Tancament del projecte “Diàleg Brasil-Espanya per a la innovació docent en comunicació inclusiva”, finançat per la Fundació Autònoma Solidària

El passat 26 de setembre vam presentar a la seu de l’ESPM  (Escola Superior de Propaganda e Marketing) ubicada al Campus Alvaro Alvim, Vila Mariana, São Paulo (Brasil), els principals resultats del projecte “Diàleg Brasil-Espanya per a la innovació docent en comunicació inclusiva: diagnòstic i propostes d’actuació a partir de la investigació acció” (Ref. FSXXXVIII-FS07). L’acte es va fer en format híbrid. Amparo Huertas (UAB) i Denise Cogo (ESPM), investigadores principals, es van encarregar de la presentació dels resultats, però també hi van participar dos membres de l’equip: Gabriela Machado Ramos de Almeida (ESPM) i Luiz Peres Neto (UAB). Denilde Holzhacker, Coordenadora Geral de Pesquisa e Pós-Graduação Stricto Sensu da ESPM, va ser la moderadora de la trobada.

Aquest estudi ha estat coordinat des de l’Institut de la Comunicació (Universitat Autònoma de Barcelona) en col·laboració amb l’ESPM (São Paulo/Brasil), gràcies al finançament de la Fundació Autònoma Solidària (FAS). Membres de l’InCom-UAB (Amparo Huertas, Luiz Peres-Neto, Celina Navarro i Quim Puig) han col·laborat amb investigadors/es del Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo de la ESPM (Denise Cogo, Gabriela Machado Ramos de Almeida i Julia Camargo). El projecte, que va començar al setembre del 2021, finalitza a l’octubre de 2023.

Principals activitats

Treball de camp sobre una mostra formada per 412 estudiants de l’àrea de la comunicació durant el curs 2021-2022 (UAB: 299; ESPM: 113).

UAB: es van aplicar 167 qüestionaris per a observar la manera en què l’alumnat entén la noció de comunicació inclusiva i percep la seva utilitat, gràcies a la col·laboració de Núria Simelio, Anna Tous, Carolina Escudero i Jordi Badia (Periodisme, Comunicació de les Organitzacions, i Publicitat i Relacions Públiques). A més, guiats per membres de l’equip, es van realitzar tres exercicis específics: (a) identificació d’escenes cinematogràfiques amb contingut racista (Comunicació Audiovisual); (b) elaboració de projectes de recerca entorn de la comunicació inclusiva (Publicitat i Relacions Públiques) i (c) anàlisi i propostes per a incloure la perspectiva de gènere en continguts audiovisuals (Comunicació Audiovisual). També es va tutoritzar un Treball de Final Grau entorn d’aquest tema: “La formació en comunicació inclusiva al grau de Periodisme: estudi qualitatiu de les opinions i propostes de l’alumnat d’universitats catalans”, signat per Ana Augusto Arenas (Periodisme) i disponible en obert en el Dipòsit Digital de Documents (DDD) de la UAB.

ESPM: Es van realitzar cinc grups focals amb la participació d’estudiants de diferents nivells (Grau, Màster i Doctorat) dels cursos de Comunicació i Publicitat, Periodisme, Disseny, i Cinema i Audiovisual de diferents campus, situats a São Paulo, Rio de Janeiro i Porto Alegre. Tres grups focals van ser realitzats en format on-line. Les persones participants van respondre les següents preguntes: (a) Com defineix la comunicació inclusiva?; (b) Ha estat tractada en alguna signatura de les que ha cursat i sobre quins temes s’ha parlat?; (c) Creu que és necessari tractar la comunicació inclusiva a la universitat i com s’hauria de fer?; i (d) Coneix algun material que tracti el tema?

I Workshop sobre Metodologies Participatives i Comunicació Inclusiva, desenvolupat en format online el 18 d’octubre de 2022 amb la participació d’investigadors d’Espanya i Brasil. Es va debatre sobre com definir la noció de comunicació inclusiva i es van compartir les principals dificultats a l’hora de ser abordada a les aules així com també bones pràctiques.

Participants: Adolfo Carratalá Simón (Universitat de València); Alejandro Barranquero Carretero (Universidad Carlos III de Madrid); Cicilia Peruzzo (Universidade Estadual do Rio de Janeiro); Claudia Lahni (Universidade Federal de Juiz de Fora); Deivison Campos (Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul); Eloísa Nos Aldás (Universitat Jaume I); Estefanía Jiménez Iglesias (Universidad del País Vasco – UPV/EHU); Flavia Moura  (Universidade Federal do Maranhão); Francisco Javier Paniagua Rojano (Universidad de Málaga); Gabriela Marques  (Universidade Federal da Bahia); Gemma Teso Alonso (Universidad Complutense de Madrid); Guiomar Rovira (Marie Skłodowska-Curie de la Unión Europea en la Universitat de Girona); Liliane Dutra Brignol (Universidade Federal de Santa Maria); Marcia Veiga (Unisinos); Miguel Vicente Mariño (Universidad de Valladolid); Patricia Izquierdo Iranzo (Universidad Rey Juan Carlos); Teresa Piñeiro Otero (Universidade da Coruña); Vangela Morais (Universidade Federal de Roraima, Venezuela) i María Victoria Carrillo (Universidad de Extremadura).

Publicació de Resultats

Durant l’any 2023, es publicarà aquest llibre: Huertas Bailén, A.; Cogo, D.; Peres-Neto, L.; Machado Ramos de Almeida, G.; Navarro, C. y Camargo, J. (2023). Idees per a abordar la comunicació inclusiva en els estudis universitaris de comunicació / Ideas para abordar la comunicación inclusiva en los estudios universitarios de comunicación / Ideias para abordar a comunicação inclusiva nos estudos universitários de comunicação. InCom-UAB Publicacions, 26. Bellaterra: Institut de la Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona. ISBN: 978-84-127367-3-1

1. Presentació
  2. Introducció
  3. Què entenem per comunicació inclusiva?
  4. Sobre la diversitat funcional
  5. Raça i racisme
  6. Ètnies i diferències culturals
  7. Interculturalitat: Migracions i diàspores
  8. Feminismes, gènere i sexualitat
  9. Com parlar de les teories Queer?
  10. Edatisme
  11. Classes socials i pobresa
  12. Ideologies polítiques
  13. Religions i creences