Amparo Huertas participa a un seminari sobre alfabetització i desinformació a la Universidade de Vigo

Amparo Huertas va participar el 5 d’octubre al Seminari d’Alfabetització contra la Desinformació, organitzat pel Grup d’ Innovació Docent DIXITAIS de la Universidade de Vigo. La trobada es va fer en modalitat online.

Vigo-Barcelona, 7 d’octubre de 2021. La Directora de l’InCom-UAB va ser l’encarregada de tancar el Seminari d’Alfabetització contra la Desinformació, organitzat per la Universidade de Vigo en modalitat online entre els dies 21 de setembre i 5 d’octubre de 2021. El títol de la seva ponència va ser: «El paper actiu dels públics a la lluita contra la desinformació: èxits i límits del contrarelat».

Huertas va dividir la seva exposició en tres parts. En primer lloc, va tractar al voltant de la dificultat que implica, per a la ciutadania, elaborar relats propis en front dels discursos dominants. Per a il·lustrar aquesta idea, va parlar de l’ús polític i propagandístic dels mitjans de comunicació a la primera meitat del secle XX fins arribar al “smart-power” plantejat per Barack Obama. En segon lloc, va reflexionar sobre com els mitjans han definit la idea d’audiència activa – sobre les oportunitats que els hi han donat als públics quan aquests han estat invitats a participar-hi– i sobre la noció de contracultura, recordant aquí experiències com la d’Anonymous. Finalment, Amparo Huertas va defensar la necessitat d’una major responsabilitat per part de tots els agents implicats a la difusió de continguts dins i fora de l’espai digital, institucions, empreses, ciutadania i mitjans alternatius. Per tal que l’audiència pugui construir contrarelats és imprescindible dispossar de fonts d’informació responsables, que no apliquin com a criteri de selecció, per exemple, el grau d’utilitat del contingut per perjudicar a un altre.

El día 21 de setembre, Ramón Salaverria (Universidad de Navarra) va obrir aquest seminari amb «Aprenent a detectar la mentida: alfabetització mediàtica enfront a la desinformació». I, el 28 de setembre, Enrique Núñez Mussa (doctorant a la Michigan State University i professor fins aquest curs a la Pontificia Universidad Católica de Chile) va presentar  l’experiència Factchecking.cl, amb la ponència «L’experiència de Factchecking.cl: formar bombers contra la desinformació a l’aula universitària».

Aquesta trobada, coordinada pel Grup d’Innovació Docent DIXITAIS, forma part de les activitats del projecte Narratives digitals contra la desinformació. Estudi de xarxes, temes i formats dels fact-checkers iberoamericans, finançat per l’Agencia Estatal de Investigación del Gobierno de España (Ref. PID2019-108035RB-I00/AEI/ 10.13039/501100011033).