Article de Luiz Peres-Neto al Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science

L’article, escrit juntament amb André Rodarte, analitza el concepte d’audiències en l’actual context digital, i proposa una revisió del plantejament teòric del “punt cec” de l’investigador especialitzat en economia política de la comunicació Dallas Smythe (1907–1992).

Bellaterra / São Paulo (Brasil), 17–03–2021. “O Conceito de Audiência na Era dos Rastros Digitais: um debate a partir do ponto cego de Dallas Smythe” és el títol de l’article que l’investigador de l’InCom-UAB Luiz Peres-Neto ha escrit amb l’investigador i doctorand de la Universitat de Cambridge (Regne Unit), André Rodarte, i publicat al darrer número de la revista Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitives Science (vol. 8, núm. 2), corresponent a desembre de 2020.

Els autors es proposen, des de la perspectiva dels estudis sobre economia política de la comunicació, “revisar el concepte d’audiència, i ancorar-lo a les condicions mediàtiques que el defineixen”. En aquest sentit, recorren a la teoria del “punt cec” plantejat per Dallas Smythe, en els estudis de comunicació crítica, per fer-ne una revisió i actualització i veure si els mitjans de comunicació actualment utilitzen el públic, la seva audiència, per problematitzar sobre els reptes que sorgeixen en l’era de la digitalització de la cultura, com influeixen les pràctiques de vigilància d’aquesta participació, i també com es tenen en compte les economies morals a l’hora de configurar les pròpies audiències.

Luiz Peres-Neto és investigador de l’InCom-UAB, membre del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (InCom-UAB) —reconegut com a grup consolidat de recerca per la Generalitat de Catalunya per al període 2017-2021 (2017/SGR-0760)—. També és investigador i docent a la PPGCOM de l’Escola Superior de Propaganda e Marketing de Sao Paulo (ESPM-SP, Brasil), i professor i investigador a la Universitat de Girona (UdG).

André Rodarte és doctorand en Sociologia a la Universitat de Cambridge, al Regne Unit. La seva principal línia de recerca se centra en l’anàlisi del paper que tenen les xarxes socials en la política de Brasil, quins són els diputats electes més actius a les xarxes i l’ús que en fan.

Aquest article de Luiz Peres-Neto y André Rodarte és disponible, des d’aquesta setmana, en el respositori de la producció científica Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona (DDD-UAB).

Accés a l’article complet:

Peres-Neto, Luiz; Rodarte, André (2020): “O Conceito de Audiência na Era dos Rastros Digitais: um debate a partir do ponto cego de Dallas Smythe” [En línia]. Brazilian Journal of Technology, Communication, and Cognitive Science, vol. 8, núm. 2, desembre. 20 pàg. ISSN: 2357-7126.