Amparo Huertas participa a un llibre homenatge a Herta Herzog

“Herta Herzog y «La experiencia prestada». La fundación de los estudios de comunicación y audiencias” és el primer llibre publicat en castellà sobre Herta Herzog (Àustria, 1910-2010), pionera en la investigació en Comunicació i membre de l’Escola de Columbia. L’obra, editada per Leonarda García-Jiménez, Amparo Huertas-Bailén i Teresa Vera-Balanza, i publicada en Comunicación Social, inclou la primera traducció al castellà d’un text canònic en el camp: «La experiencia prestada: análisis de la escucha de seriales radiofónicos diurnos» (1941). A més d’aquesta traducció, el llibre ofereix una anàlisi de la figura de Herzog i les seves contribucions.

Amparo Huertas és l’autora del primer capítol, «Herta Herzog: apuntes biográficos», on repassa la seva trajectòria vital i intel·lectual de forma biogràfica, des de la seva infància fins les últimes etapes de la seva vida. Es narren les seves vivències durant la infància, la passió que li provocava descobrir com se podia estudiar la societat, les vivències amb el seu primer marit Paul Lazarsfeld -no totes agradables, com quan era esborrada com a autora de treballs als que ella hi havia participat-, els seus últims anys centrada en l’estudi  de l’antisemitisme en Alemanya al costat del seu segon marit Paul W. Massing, la seva trajectòria professional a l’àmbit del màrqueting,…

Teresa Vera-Balanza, al capítol «Aportaciones de Herta Herzog a los estudios de género: una propuesta genealógica», reflexiona sobre les aportacions de Herzog a la investigació en comunicació de l’experiència femenina.

Leonarda García-Jiménez, a «Herta Herzog, una madre fundadora crítica y ecléctica: notas epistémicas para interpretar La experiencia prestada en Iberoamérica», ens presenta a Herzog com la persona que va formular per primer cop la teoria dels usos i gratificacions.

Sobre el quart capítol, «Revisitando la versión original: las anotaciones al margen de Herta Herzog», Esperanza Herrero ha accedit a les primeres versions de l’article traduït registrades al Bureau of Applied Research (BASR) de la universitat de Columbia i, gràcies a aquest treball documental, podem descobrir, per exemple, les notes i reflexions que la investigadora va realitzar sobre el manuscrit original.

A mode de epíleg, es recull l’entrevista que Elizabeth Perse va realitzar a Herta Herzog al 1994, on podem llegir de primera mà les seves vivències, pensaments i reflexions.

I, gràcies a la mediació de Esperanza Herrero, hem pogut comptar amb un text de la fillastra Lotte Baylin, amb qui Herzog va tenir una molt bona relació. En «Herta Herzog fue mi madastra», ens explica que Herzog era una dona que descansava estan dreta.

Referència: García-Jiménez, Leonarda; Huertas-Bailén, Amparo; Vera-Balanza, Teresa (eds.) (2023): Herta Herzog y «La experiencia prestada». La fundación de los estudios de comunicación y audiencias. Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones.

Més informació:

FEMICOM

Editorial: Ediciones Comunicación Social

Divulgación

Radio Exterior (rtve)  (8 de febrero de 2024): Reivindicando a Herta Herzog y su experiencia prestada