Pere Portabella és indissociable de l’art i de la política. Són disciplines que es conjuguen i retroalimenten des d’una actitud comuna: impugnar les normes, les socials però també les estètiques. Aquest és justament el títol d’un volum que reuneix desenes de textos escrits per l’autor durant seixanta anys, des dels seus inicis com a productor fins a l’actualitat. Inclouen articles en diaris i revistes, presentacions dels seus films, pròlegs de llibres i catàlegs d’exposicions, conferències, així com algunes de les seves intervencions com a senador o diputat durant les primeres legislatures de la democràcia. Igual que el …

Llegir més

Núria Araüna defensa el diàleg i la solidaritat entre universitats i grups d’investigació

Per Amparo Huertas i Sílvia Porta Entrevista a Núria Araüna, nova directora del Departament d’Estudis de Comunicació de la Universitat Rovira i Virgili (Tarragona). Graduada en Comunicació Audiovisual i en Antropologia Social i Cultural per la Universitat Autònoma de Barcelona, la seva trajectòria de recerca s’ha centrat en els estudis de gènere, els estudis culturals i la comunicació. Creus que la universitat està formant bé als futurs i futures professionals de la comunicació? Creus que els plans d’estudi actuals tenen sentit? Modificaries algun aspecte? La universitat ha d’entendre el sector i formar professionals, però ha de ser alguna cosa més …

Llegir més

La imatge incessant (Jordi Balló i Mercè Oliva, 2024)

Què ens diuen, les imatges televisives? Quins discursos hi ha al darrere dels formats audiovisuals d’entreteniment? Un format audiovisual és un conjunt de regles capaces de generar una repetició narrativa. Però quins discursos hi ha darrere aquests formats? Com dialoguen amb altres llenguatges visuals? La imatge incessant planteja un recorregut a través de gèneres tan diversos com els concursos, els programes de vocació divulgativa, la telerealitat, els films i les sèries documentals, els talk shows o els continguts de les xarxes socials per tal d’entendre els debats i les friccions que caracteritzen les societats contemporànies. A partir d’aquesta anatomia dels formats audiovisuals s’exploren qüestions …

Llegir més

Personalitzar i perfilar el contingut digital, amb la IA com aliada

Què va ser primer? El consum de continguts o l’algoritme? Amb aquest plantejament arrancava el debat de l’últim Mirador del Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, celebrat el passat 20 de març al Palau Robert de Barcelona. En el debat sobre tan polèmic tema van participar dues persones vinculades a Prensa Ibérica (Anna Domènech, responsable de marques, i Joan Serra, subdirector general de continguts per a Catalunya i Balears), a més de Luis Fernández, sènior data consultant de GroupM, i Héctor Hernández, digital media manager Adsmurai. La jornada la va moderar Carla Tortosa, directora general a Grupo Mayo …

Llegir més

De las fake news al poder (Anna Clua Infante i Dardo Gómez Ruíz, 2024)

La irrupció, poc explicada però totalment explicable, de la ultradreta al panorama polític occidental te un poc desconcertat el conjunt de la ciutadania democràtica. No es tracta del feixisme ni del nacionalsocialisme de tota la vida, ni tan sols del franquisme. No es tracta de nostàlgics; malgrat que, entre els seus militants, hi ha, un fet que facilita la seva penetració al col·lectiu juvenil necessitat d’un líder que connecti amb les seves  frustracions i li permeti veure idees d’innovació política. Més informació: AKAL Editorial

Ràdio: on són ara les dones periodistes?

Coincidint amb el centenari de la ràdio a Catalunya i en motiu del Dia Internacional de les Dones, el Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya van reunir dones periodistes entregades a la ràdio a la seu del Col·legi el passat 11 de març amb l’objectiu de debatre sobre el paper de la dona en aquest mitjà de comunicació, analitzar el seu recorregut i apuntar els reptes encara pendents en matèria d’igualtat, que encara són molts. Per donar visibilitat i per reivindicar el paper de la dona a la ràdio, a la taula rodona hi …

Llegir més

Intel·ligència artificial: màquines que depenen de decisions humanes

Si hi ha una característica pròpia de la Intel·ligència Artificial, aquesta és la seva capacitat de treballar de forma simultània amb un volum d’informació impossible per la ment humana. Però d’on surten aquestes dades que la IA necessita per poder treballar? De qui són les dades? I, sobretot, què revelen de nosaltres? Aquestes preguntes van ser l’eix del debat protagonitzat per les expertes internacionals Helga Nowotny i Stefania Milan. Ambdues, amb una mirada constructiva sobre el desenvolupament de les tecnologies, van demostrar que es pot reflexionar sobre la IA amb una perspectiva humanista. Helga Nowotny, expresidenta de l’European Researh Council …

Llegir més