OCC InCom-UAB - Pàgina 27 de 59 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

“#FakeYou”, Simona Levi (2019)

+ info: Rayo Verde Las fake news no son un fenómeno nuevo: los gobiernos, los partidos políticos, los medios de comunicación y las grandes corporaciones —o los monopolios de información equivalentes en cada época— han hecho siempre un uso interesado de ellas. ¿No es sospechoso, pues, que las políticas y las reformas normativas que se están proponiendo para combatirlas criminalicen las nuevas tecnologías y, en cambio, no hagan lo mismo con quienes se han dedicado a producir noticias falsas desde siempre? ¿Por qué en lugar de cortar el problema de raíz pretenden imponer a los ciudadanos recortes de la libertad …

Llegir més

Dibújame internet: una exploración, desde el análisis de metáforas, de las definiciones de los maestros sobre internet. Amalia Hafner Táboas (2019)

+ info: TDX Esta tesis aborda las representaciones de los maestros sobre internet mediante la identificación y análisis de las metáforas construidas para definirlo. Prestamos especial atención a la presencia de emociones en las metáforas -verbales y visuales- elicitadas en el marco de esta investigación. Argumentamos a favor del tratamiento de las metáforas como un recurso de gran utilidad para comprender cómo se piensa -y cómo se siente- sobre las tecnologías digitales, qué expectativas se depositan en ellas y qué acciones se habilitan con ellas. Esta investigación es un aporte teórico y metodológico al ámbito de la investigación y formación en …

Llegir més

La formació del sistema disseny Barcelona (1914-2014), un camí de modernitat. Anna Calvera (2014)

+ info: Unebook Els precedents del disseny gràfic a Catalunya es remunten a les primeres dècades del segle xx, quan les arts de la modernitat vivien un moment de maduresa (cartellisme, gràfica, perfumeria, interiorisme, entre d?altres) i els artistes catalans participaven amb entusiasme en les avantguardes europees. Tots aquests fenòmens són tractats a La formació del Sistema Disseny Barcelona, com també la implementació de la indústria, l?aparició d?institucions creades pels dissenyadors i la reivindicació d?una professió que aspirava a convertir-se en disciplina, les quals han obert noves perspectives històriques i ens ofereixen una lectura transversal de l?evolució recent d?aquest art. …

Llegir més

Ruiz Collantes (UPF) presenta el seu llibre sobre el relat polític

Per Oriol Girbau (estudiant de periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona) Cada cop més experts de tot l’espectre ideològic coincideixen en catalogar la situació política actual com a molt complexa. Les estratègies dels partits es basen en el curt termini, en funció de l’última enquesta o projecció de vot. Les xarxes socials juguen un paper clau i, sense anar més lluny, tenim un president dels Estats Units que es comunica principalment mitjançant Twitter. Enmig de tot aquest enrenou hi trobem els assessors, que han guanyat popularitat i rellevància els últims anys. A ells se’ls hi atribueix tots els moments …

Llegir més

Desconstruint els mèdia a l’aula. Del ‘reality’ a les ‘fake news’. Ramon Breu Panyella (2019)

+ info: Rosa Sensat Aquest és un llibre que vol contribuir a l’educació i alfabetització mediàtica, un vell somni que hem de fer que sigui possible. L’entramat mediàtic i les xarxes socials sovint construeixen narratives de vida i visions del món poc rigoroses o directament falses, que transmeten a la ciutadania contravalors i comportaments que no s’adiuen amb les finalitats d’una educació democràtica i crítica. L’educació mediàtica el que planteja és formar els infants, els joves i els adults perquè facin un ús crític dels mitjans de comunicació, amb criteris propis i des de valors com la tolerància, la convivència …

Llegir més

Vetllar per l’autenticitat d’una marca

Per Redacció OCC InCom-UAB   El paper de la direcció de comunicació va ser objecte de debat el 17 d’octubre a una taula rodona organitzada per l’ESIC (Business & Marketing School) a Barcelona. Agustí Rodríguez, professor de l’ESIC Barcelona i director de comunicació i relacions institucionals del Reial Club Deportiu Espanyol de Barcelona (RCDE), va moderar el debat. Frederic Segarra, director de comunicació i relacions externes del Grup Damm i vicepresident de Dircom Catalunya, va fer una breu presentació d’ aquesta associació professional. Segarra va indicar que Dircom Catalunya té ja prop de 200 socis. Esther Grávalos, directora de comunicació …

Llegir més

Núria Oliver: Intel·ligència artificial, a l’abast de tothom

Per Oriol Girbau (estudiant de periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona)   Tot i que la paraula “intel·ligència artificial” sembla pertanyent a un futur de robots i cotxes voladors, la veritat és que ja està present a les nostres vides molt més del que ens pensem, com cada vegada que consultem el nostre smartphone o quan fem un gest tan aparentment inofensiu com és una cerca a Google. Enmig de tot això trobem els algoritmes, difícils d’imaginar pels no entesos en la matèria, però amb una immensa capacitat d’influència. Per posar només un exemple, poden arribar a fer canviar …

Llegir més

I-Media-Cities. Innovative e-Environment for Research on Cities and the Media. Teresa-M. Sala, M. Bruzzo (2019)

+ info: UNEbook “I-Media-Cities. Innovative e-Environment for Research on Cities and the Media” presents the results of an innovative project undertaken by the film archives of Athens, Barcelona, Bologna, Brussels, Copenhagen, Stockholm, Frankfurt, Turin and Vienna, in conjunction with several leading research centres and technological innovators. Together they have developed a digital platform for viewing a wide range of images and motion pictures. More than 1,000 films dating from 1890 to 1989 have been incorporated in the platform, expressly selected to give the project coherence and meaning. Each city is represented both singularly and generally, revealing similarities and differences between …

Llegir més

La comunicación ritual. El caso de la ceremonia inaugural de los juegos olímpicos de Barcelona’92. Marta Ribot (2019)

+ info: TDX.cat Aquesta investigació té l’objectiu de fer una aportació singular i original en el camp de la comunicació humana. Contempla l’estudi del cas de «la Cerimònia Inaugural dels Jocs Olímpics de Barcelona’92» per tal d’entendre el disseny de la seva «enginyeria ritual», descobrir la seva semàntica interna, la relació amb els diferents moments en el desenvolupament dels Jocs Olímpics i també vol aprofundir en el coneixement de la realitat ritual contemporània. La investigació de la ritualitat integra coneixements i conceptes procedents de diverses ciències socials com són la teoria de la comunicació, la sociologia, l’antropologia, la psicologia i la …

Llegir més

Rachid ElYounoussi: Internet, l’autopista de la propaganda jihadista

Autora: Amparo Huertas Bailén (InCom-UAB)   Rachid ElYounoussi fa cinc anys que treballa amb joves migrants, majoritàriament procedents del Nord d’Àfrica i amb arrels musulmanes, donant-los el suport necessari per al seu procés d’adaptació a Catalunya. Dirigeix l’associació Darna, situada al barri del Raval de Barcelona. Creada l’any 2017, un dels seus principals objectius és prevenir la radicalització jihadista. Des del centre, s’acompanya als joves i familiars per ajudar-los a enfrontar-se a aquest problema i, a més, també desenvolupa un programa socioesportiu amb menors estrangers no acompanyats. Rachid ElYounoussi és periodista especialitzat en el moviment jihadista global i dirigeix la …

Llegir més

L’agenda temàtica i la construcció de marcs interpretatius a la ràdio. El cas de la sentència de l’Estatut de Catalunya. Marta Montagut (2012)

+ info: TDX.cat La construcció de l’agenda (agenda building) i els marcs interpretatius (frame building) en els mitjans és un procés complex on intervenen una gran varietat d’actors. La present tesis doctoral analitza, per una banda, la relació entre periodistes i responsables de premsa de partits polítics i la negociació que estableixen per tal d’influir en l’elaboració de la informació i l’opinió polítiques que s’emeten a la ràdio matinal catalana. Per altra banda, s’aplica un frame analysis en tres nivells –intervenció, locució i estructura- al contingut radiofònic. Es pren com a cas d’estudi la reacció mediàtica a l’anunci de la …

Llegir més

Resum de la privadesa

Aquest lloc web utilitza galetes per tal de proporcionar-vos la millor experiència d’usuari possible. La informació de les galetes s’emmagatzema al navegador i realitza funcions com ara reconèixer-vos quan torneu a la pàgina web i ajuda a l'equip a comprendre quines seccions del lloc web us semblen més interessants i útils. Veure avís Legal i politica de cookies