Els investigadors de l’InCom-UAB reflexionen sobre els models de negoci del sector cinematogràfic espanyol i els estudis de mesurament del seu públic. Amb la covid-19, s’han vist alterats els formats dels festivals de cinema i aquesta nova lliçó del Portal intenta contribuir al debat que això està provocant.
Bellaterra, 05-05-2020. Amb el títol “La medición del consumo cinematográfico: reflexiones ante el desarrollo de lo digital”, els investigadors de l’InCom-UAB Amparo Huertas Bailén i Quim Puig ens presenten la nova lliçó del Portal de la Comunicació (InCom-UAB), publicada el 4 de maig. Amparo Huertas Bailén i Quim Puig formen part del Grup Internacional d’Estudis sobre Comunicació i Cultura (referencia 2017 SGR 760) i ambdós són professors titulars del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat (UAB) .
El autors analitzen els models de negoci del sector cinematogràfic actuals a Espanya, a partir de dades de l’Observatori Europeu de l’Audiovisual, tenint molt present com la pandèmia de la covid-19 ha forçat que diversos festivals flexibilitzin les condicions per participar-hi (i que per optar a un premi ja no sigui obligatori que els films s’hagin estrenat prèviament en sales, tenint en compte que aquestes romanen tancades des de l’inici de l’estat d’alarma). I, a més a més, reflexionen sobre com el consum en streaming i el creixement de les plataformes digitals obliga a fer canvis en els estudis de mesurament.
Aquest és el resum de presentació d’aquest document: “aquest text gira a l’entorn de les tendències en l’estudi quantitatiu del consum cinematogràfic en relació als reptes que la digitalització planteja, amb especial atenció al cas espanyol. En concret, se centra en dos aspectes. En primer lloc, en la descripció dels models de negoci que s’estan perfilant en el sector cinematogràfic, pel qual es recorre a l’Observatori Europeu de l’Audiovisual. Justament el confinament actual provocat per la covid-19 ha obert de nou el debat. Diversos festivals de cinema, que abans defensaven com a exigència que els films candidats a premis haguessin estat exhibits en una sala, ara es veuen obligats a ser més flexibles. I, en segon lloc, en els estudis que el sector industrial ve emprant en els darrers anys per conèixer el volum dels públics, per la qual cosa hem seguit Comscore. Per elaborar aquest text, hem intentat recollir la màxima informació possible sobre la metodologia que segueix Comscore. No utilitzem el verb intentar de forma retòrica, doncs l’àmbit dels estudis de mercat —en el qual incloem el mesurament del consum cultural— acostuma a ser bastant opac en relació amb la informació que ens interessa aquí. De fet, en termes generals, són molt escasses les aproximacions a l’àrea del mesurament d’audiències des de la denominada acadèmia i aquest distanciament acostuma a justificar-se apel·lant a la clàusula del ‘secret professional’.”
Accés al document complet:
Huertas Bailén, Amparo; Puig, Quim (2020): “La medición del consumo cinematográfico: reflexiones ante el desarrollo de lo digital” [En línia]. Lecciones del Portal de la Comunicación (InCom-UAB). Bellaterra: Institut de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona. ISSN 2014-0576.