2020: L’InCom-UAB continua molt actiu malgrat la pandèmia de la Covid-19

El Consell de l’InCom-UAB es va reunir el 26 de febrer amb un doble objectiu: fer balanç de l’any 2020 i acordar el pla d’activitats del 2021. Amparo Huertas Bailén, directora del centre, va destacar que l’InCom-UAB ha continuat molt actiu malgrat la situació excepcional provocada per la Covid-19.

Bellaterra, 10-03-2021. La directora de l’Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (InCom-UAB), Amparo Huertas Bailén, va fer balanç de les activitats del centre a la reunió anual del Consell de l’InCom-UAB, celebrada el 26 de febrer per via telemàtica, respectant així les mesures de seguretat que exigeix la pandèmia.

Amparo Huertas Bailén va iniciar la reunió explicant com l’InCom-UAB s’ha adaptat a les restriccions de mobilitat derivades de la lluita contra la pandèmia. Durant tot l’any el centre ha treballat de forma telemàtica i d’aquesta manera l’activitat del centre s’ha pogut mantenir. No obstant, hi ha un projecte que s’ha vist molt afectat, la posada en marxa del Màster en Comunicació LGTBI+ (recordem que l’inici de les classes estava previst per al setembre del 2020). Amb l’Escola de Postgrau en un primer moment es va acordar posposar la seva posada en marxa al gener del 2021 i finalment, veient les dificultats de l’alumnat de l’exterior per planificar una estada a Barcelona, es va decidir anul·lar la convocatòria. Ara, ja està en marxa l’edició del curs 2021–2022, començant les classes al gener del 2022. El període d’inscripció ja està obert.

Però hi ha dos aspectes més que inevitablement també s’han vist perjudicats. En primer lloc, l’assistència a congressos ha estat inferior a la prevista, ateses les anul·lacions o canvis de dates de moltes de les convocatòries. I, en segon lloc, les estades de recerca al nostre centre també s’han vist afectades. Tot i que les previstes per al 2020 s’han pogut realitzar, ja que els processos ja estaven iniciats en el moment de l’inici del confinament, s’han reduït el nombre de sol·licituds de cara al 2021 i alguns casos s’han hagut de rebutjar degut al fet que el plantejament portava a un tipus de treball de camp difícil de realitzar amb la pandèmia.

A continuació, Amparo Huertas Bailén va fer èmfasi en els aspectes més positius del 2020, també molt rellevants, com la posada en marxa d’un nou projecte editorial, la col·lecció Studies amb l’editorial Héroes de Papel, o el manteniment de la col·lecció Atlántica, amb l’Editorial UOC, tot i que aquest projecte editorial de la UOC ha renovat completament la seva estructura i finalitat. Però, sobretot, va destacar la renovació de la Càtedra UNESCO de Comunicació fins el 2024, ara gestionada per Amparo Huertas Bailén després de la jubilació l’any 2020 de l’anterior persona responsable, María Dolores Montero. Les activitats de la Càtedra ara es poden seguir a Twitter a un perfil recentment estrenat, @CatedraUNESCOC1.

A més, no es pot oblidar que tots els projectes importants, el Portal de la Comunicació i l’Observatori de la Comunicació a Catalunya, que inclou l’Informe de la comunicació a Catalunya, continuen molt vius gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya i de Naturgy, però també d’altres col·laboracions, com la de la Diputació de Barcelona o la Societat Catalana de la Comunicació.

A una reunió extraordinària del Consell anual del 2020, es va aprovar el nou Reglament de l’InCom-UAB. Amparo Huertas Bailén va aprofitar aquesta trobada del 2021 per explicar que aquest text ja ha estat també aprovat pel Consell de Govern de la UAB el 30 de setembre de 2020. Per tant, l’InCom-UAB ja disposa d’un reglament d’acord amb la normativa actual de la UAB. L’anterior reglament s’havia aprovat el 2006, i, per tant, calia una revisió a fons.

A la part final de la trobada, José Luis Terrón va destacar el treball ja fet amb l’objectiu d’incorporar tota la producció científica del centre al dipòsit digital de la UAB. Segons es pot consultar al propi web de la Biblioteca de Comunicació i Hemeroteca General (UAB), la producció científica de l’InCom-UAB ha tancat l’any 2020 amb 60.561 consultes i 50.624 descàrregues, més del doble que l’any anterior. La major part de visites procedeixen d’Espanya, de Catalunya i d’Amèrica Llatina. Recordem que l’InCom-UAB sempre ha estat un defensor de l’accés obert.

A la reunió del Consell anual de l’InCom-UAB del 2021, es va aprovar, per assentiment i a proposta de la directora, dos documents estratègics: la Memòria InCom-UAB 2020 i el Pla d’activitats 2021. Al primer es pot consultar de forma detallada tota l’activitat feta per l’InCom-UAB entorn de la investigació i la transferència al llarg de l’any. I, al Pla d’activitats, queden recollides les principals actuacions del 2021.

A més, també es va aprovar el Pressupost 2020 (previsions 2021), garantint màxima transparència, i la incorporació a l’equip de dues investigadores predoctorals que han iniciat el doctorat al Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (UAB) durant l’any 2020 sota la direcció d’Amparo Huertas Bailén: Nadine Naser Jitan Zuatier, que es professora a Jeddah College of Advertisting-University of Business and Technology, i Eulàlia Rubio Panadés.