OCC InCom-UAB - Pàgina 52 de 56 - Observatori de la Comunicació a Catalunya InCom-UAB

El documental a Catalunya, un gènere en perill d’extinció

Per Redacció OCC InCom-UAB En el marc de la 20è edició del festival DocsBarcelona, Clúster Audiovisual de Catalunya ha organitzat la taula rodona “La indústria del documental a Catalunya” al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) per analitzar les claus del futur del documental i de la indústria del documental a Catalunya que els experts de gran prestigi dibuixen amb poc optimisme i amb falta d’estratègia. Paco Escribano, director de Minoria Absoluta que ha moderat la taula rodona, obre el debat comentant que “si el documental fos una religió, hi hauria la representació d’uns grans apòstols que han fet …

Llegir més

“Periodistes indòmits. Guerra i exili”, Josep M. Figueres (2016)

Periodistes indòmits reuneix deu biografies de significatius periodistes catalans, en una bona part exiliats després de la Guerra Civil. Es presenten, com a precedents, dos dels grans periodistes del segle XIX: Valentí Almirall i Enric Prat de la Riba. El gruix dedicat a l’exili ofereix l’aportació d’aquella generació que els anys trenta assumí el protagonisme cultural i la renovació del periodisme. Àdhuc, Josep Carner, del qual s’inclou com a primícia l’aportació periodística a Costa Rica els anys vint, i dels grans noms representatius del periodisme polític, revolucionari i cultural com Rovira i Virgili, Pere Foix, Lluís Capdevila i Pere Calders. …

Llegir més

Projectes en desenvolupament a Betevé MediaLab

Per Redacció OCC InCom-UAB Els guanyadors de la primera convocatòria de projectes innovadors en l’àmbit audiovisual de betevé Media Lab, l’espai d’innovació i desenvolupament del canal de la ciutat de Barcelona, treballen al voltant  de les audiències i, més concretament, en el terreny de les “experiències audiovisuals”. El Col·legi Professional de l’Audiovisual de Catalunya (CPAC) va organitzar una jornada el 4 de maig del 2017 on es van presentar els guanyadors de la primera convocatòria de projectes innovadors en l’àmbit audiovisual de betevé Media Lab, l’espai d’innovació i desenvolupament del canal de televisió públic de la ciutat de Barcelona. En …

Llegir més

“Escriure i viure. 20 anys de columnes (1993-2013)”, Narcís-Jordi Aragó (2017)

” Escriure una columna és sempre una aventura…..exigeix, de fet, un llarg entrenament: un pòsit de lectures,una recerca de temes,un procés de maduració d’idees.” ( N.J.Aragó) Aquest llibre serà el primer d’una nova col·lecció de la Biblioteca Valvi que portarà el nom de N.J. Aragó i que s’anirà engruixint amb l’aportació d’estudis sobre el fons documental que l’escriptor va donar a l’arxiu municipal gironí. Cada una d’aquestes antologies es faran a través de la càtedra de Patrimoni Literari de la UdG dirigida per la Dra. Mariàngela Vilallonga. Aquests nous estudis se sufragaran amb una Beca de la Fundació Valvi a …

Llegir més

“L’entorn comunicatiu d’Andorra”, autors diversos (2017)

+ info: https://www.llibres.cat/products/403682-lentorn-comunicatiu-dandorra.html Aquest volum posa a l’abast del públic els coneixements essencials sobre l’entorn comunicatiu del Principat d’Andorra, fent un èmfasi especial en les línies principals de la històra i l’estructura dels mitjans de comunicació de masses al país pirinenc, però sense descuidar l’ús distintiu de la llengua catalana ni els contextos jurídics i polítics que han determinat la seva configuració actual. Des d’aquesta perspectiva, s’hi poden identificar els canvis del marc polític i legal, social i cultural, que han envoltat l’evolució pròpia del sistema de comunicació andorrà. Es tracta d’una aproximació general que permet conèixer el sector de …

Llegir més

“Creativitat i innovació en la indústria de l’entreteniment”, Gemma San Cornelio, Xavier Martí i Renom (2017)

En aquest llibre aprofundim en el valor de la creativitat i la innovació per aquesta indústria, des d’una doble perspectiva: d’una banda, situant aquests conceptes en el context de les indústries de l’entreteniment. D’una altra, aprofundint amb les polítiques que afecten el sector. Alhora també proporcionem eines per a situar i llançar projectes d’entreteniment. Amb aquest llibre aprendràs sobre: creativitat; innovació; disseny; entreteniment; experiència; indústries culturals; indústries creatives; participació; cocreació; continguts; projectes; design thinking; finançaent; tecnologia; economia + info: http://www.editorialuoc.cat/creativitat-i-innovacio-en-la-industria-de-lentreteniment

“La meva, la nostra ràdio. Les ones de Reus (1922-2017)”, Albert Sunyol Ocón (2017)

Després de cinc anys de feina i recerca, el periodista Albert Sunyol ha acabat el seu primer llibre sobre la història de la ràdio a la ciutat de Reus. Sota el títol de ‘La meva, la nostra ràdio. Les ones de Reus (1922-2017)’, l’autor ha fet un repàs del naixement i com ha evolucionat aquest mitjà i les diferents emissores a la capital del Baix Camp. De fet, l’obra també fa menció dels professionals que hi han treballat. El llibre, editat per La Banya Edicions, s’ha nodrit de la participació de més d’una seixantena de locutors, oients i investigadors i …

Llegir més

Directiva Europea de Serveis de Comunicació Audiovisual: flexibilitat i autoregulació

Per Amparo Huertas Bailén (InCom-UAB) Petra Kammerevert, co-ponent del Parlament Europeu de la revisió de la Directiva de Serveis de Comunicació Audiovisual, va presentar el 21 d’abril de 2017 el projecte legislatiu en una jornada organitzada a Barcelona. Amparo Huertas, directora de l’InCom-UAB, escriu una crònica de la trobada, organitzat per l’Oficina del Parlament Europeu a Barcelona. La legislació europea en matèria audiovisual és un repte en el més ampli sentit de la paraula: els continus avenços tecnològics provoquen que les lleis quedin ràpidament antiquades; la diversitat i volum d’agents implicats genera un cúmul de necessitats i demandes que són …

Llegir més

Com elaborar el pla de comunicació de l’associació? (2017)

Tot comunica! Si no ho comuniqueu és com si no ho féssiu!Segur que en els darrers anys heu sentit aquestes dues frases un munt de vegades. Tot i haver-se convertit en mantres dels nostres dies són ben certes. És així. Tot comunica. Fins i tot no comunicar. La comunicació és, doncs, una qüestió bàsica per aconseguir un bon funcionament en una associació. No només és important per donar a conèixer l’entitat i les seves activitats, aconseguir noves persones associades o captar fons sinó que s’ha d’entendre com un camp especialment estratègic per treballar la missió de l’entitat i els seus …

Llegir més

“Fútbol, identidades y medios de comunicación. La imagen del FC Barcelona en la prensa deportiva japonesa”, Jordi Juste Garrigós (2017)

El estudio de la imagen del Barça en Japón sirve para comprender tanto el alcance de la globalización del fútbol como la proyección de un club de un lejano país europeo en una gran nación asiática. La dimensión glocal del Barça se refleja en la cobertura de los diarios Nikkan Sports y Sponichi de las temporadas 2010-2011 y 2013-2014. El análisis cuantitativo y cualitativo de fotografías, titulares y cuerpos de textos revela la imagen positiva de un club español conocido como FC Barcelona y representado, sobre todo, por Leo Messi. El seguimiento de la entidad se centra en su vertiente …

Llegir més

“Vint i Ramon Barnils”, Laia Altarriba (2013)

Ramon Barnils (1940-2001), periodista i professor, va escriure i col·laborar a Tele/eXpres, El Noticiero Universal, La Vanguardia, El be negre amb potes rosses, Ajoblanco, Solidaridad Obrera i El Temps, entre molts d’altres, i va participar a Catalunya Ràdio, en programes com El lloro, el moro, el mico i el senyor de Puerto Rico. El llibre que teniu a les mans aplega una sèrie d’entrevistes a vint persones que el van conèixer, i s’hi s’explica la seva vida i la seva aproximació al periodisme, la influència que va exercir entre molts dels seus companys d’ofici i el seus plantejaments polítics.Vint i …

Llegir més