Renovació com a grup consolidat: Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (2021/SGR-00179)

31 de març de 2023: Avui s’ha publicat la resolució definitiva de concessió de la convocatòria SGR-Cat 2021 al tauler d’anuncis de la Generalitat de Catalunya. El Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura, creat per Miquel de Moragas i Spà l’any 1997, ha tornat a ser reconegut com a grup consolidat. Des del 2014, Amparo Huertas Bailén és la seva coordinadora. Per tant, aquest SGR ja té més de 25 anys d’història. La seva referència actual és 2021/SGR-00179.

La nostra activitat es concentra en la investigació i la transferència. Gran part de la nostra recerca contribueix al coneixement de la nostra societat a partir de l’estudi de temàtiques lligades a la comunicació i la cohesió social (diversitat i responsabilitat social). Des de l’any 2020, l’activitat de la Càtedra UNESCO Comunicació, que compte amb col·laboracions externes, s’inclou entre les activitats del grup amb Amparo Huertas com a responsable.

Membres del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura, amb seu a l’InCom-UAB (2022-2024)

Amb dedicació completa:

– Dra. Amparo Huertas Bailén (UAB) – Coordinadora / Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

– Dra. Laura Santamaria Guinot (UAB) – Departament de Traducció i Interpretació i d’Estudis de l’Àsia Oriental. Àrea de Traducció i Interpretació

– Dra. Carme Ferré Pavia (UAB) – Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura. Àrea de Periodisme

– Dr. Luiz Peres Neto (UAB) – Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació

– Dr. Gonzalo Iturregui Gallardo (UAB) – Departament de Traducció i Interpretació i d’Estudis de l’Àsia Oriental. Àrea de Traducció i Interpretació

– Dr. Joaquín Puig González (UAB) – Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat

Amb dedicació Parcial:

– Dra. Zahaira Fabiola González Romo (UIC) – Ciencias de la Comunicación, Facultad de Ciencias de la Comunicación.

PROJECTES DE RECERCA LIDERATS

La comunitat xinesa davant el discurs d’odi durant la pandèmia de la Covid-19 (ICI01521_00001/2021): Aquest és el nostre últim projecte de recerca finalitzat, i realitzat durant l’any 2022. Va ser una proposta finançada per l’ICIP (Institut Català Internacional per la Pau). Equip: Amparo Huertas (IP). Membres: Luiz Peres-Neto (UAB), Joaquín Beltran (UAB), Amelia Sáiz López (UAB). Tècnica de suport a la recerca: Irene Masdeu (InCom-UAB)

Més informació: El racisme condiciona la vida de la comunitat migrant xinesa, segons un estudi de l’InCom-UAB

–  “Diàleg Brasil-Espanya per a la innovació docent en comunicació inclusiva: diagnòstic i propostes d’actuació a partir de la investigació acció” (Ref. FSXXXVIII-FS07): Iniciat al 2021 i amb data de finalització octubre del 2023, té com a objectiu crear una guia amb recomanacions sobre com tractar la comunicació inclusiva a les aules universitàries, als graus de l’àrea de la comunicació. Fet en col·laboració amb l’ESPM (Escola Superior de Màrqueting i Propaganda, Sao Paulo, Brasil) i finançat per la Fundació Autònoma Solidària, hem fet un treball de camp amb estudiants als dos països amb la intenció de recollir propostes i detectar possibles obstacles per treballar en aquest sentit. (Imatge: una de les activitats al marc d’aquest projecte) Equip: Amparo Huertas (IP). Membres: Luiz Peres-Neto (UAB), Celina Navarro Bosch (UAB), Quim Puig (UAB), Denise Cogo (ESPM), Julia Faria Camargo (ESPM), Gabriela Machado Ramos de Almeida (ESPM)

“Polarización social e interculturalidad: El seguimiento de la actualidad política por parte de la juventud migrante y autòctona desde una mirada interseccional” (PID2021-125032OB-I00), aprovat a la convocatòria 2021 “PROYECTOS DE GENERACIÓN DE CONOCIMIENTO”, al marc del Programa Estatal para impulsar la Investigación Cientítico-Técnica y su Transferencia, Plan Estatal de Investigación  Cientítica, Técnica y de Innovación 2021-2023. Investigació de 3 anys (2022-2025), que té com a objectiu conèixer el seguiment de l’actualitat política per part dels i de les joves a partir d’un treball qualitatiu basat en entrevistes semi-estructurades. Interessa especialment el seu interès en temes sobre migració, LGTBI i mercat laboral. Equip: Amparo Huertas (IP). Luiz Peres-Neto (UAB), Gonzalo Iturregui (UAB), Adolfo Carratalá (UV), Ana Maria González Neira (UDC), Natalia Quintas (UDC). Equip de treball: Maria Badet i Gabriel Bayarri. Tècnica de suport a la recerca: Irene Masdeu.

PROJECTES DE TRANSFERÈNCIA

Inclou l’Informe de la comunicació a Catalunya. La presentació de l’Informe de la comunicación a Catalunya 2021-2022, prevista a l’últim trimestre del 2023, està editada per Bernat López (URV), Celina Navarro (UAB) i Luiz Peres-Neto (UAB)

Acabem de presentar també, al febrer del 2023, l’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya, coordinat per Cinto Niqui, col·laborador del nostre SGR.

• Portal de la Comunicació. Equip:  José Luis Terrón i Daniel H. Cabrera (direcció del projecte) / Amparo Huertas i Silvia Porta (Col·laboració)

Al març de 2023 hem estrenat una nova imatge. Aquest projecte es va crear l’any 2001. El seu fundador va ser Miquel de Moragas i Spà.

FORMACIÓ

La nostra principal activitat és la supervisió d’estudiants (pre i post-doctorals) en estades de recerca. Actualment està fent una estada de recerca Julia Faria Camargo (ESPM), amb una beca en el marc del Programa de Doctorat  Sándwich a l’Estranger (PDSE/CAPES). Finalitza el 31 de juliol del 2023.