OCC InCom-UAB - Pàgina 39 de 59 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

La funció dels periodistes de gabinets de comunicació

Redacció OCC InCom-UAB.   Els estudiants de periodisme surten preparats de les Facultats per treballar als gabinets de comunicació? Quins perfils es busquen i quines aptituds es demanen? El rol del periodista corporatiu, a debat. Què és ser periodista de gabinets de comunicació avui en dia? És la primera pregunta que Cristina Salvador, responsable del Grup de Treball de Gabinets del Col·legi de Periodistes de Catalunya, ha formulat a un acte organitzat l’11 de juliol de 2018 a directors i directores de comunicació de grans empreses públiques i privades, moltes de les quals s’han hagut de reciclar per adaptar-se a …

Llegir més

M. Teresa Cabré, Ona Domènech, Rosa Estopà (2018): La terminologia avui. Termes, textos i aplicacions. Editorial UOC

+ info: Editorial UOC Què diferencia un text de la llengua general, produït en una situació quotidiana, d’un text científic, tècnic o jurídic, produït en una situació professional? Per què en català l’equivalent de bullying és la forma assetjament escolar? Què és un terme? Com es fa un diccionari sobre un tema d’especialitat? Aquestes són algunes de les preguntes a les quals vol donar resposta aquest llibre, que us ofereix una aproximació a la terminologia, entesa com a camp de coneixement i com a camp de treball l’objecte central dels quals és el terme o la unitat lèxica especialitzada.

Daniel Torras i Segura (2018): La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres. Editorial UOC

+ info: Editorial UOC La ràdio. Mitjà, recursos i gèneres és una introducció directe als aspectes més destacats de la ràdio com a mitjà, així com als recursos sonors que empra en la seva producció —paraula, música, efectes de so i silenci­— i també als gèneres i formats radiofònics més comuns i habituals. Aquest llibre és un contingut bàsic i essencial per a tothom que faci ràdio i, per tant, és una síntesi molt útil com a suport per a la producció de programes, treballs pràctics de ràdio i com a font d’informació per contextualitzar qualsevol aproximació —creativa o analítica­— …

Llegir més

Barcelona: internet iguala a la televisió com a canal informatiu

Redacció OCC InCom-UAB   L’Oficina Municipal de Dades de l’Ajuntament de Barcelona ha presentat els resultats de l’Enquesta d’Hàbits Informatius 2017, realitzada entre setembre i novembre de l’any passat. Aquest és un treball que radiografia l’ús dels mitjans de comunicació i les formes d’informar-se que tenen els barcelonins i barcelonines. La principal conclusió de l’enquesta apunta que la penetració d’internet iguala ja a la de la televisió. Ambdós mitjans son consumits per més del 80% de la població resident a Barcelona: internet (85,7%) i televisió (81,9%). La ciutadania es connecta diàriament a Internet per interactuar amb altres usuaris (l’ús de …

Llegir més

Julià Guillamon (2018): Els mitjons Molfort’s i la publicitat racional. Diputació de Barcelona

+ info: ARA El pavelló que Molfort’s va tenir a l’Exposició Internacional del 1929 era espectacular: el públic fins i tot entrava per la immensa M inicial. Entre altres invents insòlits també van patrocinar una carrossa de carnaval, van tenir un camallarg fent xous pels pobles, un cotxe anunci corrent la Volta Ciclista a Catalunya, auques en revistes com El Be Negre, Xut! i Patufet dibuixades per Junceda, Opisso i Ramon Calsina. Tot plegat formava part de la brutal campanya d’una marca de mitjons fundada només dos anys abans a Mataró i que durant una dècada revolucionaria la publicitat a …

Llegir més

La hiperdependència tecnològica fa necessària la formació en ciberseguretat

Redacció OCC InCom-UAB   La hiperdependència de les tecnologies preocupa la ciutadania en general, però tampoc no pot negar-se que, des de de l’àmbit de la comunicació a les empreses, institucions i consultores, aquesta qüestió adquireix un perfil que cal tractar de forma específica. “Si no entenem que quan ens roben el mòbil ens roben no només la vida sinó tota l’estratègia de l’empresa, no entenem res”, va dir Enrique Ávila, director del Centro Nacional de Excelencia en Ciberseguridad, a la càpsula digital que Dircom Catalunya va organitzar el 5 de juliol de 2018 dedicada a la ciberseguretat. David Coral, …

Llegir més

Joan Garcia Muro Solans (2018): Good bye, veritat. Una aproximació a la postveritat. Pagès editors.

+ info: Pagès Editors La veritat sembla que s’ha convertit en una més de les mercaderies que tenim al nostre abast: actuem com si estiguéssim convençuts que podem adquirir la veritat que més ens convingui, la més còmoda, la que menys desestabilitzi els nostres prejudicis. És allò que es coneix com a postveritat, un concepte que ha connectat de manera admirable amb el consumisme que caracteritza la cultura actual. La validesa d’un discurs no té ja res a veure amb antigues adequacions entre allò que es diu i la realitat dels fets. Té a veure amb el poder. La veritat …

Llegir més

“25 anys de Barcelona a La Veu del Carrer. 1991-2016”, Eugeni Madueño (Coordinació), Néstor Bogajo (Text) (2017)

+ info: barcelona.cat La Veu del Carrer, revista publicada per la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), va néixer l’octubre de 1991. Aquest llibre recull ara articles i materials gràfics que permeten resseguir l’evolució de la revista i la construcció de la ciutat amb un esperit crític.

Enrique Merino: “Amazon és un gran problema»

Redacció OCC InCom-UAB   Hem entrevistat  Enrique Merino, de la Llibreria Medios. Ubicada al centre de Barcelona, allà podeu trobar tot el que es publica sobre comunicació a qualsevol part del món. Sabem que és l’única llibreria especialitzada en comunicació de Barcelona, però potser és l’única de Catalunya i, fins i tot, d’Espanya. Fa més de 23 anys que té les seves portes obertes.   Quan i com va néixer la idea d’obrir una llibreria especialitzada en comunicació? La Llibreria neix l’any 1996, fruit de la idea de tres persones que havíem treballat juntes a una distribuïdora de llibres acadèmics …

Llegir més

La perspectiva històrica als estudis de periodisme

Per Marta Civil i Serra (InCom-UAB)   “Els mitjans de comunicació com a constructors històrics de la societat” va ser el tema central de la sessió organitzada pel Màster Universitari en Comunicació Social de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), el 24 de maig de 2018, en el marc del cicle de conferències “Investigar la comunicació”. L’acte va comptar amb la participació de tres professors del Departament de Comunicació de la UPF i membres del Grup de Recerca en Periodisme (GRP-UPF): Cristina Perales, que va impartir la conferència “Les noves fonts per a la història”, i Francesc Salgado i Xavier Ramon, …

Llegir més

“La ràdio a Lleida. La transformació del mitjà”, Jaume Serra i Saguer (1999)

+ info: Ajuntament de Lleida De l´autor Jaume Serra, actual director de Ràdio Girona, i director de Ràdio Lleida des del 1991 fins al 1999, aquest llibre, encàrrec del Col·legi de Periodistes de Lleida amb motiu dels 65 anys de la ràdio a Lleida, fa un repàs de gairebé dues dècades de radiodifusió a la ciutat i pretén recollir i difondre la tasca desenvolupada al llarg d’aquest període per les emissores de ràdio de Lleida. La visió es completa amb un recull sobre la legislació vigent a Catalunya pel que fa al món de la radiodifusió, una anàlisi sobre l’evolució …

Llegir més

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils. Veure avís Legal i politica de cookies