OCC InCom-UAB - Pàgina 53 de 55 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

“Invitación a la discrepancia. Poca teoría y mucha práctica sobre el articulismo breve”, Josep Lluís Micó (2016)

Los periodistas nunca deben renunciar al dato preciso y al rigor en la interpretación de las causas y consecuencias. Ni siquiera si se adentran en los géneros de opinión o se someten a las limitaciones de espacio y tiempo que imponen las circunstancias de los medios actuales. Su obligación siempre es trascender la obviedad para ser útiles y propiciar un diálogo enriquecedor. Porque, por muy exigente que sea el formato explorado, no hay justificación para lo vacuo. He aquí la motivación principal de este libro: invitar al público a reflexionar sobre la construcción colectiva de un marco de convivencia a …

Llegir més

“El teatre en català a TVE (1964-2005)”, Ferran González Monge (2015)

El 27 d’octubre de 1964 la televisió franquista emetia el primer espai en llengua catalana. Es tractava d’una obra de teatre: La ferida lluminosa de Josep M. de Sagarra. Aquesta aparent contradicció va resultar l’espai pioner d’una llarga trajectòria que arriba als nostres dies. Pel que fa als espais dramàtics en català, durant 41 anys TVE a Catalunya va emetre un miler de títols. I ho va fer en temps de dictadura, de transició i ja de democràcia, gràcies al compromís dels homes i dones que hi treballaven i que van aprofitar les escletxes de llibertat que la situació política …

Llegir més

Ana Rodríguez Granell (coord.) (2016): Identitats en conflicte en el cinema català

Des dels estudis culturals i els estudis fílmics, la problemàtica sobre la identitat ha establert una línia molt fecunda de recerca acadèmica que analitza, per exemple, els processos identitaris referits a minories ètniques, racials o sexuals, o explora les dinàmiques d’aquelles cinematografies que puguin serassimilades a un determinat context cultural o a certes delimitacions nacionals o transnacionals. Des d’un posicionament crític i amb una mirada ampliada sobre el concepte d’identitat, aquest compendi de textos aborda qüestions com la idea relliscosa d’identitat nacional, la recuperació de la memòria (històrica), la constitució d’identitats urbanes i les tensions amb la subcultura o el …

Llegir més

“De La Publicidad a La Publicitat. Del republicanisme històric al catalanisme intel·lectual”, Albert Suñé YSamat (2015)

Va ser un salt considerable. Perquè passar de fer un diari en castellà a editar-lo en català —canviant-ne només dues lletres del títol—, no va ser fàcil. Encara que ho semblés. I es passà d’un republicanisme històric al catalanisme intel·lectual mercès a la il·lusió que el 1922 va menar tota aquella gent de La Publicitat a inflar les veles i a aixoplugarhi els millors escriptors de Catalunya, València, les Illes i el Rosselló. El resultat fou un diari que, segons Carles Sentís, “era el més ben fet de tots”. Aquesta és la seva història. + info: http://www.pageseditors.cat/index.php/de-la-publicidad-a-la-publicitat.html

“Pau Guimet. El compromís amb la cultura”, Meritxell Guimet Perenya (2015)

La trajectòria de Pau Guimet i Prats (1906-1988), d’origen humil i autodidacta, és representativa d’una generació que va ser capaç de sobrevolar els límits d’un ofici i d’una educació minsa i que, amb molt de treball, amb coherència i amb passió, va tirar endavant projectes culturals diversos per fer de Lleida una ciutat més culta i més moderna en el primer terç del segle i en l’etapa fosca de la llarga postguerra. L’obra ressegueix les activitats de Pau Guimet que, des del seu ofici d’impressor, anà desplegant. També com a periodista en els anys de joventut (Vida Lleidatana, Camins, Occident…), …

Llegir més

“El català als mitjans de comunicació”, Daniel Casals Martorell, Neus Faura Pujol (2014)

Després de quaranta anys de franquisme, la llengua catalana necessitava tota mena de suports per recuperar la normalitat. En aquest procés, els mitjans de comunicació han tingut un paper destacat. Aquest llibre ressegueix la història recent del català als mitjans i posa de relleu la responsabilitat i el rigor amb què molts periodistes i lingüistes han tornat a donar vida pública a la llengua catalana. + info: http://www.editorialuoc.com/el-catala-als-mitjans-de-comunicacio_1  

“Ràdio 4, 40 anys en català. 1976-2016”, Josep Maria Adell Bardier (2016)

Aquesta és la història de la primera ràdio pública que va emetre en llengua catalana explicada des de dins. 40 anys d’èxits però també de lluita constant per la supervivència de l’emissora. Ràdio 4 ha estat un element fonamental en la història de la radiodifusió a Catalunya. Nascuda el 1976, va convertir-se en la primera emissora de ràdio pública en llengua catalana de la història. Les veus sorgides d’aquells micròfons ens han acompanyat narrant l’esdevenir històric del país. La seva petjada, però, adquireix el màxim significat durant la Transició i els primers anys de la vida democràtica del nostre país. …

Llegir més

Julia Cagé: “Cal protegir la professió i la independència del periodista”

Amparo Huertas (InCom-UAB) escriu sobre la conferència de l’economista francesa Julia Cagé Democratitzar els mitjans, salvar Europa del populisme, celebrada el 27 de febrer de 2017 al CCCB.   Julia Cagé, professora lectora d’economia a l’Institut d’Estudis Polítics de París (Science Po) i investigadora del Center for Economic and Policy Research a Washington, va explicar la seva proposta per garantir el futur del periodisme al CCCB (Centre de Cultura Contemporània de Barcelona) el 27 de febrer de 2017. Democratitzar els mitjans, salvar Europa del populisme va ser el títol de la seva conferència i Esther Vera, directora del diari ARA, …

Llegir més

“Industrias de la comunicación y la cultura en España y Cataluña”, Isabel Fernández Alonso, Maria Corominas Piulats (2016)

El nuevo libro de Daniel E. Jones, Industrias de la Comunicación y la Cultura en España y Cataluña, que recoge una selección de artículos y capítulos de libros que fue publicando a lo largo de su carrera. El libro compila, por ejemplo, reflexiones de Jones sobre la concentración económica, el concepto de Estructura de la Comunicación Social, las estrategias de penetración de Bertelsmann en España, los grupos mediáticos y culturales en nuestro país, la globalización comunicativa en Cataluña, los retos de la prensa en los territorios de habla catalana o los estudios existentes sobre economía de la comunicación en España. La selección …

Llegir més

“Ventura Pons. Una mirada excepcional desde el cine catalán”, Andrés Lema-Hincapié, Conxita Domènech (eds.) (2015)

Testigo de excepción y artista rebelde frente a los cambios culturales y políticos en Cataluña, Ventura Pons ha registrado en sus filmes muchos de esos cambios, siempre con un ojo agudo y provocador. Desde Ocaña, retrat intermitente (1978) hasta Ignasi M. (2013), la calidad de sus películas consagran a Pons (Barcelona, 1945) como un referente inevitable del cine catalán. Para Cataluña y para las naciones más allá del mundo ibérico, llegaba la hora de editar una publicación académica especializada en el estudio en detalle de este autor, promoviendo diálogos y discusiones posteriores. Y todo ello en razón del valor humano …

Llegir més