La revista “Andamios” publica una ressenya del llibre “Culturas indígenas: investigación, comunicación y resistencias” (Col·lecció InCom-UAB Publicacions)

Escrita per la investigadora de la Universidad Autónoma Ciudad de México (UACM) Cynthia Pech Salvador, a la ressenya es destaca la qualitat investigadora del treball col·laboratiu que l’obra recull sobre l’estudi de les cultures indígenes llatinoamericanes des de diverses disciplines científiques.

Bellaterra / Ciutat de Mèxic (Mèxic), 01-10-2020. La revista de la Universidad Autónoma Ciudad de México (UACM) Andamios acaba de publicar en el seu darrer número una ressenya del llibre Culturas indígenas: investigación, comunicación y resistencias, editat per Amparo Huertas Bailén i Maria Luna (2018), publicat com a volum 16 de la col·lecció InCom-UAB Publicacions. La ressenya ha estat escrita per la professora i investigadora Cynthia Pech Salvador (UACM), experta en gènere i comunicació intercultural, i forma part del vol. 17, núm. 43, de la Revista Andamios, corresponent al període maig-agost de 2020.

Per a Cynthia Pech Salvador, Culturas indígenas: investigación, comunicación y resistencias és una obra que suposa un punt d’inflexió en l’actual àmbit internacional dels estudis sobre pobles originaris, perquè, a més del propi tema en sí, mostra un treball col·laboratiu amb investigadors i investigadores que aborden l’objecte des de diverses disciplines de les ciències socials, amb treball de camp fet amb la població nativa, per aprofundir, entre altres temes, sobre les desigualtats globals, el medi ambient, el desenvolupament sostenible, la participació política de les dones, els drets humans, l’ús de les noves tecnologies o la resistència cultural.

Per a l’autora de la ressenya, el llibre mostra “el valor que té l’aprenentatge amb els altres en comú. Cal tenir clar que es vol conèixer les altres cultures”, i per això “cal aprendre a fer-ho des de la seva perspectiva”. En aquest sentit, afegeix que “si bé la posició dels/les subjectes investigadors i els/les subjectes investigats estan travessats per desigualtats, és possible, tanmateix, buscar que les seves mirades s’entrecreuin en un diàleg que permeti aprendre entre tots”.

El llibre referenciat fou resultat del projecte de recerca “Apropant-nos a les realitats socioculturals, lluites i resistències de les comunitats indígenes d’Amèrica Llatina”, dut a terme durant els anys 2015 i 2016 i finançat per la Fundació Autònoma Solidària, amb el suport de la Càtedra Unesco de Comunicació (InCom-UAB). L’objectiu d’aquest estudi va ser, tal com descriu Cynthia Pech Salvador a la ressenya a la revista Andamios, “mostrar a la comunitat universitària la diversitat cultural existent a Amèrica Llatina des d’una perspectiva crítica i de quina manera els pobles indis viuen les seves realitats quotidianes a partir d’una visió cosmogònica que tenen de la vida”.

Accés a la ressenya:

Pech Salvador, Cynthia (2020):Culturas indígenas” – Ressenya del llibre Huertas Bailén, Amparo; Luna, María, eds. (2018): Culturas indígenas: investigación, comunicación y resistencias. Bellaterra: InCom-UAB Publicacions” [En línia]. Andamios. Revista de Investigación Social, vol. 17, núm. 43, maig-agost, pàgs. 369–374. DOI: http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v17i43.779

Accés al llibre:

Huertas Bailén, Amparo; Luna, María, eds. (2018): Culturas indígenas: investigación, comunicación y resistencias [En línea]. Bellaterra: InCom-UAB Publicacions, núm. 16. ISBN 978-84-948252-0-0