OCC InCom-UAB - Pàgina 55 de 57 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

“Pau Guimet. El compromís amb la cultura”, Meritxell Guimet Perenya (2015)

La trajectòria de Pau Guimet i Prats (1906-1988), d’origen humil i autodidacta, és representativa d’una generació que va ser capaç de sobrevolar els límits d’un ofici i d’una educació minsa i que, amb molt de treball, amb coherència i amb passió, va tirar endavant projectes culturals diversos per fer de Lleida una ciutat més culta i més moderna en el primer terç del segle i en l’etapa fosca de la llarga postguerra. L’obra ressegueix les activitats de Pau Guimet que, des del seu ofici d’impressor, anà desplegant. També com a periodista en els anys de joventut (Vida Lleidatana, Camins, Occident…), …

Llegir més

“El català als mitjans de comunicació”, Daniel Casals Martorell, Neus Faura Pujol (2014)

Després de quaranta anys de franquisme, la llengua catalana necessitava tota mena de suports per recuperar la normalitat. En aquest procés, els mitjans de comunicació han tingut un paper destacat. Aquest llibre ressegueix la història recent del català als mitjans i posa de relleu la responsabilitat i el rigor amb què molts periodistes i lingüistes han tornat a donar vida pública a la llengua catalana. + info: http://www.editorialuoc.com/el-catala-als-mitjans-de-comunicacio_1  

“Ràdio 4, 40 anys en català. 1976-2016”, Josep Maria Adell Bardier (2016)

Aquesta és la història de la primera ràdio pública que va emetre en llengua catalana explicada des de dins. 40 anys d’èxits però també de lluita constant per la supervivència de l’emissora. Ràdio 4 ha estat un element fonamental en la història de la radiodifusió a Catalunya. Nascuda el 1976, va convertir-se en la primera emissora de ràdio pública en llengua catalana de la història. Les veus sorgides d’aquells micròfons ens han acompanyat narrant l’esdevenir històric del país. La seva petjada, però, adquireix el màxim significat durant la Transició i els primers anys de la vida democràtica del nostre país. …

Llegir més

Julia Cagé: “Cal protegir la professió i la independència del periodista”

Amparo Huertas (InCom-UAB) escriu sobre la conferència de l’economista francesa Julia Cagé Democratitzar els mitjans, salvar Europa del populisme, celebrada el 27 de febrer de 2017 al CCCB.   Julia Cagé, professora lectora d’economia a l’Institut d’Estudis Polítics de París (Science Po) i investigadora del Center for Economic and Policy Research a Washington, va explicar la seva proposta per garantir el futur del periodisme al CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) el 27 de febrer de 2017. Democratitzar els mitjans, salvar Europa del populisme va ser el títol de la seva conferència i Esther Vera, directora del diari ARA, …

Llegir més

“Industrias de la comunicación y la cultura en España y Cataluña”, Isabel Fernández Alonso, Maria Corominas Piulats (2016)

El nuevo libro de Daniel E. Jones, Industrias de la Comunicación y la Cultura en España y Cataluña, que recoge una selección de artículos y capítulos de libros que fue publicando a lo largo de su carrera. El libro compila, por ejemplo, reflexiones de Jones sobre la concentración económica, el concepto de Estructura de la Comunicación Social, las estrategias de penetración de Bertelsmann en España, los grupos mediáticos y culturales en nuestro país, la globalización comunicativa en Cataluña, los retos de la prensa en los territorios de habla catalana o los estudios existentes sobre economía de la comunicación en España. La selección …

Llegir més

“Ventura Pons. Una mirada excepcional desde el cine catalán”, Andrés Lema-Hincapié, Conxita Domènech (eds.) (2015)

Testigo de excepción y artista rebelde frente a los cambios culturales y políticos en Cataluña, Ventura Pons ha registrado en sus filmes muchos de esos cambios, siempre con un ojo agudo y provocador. Desde Ocaña, retrat intermitente (1978) hasta Ignasi M. (2013), la calidad de sus películas consagran a Pons (Barcelona, 1945) como un referente inevitable del cine catalán. Para Cataluña y para las naciones más allá del mundo ibérico, llegaba la hora de editar una publicación académica especializada en el estudio en detalle de este autor, promoviendo diálogos y discusiones posteriores. Y todo ello en razón del valor humano …

Llegir més

La difícil relació entre negoci i cultura

Per Amparo Huertas Bailén (InCom-UAB) El Clúster Audiovisual de Catalunya, en el marc del Festival de Cinema Independent Nord-Americà de Barcelona, va organitzar la taula rodona Model Audiovisual Nord-Americà. Experiències catalanes als USA el passat 2 de març a Barcelona, a la Seu SGAE-Catalunya. L’objectiu de la trobada era compartir l’experiència de productores catalanes que han treballat als Estats Units i que, per tant, han hagut d’adaptarse a la manera de fer nord-americana. Noemí Cuní (Grupo Broadcaster) va ser la moderadora del debat. David Matamoros (Zentropa Spain), Sergio Moreno (Lastor Media), Felix Balbas (Minimo VFX) i el productor nord-americà Kyle …

Llegir més

“Història del periodisme de Catalunya”, AAVV -SÀPIENS- (2017)

Des de l’aparició de les gasetes en català al segle XVI, passant pels primers diaris, el sorgiment de la premsa de masses, l’edat d’or republicana i la Guerra Civil, fins a la dictadura franquista, l’arribada de la democràcia i la transformació dels mitjans arran de la revolució digital. Gairebé 400 anys d’història del periodisme explicada al llarg de tres extensos volums il·lustrats amb més de 800 fotografies i la participació d’autors destacats i especialistes en la matèria. + info: http://botiga.sapienspublicacions.cat/historia-del-periodisme-de-catalunya-117.1001

“El català a l’espai de comunicació. El procés de normalització de la llengua als mèdia (1976-2013)”, Josep Gifreu (2014)

Llengua, poder i comunicació conformen la tríada àuria que determina la supervivència i sostenibilitat de les cultures nacionals en un món global. Aquest volum pretén oferir una aproximació històrica al procés general de normalització del català en l’ecosistema comunicatiu de finals del segle XX i començaments del XXI. La tesi bàsica és que l’accés d’una comunitat com la catalana, requereix disposar d’un espai de comunicació propi. Aquest estudi d’història de la llengua pretén precisar la progressió del català en els mitjans tradicionals i en el nou entorn del ciberespai a partir de la Transició espanyola. Té en compte els diferents …

Llegir més

“Les polítiques de mitjans de comunicació durant els governs de Jordi Pujol”, Josep Àngel Guimerà i Orts (2014)

Jordi Pujol va arribar a la Presidència de la Generalitat convençut que Catalunya necessitava uns mitjans de comunicació propis potents per poder tirar endavant el procés de reconstrucció nacional després del franquisme. Les raons de Pujol per impulsar diaris, ràdios i televisions públiques i privades i, sobretot, en català eren fonamentalment lingüístiques i culturals, però també polítiques, econòmiques i de benestar social. Els mitjans eren clau tant per catalanitzar el país com per desenvolupar-lo i cohesionar-lo socialment. Ara que s’han complert els 30 anys de TV3 i Catalunya Ràdio, i 15 de l’edició en català d’El Periódico, molts d’aquests mitjans …

Llegir més

“Premsa i autodeterminació. Catalunya i Euskadi dins l’Espanya de la Transició”, Cristina Perales García (2014)

En tant que institucions socials, els mitjans de comunicació, a l’hora d’opinar i informar sobre els conflictes nacionals, ofereixen un discurs polític que influeix en el desenvolupament dels fets sobre els quals parlen. El llibre ve acompanyat d’un marc teòric que permet definir de manera operativa els conceptes de nació, nacionalisme i autodeterminació dins una etapa decisiva per a la conformació de l’actual Estat de les autonomies (1975-1979). S’hi estudia el paper dels diaris i, en concret, el seu discurs polític a l’hora de construir identitats. S’hi proposa una anàlisi seguint l’enfocament teòric de l’anàlisi crítica del discurs (ACD). S’hi …

Llegir més