Es presenten els primers resultats de POINTAP a dos congressos internacionals

Aquestes últimes setmanes hem presentat els primers resultats del projecte POINTAP a dos congressos desenvolupats a Espanya. «Polarización social e interculturalidad: el seguimiento de la actualidad política por parte de la juventud migrante y autóctona desde una mirada interseccional (POINTAP)» (PID2021-125032OB-I00) és un projecte d’investigació finançat pel Ministerio de Ciencia e Innovación/Agencia Estatal de Investigación /10.13039/501100011033/ i per FEDER “Una manera de hacer Europa”.

La primera cita va ser a la Universidad de Murcia, amb motiu de la celebració del IX Congreso Internacional de l’Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Luiz Peres-Neto i Amparo Huertas-Bailén van presentar la ponència “Pensar la relación entre comunicación y polarización política desde las epistemologías algorítmicas”. La seva intervenció va fer un repàs de la literatura publicada entorn el concepte polarització a l’àmbit de la comunicació política, a més d’una primera reflexió sobre com les estratègies algorítmiques poden contribuir en aquest sentit, amb la creació de circuits tancats de consum informatiu i els processos automàtics de recomanació de continguts. La ponència es va presentar el 29 de maig.

La Cadena SER va entrevistar a Amparo Huertas, aprofitant la seva presència al congrés. La Investigadora Principal de POINTAP va poder explicar el procés de treball i els primers resultats a “Hoy por Hoy Región de Murcia”. L’entrevista es pot escoltar aquí.

La segona cita va ser a la Universidad Rey Juan Carlos-Campus de Aranjuez, amb motiu del XXX CONGRESO INTERNACIONAL DE LA SOCIEDAD ESPAÑOLA DE PERIODÍSTICA, dedicat a les noves audiències i formes de consum dels continguts periodístics. La ponència, “Jóvenes y hábitos de consumo de información política”, anava firmada per Amparo Huertas, Ana González Neira i Natalia Quintas Froufe. Amparo Huertas no va poder assistir, atès que aquell dia  -el 6 de juny- la Societat Catalana de Comunicació-Institut d’Estudis Catalans, de la que Amparo Huertas és membre de la Junta de Govern, celebrava el seu Congrés anual. La ponència, presentada per Ana González Neira, va definir el consum informatiu juvenil com un consum híper-fragmentat, híper-personalitzat i efímer i, sobre el consum d’informació, es va remarcar la importància del smartphone i el seguiment a Instagram.

Fotografia: part de l’equip de POINTAP es va poder reunir a Murcia, tal i com es pot veure a la fotografia (d’esquerra a dreta: Luiz Peres, Amparo Huertas, Adolfo Carratalá i Ana González Neira).