L’OCC InCom-UAB celebra el seu setè aniversari

Aquest mes de juny va fer set anys de la presentació pública de l’Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB), un observatori gestionat des de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB) en el marc del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (2017SGR0760; 2021/SGR-00179). Per commemorar aquest aniversari, fem balanç de la feina feta.

• L’Observatori de la Comunicació a Catalunya (OCC InCom-UAB) es va presentar públicament el 9 de juny del 2017. El seu principal objectiu és apropar món professional i món acadèmic. Fem un seguiment de l’actualitat del sector amb mirada crítica i analítica.
  • L’Informe de la comunicació a Catalunya, del que es presentarà al 2025 l’edició número 13, forma part d’aquest Observatori. Un document fonamental per entendre i estudiar l’evolució del sector (i dels subsector) . La seva primera edició feia una anàlisi del sector a l’any 2000. Els principals reptes són: (a) aconseguir la participació d’autors/es especialitzats/des; b) garantir l’ús de fonts d’informació fiables; (c) garantir la coherència interna de cada informe i una lectura transversal de totes les edicions; (d) controlar l’aplicació de la perspectiva de gènere més enllà del llenguatge inclusiu i (e) aportar informació útil de cara a la definició de polítiques públiques.
  • L’últim, l’Informe de la comunicació a Catalunya 2021-2022, es va presentar a finals del 2024. Van participar 16 autors/es i, segons les dades del dipòsit digital de la Universitat Autònoma de Barcelona, el nombre de consultes supera ja les 2.100 i el de descàrregues s’apropa a les 800.
  • Cròniques i Entrevistes són les dos seccions de l’OCC InCom-UAB que recullen contingut d’elaboració pròpia (alguns documents apareixen també al Portal de la Comunicació). En total, ja s’han publicat prop de 250 documents. Les cròniques, prop de 200 publicades, recullen les activitats d’entitats diverses (Col·legi de Periodistes de Catalunya, Clúster Audiovisual, Col·legi del Màrketing i la Comunicació a Catalunya, CIDOB, Dircom CAT,…). D’aquesta manera, la consulta de l’OCC InCom-UAB permet veure quines temàtiques han estat focus de debat al llarg d’aquests anys (fake news, periodisme i extrema dreta, Intel·ligència Artificial, dones periodistes,…). Les entrevistes donen a veu a persones joves, però amb una implicació destacada al sector, i a persones amb poca visibilitat als mitjans.
  • L’Arxiu Sonor de la Ràdio a Catalunya (ASRC), resultat de la col·laboració entre l’Institut de la Comunicació i la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General de la UAB, forma part d’aquest projecte. Es va presentar el 13 de febrer de 2023 a l’Institut d’Estudis Catalans (Barcelona).

De les entrades del 2024, aquestes han estat les més visitades fins ara:

Totes aquesta informació es va poder compartir el 25 de juny a la II Jornada CUVICOM(online), una activitat de l’Observatorio de Cibermedios (UPF) i del projecte CUVICOM de la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals (FIMA), de la Universitat de Barcelona.