Miquel de Moragas i Spà publica la història de la creació dels estudis de Comunicació a l’Autònoma, en el marc del 50è aniversari de la UAB

Amb el títol Els primers anys. Estudis de comunicació a la UAB. Antecedents i inicis (1971‒1985), l’autor recopila en format de crònica la tasca de tot un equip de professionals que van lluitar per reconvertir el que havien estat les Escoles de Periodisme Oficials i de l’Església en ensenyaments universitaris, equiparant aquests estudis a altres disciplines de les ciències socials com el Dret, Econòmiques o les Ciències Polítiques i Sociologia.

Bellaterra, 22-07-2020. El catedràtic honorari del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura (UAB), primer director de l’InCom-UAB i un dels fundadors dels estudis de Comunicació de la UAB, Miquel de Moragas i Spà, explica en el llibre Els primers anys. Estudis de comunicació a la UAB. Antecedents i inicis (1971‒1985) els orígens dels estudis de la Facultat de Ciències de la Informació de l’Autònoma, creada el curs 1971-1972, i que ha estat degana dels ensenyaments de comunicació a Catalunya.

Més enllà del retrat històric i cronològic, Miquel de Moragas i Spà documenta i dona valor al que va significar la creació de la Facultat i el recorregut durant els primers 15 anys d’existència de la facultat, a l’inici amb la llicenciatura de Periodisme i un curs més tard amb la llicenciatura de Publicitat (que posteriorment passaria a denominar-se Publicitat i Relacions Públiques). L’obra també narra el nexe que es va establir amb altres facultats de comunicació que es van anar creant a Espanya i també els vincles intel·lectuals que es van teixir amb associacions i acadèmics internacionals, amb especial èmfasi en l’entorn llatinoamericà.

Miquel de Moragas i Spà ha estructurat Els primers anys. Estudis de comunicació a la UAB. Antecedents i inicis (1971‒1985) en dues parts: la primera, centrada en els antecedents i context històric, on es descriu el funcionament de les escoles de Periodisme de l’època franquista, i la segona dedicada a l’etapa fundacional de l’actual Facultat de Ciències de la Comunicació, on recupera la memòria del procés de la seva creació i del seu creixement, i que ajuda a entendre el paper vertebrador de la Facultat amb l’aleshores estructura i indústria de la comunicació i la cultura a Catalunya.

Miquel de Moragas Spà (Barcelona, 1943) és professor honorari del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura (UAB). Va ser secretari de l’Escola de Periodisme del CIC (1968-1971) i degà de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB en dos períodes (1978 i 1982). Ha estat vicerector d’Investigació i fundador del Centre d’Estudis Olímpics i de l’Institut de la Comunicació, tots dos de la UAB. És membre de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) i va ser primer president de a Societat Catalana de Comunicació (SCC-IEC) i de l’Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). És autor de diversos llibres sobre teories i polítiques de comunicació i estudis culturals.

L’obra es pot adquirir a través del Servei de Publicacions de la UAB, en format paper i e-book, i estarà present a la Setmana del Llibre en català, que se celebrarà al Moll de la Fusta de Barcelona del 10 al 19 de setembre, a la parada de Xarxa Vives d’Universitats.

Per a més informació:

Moragas i Spà, Miquel de (2021):Els primers anys. Estudis de comunicació a la UAB. Antecedents i inicis (1971‒1985). Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Servei de Publicacions UAB, col·lecció “50 anys d’experiències UAB”, núm 9 : 978-84-490-9429-3.